Інтерв’ю

Ігор БІЛОУС: «Автоматизація, електронізація, кількісне та якісне покращення кадрового потенціалу служби — три основні підвалини модернізації ДФС»

Зі слів Голови ДФС України, у поточному році перед відомством стоять три основні завдання — автоматизація, електронізація, кількісне та якісне покращення кадрового потенціалу служби. Про кадрову політику ДФС України, процес реорганізації відомства, плани та задуми Ігор БІЛОУС розповів у третій частині інтерв’ю «Віснику» (попередні було опубліковано в № 9/2015 та № 10/2015).


В. — На сьогодні реорганізація Міндоходів України перебуває на завершальному етапі. Що вже зроблено та що планується найближчим часом?

І. О. — Складено проміжні передавальні акти щодо всіх майнових та немайнових зобов’язань Міндоходів України, остаточний передавальний акт буде складено після переведення всіх залишків коштів правонаступнику — Державній фіскальній службі України.

Рахунки у Державній казначейській службі України, банківських установах закрито частково. Остаточне їх закриття буде здійснено після переведення залишків за грантовими угодами у банківській установі правонаступнику.

Задля забезпечення комплектування керівних посад територіальних органів ДФС професійно підготовленими кадрами, встановлення прозорої процедури призначення за участю представників громадськості та бізнесу ще у липні минулого року ми створили Раду з кадрових питань ДФС України та наказом ДФС України затвердили її склад, до якого окрім працівників служби увійшли представники бізнесу та громадськості.

Уже відбулося 10 засідань Ради, на яких розглянуто кандидатури 52 кандидатів на керівні посади територіальних органів ДФС. За результатами цих засідань для розгляду мені рекомендували 29 кандидатур на керівні посади в головних управліннях та 23 кандидатури — на посади керівників митниць. Призначено 29 керівників територіальних органів ДФС, у тому числі 13  керівників митниць ДФС.

На сьогодні призначення на вакантні посади в органах ДФС відбувається відповідно до вимог чинного законодавства та з урахуванням критеріїв, установлених Законом України «Про очищення влади».

Як очікуємо, після завершення реорганізації працівники ДФС ефективніше реалізовуватимуть зміни у податковому, митному та іншому законодавстві, розроблятимуть і керуватимуться новими підходами при обслуговуванні, зокрема, великих платників, оптимізації функцій (процесів), автоматизації процесів оподаткування, що у підсумку має значно покращити сервіс для платників податків.

В.На власній сторінці у Фейсбуці Ви розмістили повідомлення, що планується створити три офіси для обслуговування платників. Чи є бачення концепції цієї системи, як це має відбуватися?

І. О. — Ми оголосили про наміри щодо капітального та функціонального реформування служби загалом, спрямованого на інтеграцію всіх гілок нашої організації: і митниці, і податкової, і податкової міліції, які мають працювати не як окремі князівства, а як єдиний орган, з однією культурою, метою, а головне — поєднаним функціоналом, який дасть нам змогу повністю відслідковувати весь ланцюг товарно-грошового потоку. Наразі цього ми не маємо, але працюємо над цим.

Водночас прагнемо відійти від дуже складної структури, в якій передбачено майже три десятки департаментів. Ідея — зробити дворівневу чи трирівневу організацію, централізувати господарчі функції, у тому числі кадри, бухгалтерію, ІТ тощо. З точки зору функціоналу у нас має бути оптимальна кількість департаментів. Взагалі Центральний офіс буде набагато менший. Функції головних управлінь, які є передаточною ланкою до інспекцій, мають фактично зникнути або бути мінімізовані.

Ми хотіли б перетворити офіс з обслуговування великих платників в аналітичний регулюючий механізм з територіальними представництвами в кожному великому обласному центрі. Це потрібно, щоб уникнути конфлікту бюджетних інтересів з регіональним керівництвом: коли велике підприємство переводиться на обслуговування з області в офіс. Тобто існує проблема ще й політична, але ми усвідомлюємо, що розміщувати в кожному такому місті інспекцію неможливо і не потрібно.

Тому є бажання і бачення створити центр компетенції в м. Києві, розділити його за галузями і відпрацювати базу знань, методологію, ризики, аудит тощо. Тобто бек-офіс — тут, фронт-офіс — у регіонах, який безпосередньо працює з клієнтами.

Також хотілося б перейти до горизонтального контролю великих підприємств. Тоді зникне необхідність часто проводити перевірки, оскільки ми бачитимемо зміни в режимі он-лайн. І лише коли виникатимуть категоричні спори, застосовуватиметься додатковий аудит і решта процедурних елементів. Як наслідок, має відбутись укрупнення офісу, зростуть вимоги до кваліфікації працівників, потрібно буде провести відповідні навчання.

Це все також пов’язано із запровадженням трансфертного ціноутворення, яке має стати одним із невід’ємних елементів та інструментів роботи такого офісу. Це наш додатковий інтелектуальний, аналітичний, а не просто адміністративний ресурс, тому що це — складний механізм, і з ним треба вміти працювати.

Звісно, ми хочемо укрупнити інспекції, тому що понад 300 інспекцій у країні нам не потрібно. Це — пережитки.

З точки зору автоматизації та електронізації ми нині створюємо систему електронного адміністрування ПДВ — дуже складний і резонансний проект. Розглядаються і набагато простіші проекти, де фізичні особи зможуть сплачувати податки дистанційно без відвідування фіскальних органів.

Щодо міліції. Вона має перетворитися в аналітичну ревізійну структуру, стати демілітаризованою. Йдеться про підрозділ фінансових розслідувань чи просто фінансову розвідку, яка стане більш аналітичним інструментом, ніж вона є зараз. Поки що бачимо міліцію у складі ДФС, принаймні, на першому етапі.

Щодо митниці. Я розумію, що це дуже важливий функціональний елемент, але всі розмови про те, що митниця має бути окремо, вважаю безпідставними. Ми бачимо надалі повноцінну інтеграцію митниці з точки зору бази даних, взаємодії з іншими підрозділами, як то митний аудит, контрабанда. На митницю чекають серйозні процеси автоматизації та реорганізації. Зокрема, й такі три фактори: налагодження обміну інформацією з основними контрагентами України, оснащення звичними для світу технічними засобами і оновлення в цілому кадрового потенціалу. Нині ми готуємося до нової кадрової програми і, можливо, змінюватимемо цілі пункти пропуску одразу, як це відбувалося в Грузії. Для цього слід створити навчальний центр або центр підвищення кваліфікації, де готуватиметься команда для групового заходу на той чи інший пункт пропуску.

Щодо корупційних проявів на митниці. Є серйозні проблеми  з точки зору малої й великої корупції. Звісно, наразі таких проявів набагато менше, ніж було раніше, але проблема залишається, і з нею потрібно боротися й надалі. Аналізуємо досвід Польщі, Великої Британії, Голландії, США, беремо не все, а краще від них, враховуючи наші умови.

На колегії ми поставили жорсткі умови для керівників місцевих рівнів та запропонували нову схему: там, де є хабарництво, відповідає безпосередньо керівник. Отримавши дві догани, він автоматично йде з роботи. Останнім часом, на жаль, випадки хабарництва почастішали. Реалізацію конкретних проявів проводять інші правоохоронні органи. Мене це не влаштовує — ми маємо реагувати швидше, оскільки перебуваємо всередині.

В.Серед наших читачів половина є працівниками ДФС. Насамперед їх цікавить майбутня кадрова політика у відомстві. На яких принципах формуватимете колективи?

І. О. — Службі нового зразка потрібні фахівці з досвідом роботи у галузі державного управління, банківській, інших комерційних сферах діяльності, менеджери зі стратегічним мисленням, молодь, здатна та охоча до навчання.

У зв’язку з цим загострилася потреба у створенні єдиної, чітко функціонуючої, дієвої системи підбору та підвищення професійної компетентності кадрів органів ДФС, яка була б стабільною, надійно охоплювала всі категорії працівників та відповідала вимогам сьогодення.

З боку керівництва приділятиметься значна увага ретельному відбору фахівців із посиленням вимог до моральних якостей осіб, які залучаються до управлінської діяльності, з метою уникнення можливих проявів корупції та запобігання виникненню конфлікту інтересів, що дасть змогу підвищити ефективність роботи. Головними принципами формування колективів є високий професіоналізм працівників, патріотизм, бажання працювати в команді однодумців.

Можу вже зараз поінформувати вас, що ДФС України починає реалізацію нового HR-проекту з оновлення кадрового ресурсу. Його мета — пошук та залучення професійних і патріотичних фахівців. Це насамперед розвиток кадрів, які є всередині служби. В ДФС багато достойних людей, які працюють на рівні інспекторів, але їм ніхто не давав можливості кар’єрного зростання. Підніматимемо кадровий потенціал знизу і ставитимемо тих, хто пройде відбір та навчання, керівниками інспекцій і департаментів. Стосуватиметься це не лише податкової, а й податкової міліції та митниці. Схожий проект сьогодні реалізовують колеги з МВС України. Це — перший крок на шляху до реструктуризації нашого відомства.

На співпрацю з нами зголосилися провідні світові рекрутингові агентства. Їх участь буде запорукою об’єктивності та високих стандартів. Цей проект втілюватиметься у тісній взаємодії з Мінфіном України та МВФ.

В.Нині відбуваються одночасно люстраційні процедури і політика викорінення корупції. Боротьба з цим явищем може використовуватися і проти працівників, які є хоч і незручними для когось, але ефективними для служби. Які орієнтири кадрової політики на 2015 рік?

І. О. — Ми плануємо оголосити про масштабну програму на всю Україну, яка називатиметься «Нові обличчя» чи «Нові люди». Ті, хто працює на рівні інспекторів і хоче професійно зростати, матимуть змогу піднятися по ієрархічних сходах. Часто буває, що люди роками працюють, але ніхто їх не помічає, хоча вони сумлінно виконують свою роботу. До того ж залучатимемо нових фахівців.

Я хочу бачити у службі також людей, які працюють понад 10 років. Єдине, на чому хотілося б наголосити, — у них має бути мотивація до зростання, до розвитку та особиста ініціатива. Існує системна проблема: є непогані фахівці, але чомусь багато безініціативних, які чекають на місцях, коли їм «скинуть» вказівки, накази, інструкції. Дуже мало тих, хто сам піднімає руку і каже: «А давайте зробимо так...». Ми шукатимемо таких людей.

Велика проблема служби — понад 2 тис. процедурних функцій. Все це породжує величезну кількість паперової бюрократії, відсутність бачення кінцевого результату. Ми маємо перетворити ДФС України на державний орган, орієнтований на бізнес, і оцінювати його відповідним чином. Плюс нам потрібно одержати більше автономії в усьому — у призначенні керівників, прийнятті рішень, співпраці з іншими органами влади, тому що багато хто намагається нам диктувати, що ми повинні робити, а в результаті саме ми несемо відповідальність.

В.Кадрові питання тісно пов’язані з фінансами. Не секрет, що зарплата держслужбовцядоволі низька. Як за нинішніх умов віднайти баланс: кваліфікований працівникдостойна зарплата?

І. О. — Навіть за умови скорочення персоналу, а це одне з найболючіших питань, що знову постало перед службою, результати економії будуть відчутні не одразу. Тому скорочувати працівників без оптимізації функцій, без якісного аналізу всіх чинників, що впливають на роботу служби, неможливо.

Усі наші намагання будуть марними, якщо ми не змінимо підхід до компенсації роботи держслужбовця ДФС (табл.ред.).

Аналіз середньої заробітної плати щодо інших установ*

 

2015 р.

2014 р.

Відсоткове зменшення в 2015 р.

Мінагрополітики України

5323

5553

- 4,1

Мінприроди України

5300

5536

- 4,3

Мінекономрозвитку України

6113

6737

- 9,3

Міненерговугілля України

5321

5540

- 4,0

МЗС України

5664

5895

- 3,9

Мінінфраструктури України

5327

5568

- 4,3

Мінкультури України

5304

5485

- 3,3

Мінмолодьспорт України

4823

4737

1,8

Мінохорони здоров’я України

5303

5543

- 4,3

Мінрегіон України

5670

5487

3,3

Мінсоцполітики України

5897

6014

- 1,9

Мінфін України

8202

8245

- 0,5

ДФС України

4106

4326

- 5,1

*Незалежне дослідження.

 

Людям треба якось жити при 100-відсотковій девальвації. Ми говоримо про це з Міністром фінансів, необхідно застосовувати інші моделі, зокрема, гадаю, скористатися досвідом Польщі. Міфом є те, що в Україні слід масово скорочувати працівників ДФС. У сусідній країні податківців і митників більше, ніж у нас. Щодо зарплати, то в Польщі вона в рази вища. Ми маємо справді хороший потенціал для розвитку служби, маємо «зазор» з точки зору незібраних податків і зборів.

Важливо вибудувати єдину культуру фіскального органу, мати одну мету і рухатися до неї разом. І ми можемо це реалізувати. Нам потрібен лише карт-бланш на такі зміни, які ми в змозі здійснити.


Розмову вів Петро КРИЧУН,
головний редактор «Вісника»

«Гарячі лінії»

Дата: 3 травня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42