Інтерв’ю
Тема: Адміністрування податків, Інше

Мирослав ПРОДАН: «Завжди слід шукати компроміс між наповненням бюджетів та платоспроможністю платників податків»

Сьогодні податківцям Вінниччини, як і всім їхнім колегам в інших областях, доводиться працювати в умовах колосальної економічної нестабільності та війни. Однак у регіоні вдалося створити настільки сприятливі умови для бізнесу, що деякі суб’єкти господарювання з інших областей виявили бажання перебувати тут на податковому обліку. Скільки їх та які преференції від вінницьких податківців спонукають українське бізнес-середовище до таких «міграцій»? На ці та інші запитання відповідає начальник Головного управління Державної фіскальної служби у Вінницькій області Мирослав ПРОДАН.


В. — Мирославе Васильовичу,  чому, на Вашу думку, платники податків з-поміж інших регіонів для ведення бізнесу обрали саме Вінниччину?

М. В. — Станом на 1 січня 2015 р. завершили цю процедуру і стали на облік у податкових органах Вінниччини 111 підприємств. Географія їхнього попереднього перебування на обліку — майже вся Україна. Звісно, для прийняття такого рішення у кожного із суб’єктів господарювання була своя мотивація. Дехто переводив бізнес у надійніше місце з огляду на події, які відбулися в Криму та на сході нашої країни. Тож до нас перейшли на обслуговування платники Криму, Одеси, Донецька, Луганська. Але є і представники центральних регіонів — Київщини та Черкащини. З їхніх слів, приймали таке рішення після аналізу рівня обслуговування у наших територіальних органах та в інших. Бо очоливши цю службу, я одразу розпочав роботу з кадрами, спрямовану на підвищення їх професійного рівня, та з питання створення такого рівня обслуговування, який би задовольняв передусім самих платників податків. Я глибоко переконаний, що термін «фіскальна» може вживатися лише як назва структури. Щодо основної мети нашої роботи, то це насамперед надання різноманітних адміністративних та консультаційних послуг.

З цією метою на Вінниччині працює 22 центри обслуговування платників, де можна отримати дозвільні документи та інші консультаційно-адміністративні послуги. Державною фіскальною службою України та її те-ри-торіальними органами надається 94 адміністративні послуги. Лише на теренах Вінниччини впродовж I кварталу поточного року органами ДФС було надано 43,6 тисяч адміністративних послуг, у тому числі центрами обслуговування платників — майже 38,7 тисяч.

Для забезпечення поліпшення якості надання послуг у центрах обслуговування платників установлено зворотний зв’язок із відвідувачами. Прикладом такого зв’язку є анкетування клієнтів. Наразі (з початку року) в отриманих 715 анкетах від відвідувачів ЦОП містяться тільки позитивні відгуки.

Ще один чинник, який спрацював на нашу користь при виборі платниками податків місця ведення бізнесу, — це повна відсутність будь-якого тиску. Фахівці фіскальних органів Вінниччини перевіряють виключно ризикові підприємства.

В. Місцеві бюджети зараз дуже розраховують на запроваджений акцизний податок на роздрібну торгівлю алкогольними, тютюновими виробами та нафтопродуктами. Чи спрогнозували аналітичні підрозділи фіскальної служби Вінниччини, на які обсяги коштів можна очікувати від цих та інших надходжень, котрі залишатимуться в місцевій скарбниці?

М. В. — Звісно. З моменту прийняття змін ми почали проводити детальний аналіз щодо сум, які очікуються в надходженнях до бюджетів, та працювати над попередженням неприємних сюрпризів. Тож у цілому за 2015 рік прогнозуємо надходження до місцевих бюджетів на суму 2,6 млрд. грн. Тобто порівняно з минулим роком розраховую, що нам вдасться додатково мобілізувати близько 291 млн. грн.

Якщо брати в розрізі податків, то надходження від ПДФО очікуються на суму близько 1,5 млн. грн., акцизного податку на роздрібну торгівлю — 180 млн. грн., земельного податку — 364,1 млн. грн., єдиного податку — 380 млн. грн, податку на нерухомість — 11,3 млн. грн.

Але ми проводитимемо постійний моніторинг ситуації в області, тож, можливо, суми надходжень до закінчення року зростуть.

В.Законодавець нині не дає можливості отримувати додаткові дотації з держбюджету, тож органам місцевого самоврядування слід самостійно заробляти кошти для місцевих бюджетів, і політика справляння місцевих податків і зборів у кожному регіоні має власну специфіку. Чи можете навести конкретні приклади компромісних рішень, коли і безперебійно наповнюються місцеві скарбниці, і у платників податків при цьому залишається простір для розвитку?

М. В. — Дуже цікаве запитання. Звісно, завжди слід шукати компроміс між наповненням бюджетів та платоспроможністю платників податків. І дуже правильно, що органам місцевого самоврядування дали такі повноваження, які допоможуть проводити своєрідну регулювальну функцію. Бо не секрет, що навіть у межах однієї області сільські громади дуже відрізняються за сумами надходжень. Є досить потужні та самостійні громади, на території яких розташовано торговельні комплекси чи виробничі потужності знаних в Україні підприємств, а є й такі, які ледь животіють, бо на їхній території повністю відсутні будь-які об’єкти оподаткування. Тож запровадження, наприклад, такого виду податку, як податок на нерухомість, стане для них важливим джерелом наповнення бюджету. Водночас не слід забувати і про соціальну складову податку. Бо не звертати увагу на платоспроможність платників справді не можна. Саме на прикладі цього виду податку хочу розповісти про можливий пошук компромісу. Платниками податку на нерухомість є юридичні та фізичні особи. На об’єкти житлової нерухомості уряд встановив певні пороги оподаткування, а саме: не оподатковується до 60 м2 для квартири, до 120 м2 для будинку та 180 м2, якщо у власності є і квартира, і будинок. При цьому кожна громада має право самостійно встановлювати пільги. Звісно, виникає запитання, як віднайти той алгоритм дій, який одночасно допоможе забезпечити і надходження до бюджету, і принцип соціальної справедливості. Мені дуже приємно, що, залучивши до вирішення цієї проблеми нашу молодь, ми отримали по-справжньому цікаві пропозиції. Студентка Вінницького технічного коледжу запропонувала враховувати і так звані санітарні норми. На її переконання, і я її в цьому повністю підтримую, не можна вимагати однакового розміру сплати за квартиру площею 70 м2 (за 10 м²), де проживає одна особа, та за аналогічну квартиру, в якій проживає сім’я в складі 5 — 6 осіб. Тож планую допомогти їй, щоб свою пропозицію вона довела до відома депутатського корпусу міста Вінниці. Якщо побачимо результативність — працюватимемо над її пропозицією і для поширення на інші райони області.

В.Зменшення корупційної складової у царині оподаткування неможливе без широкого впровадження електронних сервісів. Підприємництво на місцях воліє, аби видачу довідок, ліцензій тощо було переведено в автоматичний режим із наданням права кожному платникові доступу до цих ресурсів. Які законодавчі ініціативи щодо цього народжуються на Вінниччині?

М. В. — Це те питання, над яким я почав працювати з першого дня свого призначення. Я глибоко переконаний: що менший вплив людського фактора на забезпечення виконання адміністративних послуг, то менший рівень корупційної складової. А для забезпечення цього, справді, повинно бути все прозорим та мати відповідне технічне підґрунтя. Саме з цією метою я тісно співпрацюю з Громадською радою та Радою з кадрових питань при Головному управлінні ДФС у Вінницькій області. Нам вдалося залучити до проекту чудових програмістів, які «дали життя» порталу під назвою «Все про все». Кожна доросла людина має певні відносини з державними інституціями: податковою, міліцією, санітарною службою, органами землеустрою та багатьма іншими. Замість того, щоб шукати, до якої структури необхідно звернутися за отриманням чи то інформації, чи то довідки, вистоювати в довжелезних чергах, можна буде абсолютно всю необхідну інформацію знайти на цьому порталі. Це має бути свого роду величезна узагальнена енциклопедія, де кожен бажаючий самостійно віднайде потрібне. Але я дуже хочу, щоб, скориставшись цим порталом, можна було і отримати оперативну та правильну консультацію, і віднайти всі необхідні бланки з алгоритмом їх заповнення та можливістю перенаправити заповнений примірник до потрібної установи. Це свого роду комп’ютерний прозорий офіс. На Вінниччині вже маємо позитивний досвід функціонування такого прозорого офісу в мерії, тож думаю, що вдосконалена і комп’ютерна його версія матиме великий попит та з успіхом використовуватиметься. Поки що ми працюємо над наповненням цього порталу в частині, що стосується функцій податкової служби, і цей блок називається «Економічний вектор». Презентувавши цей продукт, знайшли підтримку голови Вінницької обласної державної адміністрації Валерія Коровія, керівника УМВС області Ігоря Моренця, який також долучився до нашої ініціативи та має намір забезпечити належне наповнення свого блока. Думаю, що керівники інших структур також схвалять цю ініціативу. Переконаний, що у разі активного функціонування такого продукту можна буде порушувати питання щодо його статусу і в законодавчій площині.

В.Ви декларуєте залучення до роботи в податковій службі молодих кадрів, розраховуючи на те, що нові люди мають свіжий незаангажований погляд на робочі процеси, і обіцяєте підтримувати конструктивні пропозиції. Чи втілилися вже ці наміри у життя?

М. В. — Ситуація, яка виникла у зв’язку із змінами в пенсійному законодавстві, поставила перед вибором істотну для служби в цілому кількість працівників. Крім того, і певні особисті питання спонукають декого до вибору іншої професії, аніж податківець. Досить активно стимулюють нас до пошуку резервів зміни в законодавстві та технічний прогрес. Оскільки завдання, що стоять перед службою, не дають можливості відводити певний час на те, щоб новопризначений працівник стажувався та випробовував свої знання і вміння, виникає необхідність готувати кадровий потенціал заздалегідь. Тож мною було зініційовано низку зустрічей зі студентами вінницьких вишів із досить привабливою для молоді пропозицією — стати членами команди фіскальної служби Вінниччини. Але зрозуміло, що для цього потрібно буде підтвердити свої фаховість, вміння та здібності. Я особисто переконаний, що залучення молодих кадрів, які можуть привнести у службу нові дихання, підходи і принципи у роботі, — надзвичайно правильне рішення. Люди, які ніколи не були у службі, можуть побачити процес роботи незаангажовано, виявити недоліки та реалізувати власні ідеї. Для налагодження співпраці було укладено договори. Далі студенти організовуються в спеціальні групи, а фахівці фіскальної служби проводять для них лекції з податкового законодавства та практичні заняття, розповідають про тонкощі роботи. Також студентам було запропоновано теми робіт із реформування податкової системи. Спрямування робіт студенти можуть вибирати самостійно, головна умова — щоб дослідження не дублювали вже  існуючі правила адміністрування податків та зборів. Їх старання оцінюватиме комісія, до складу якої входитимуть члени Ради з кадрових питань, що функціонує при Головному управлінні ДФС в області. Членами Ради є представники громадськості, журналісти, ветерани податкової та керівники обласної фіскальної служби, які слідкуватимуть за прозорістю процедури та фаховістю кандидатів на посади. Тож кожен студент, який матиме потенціал, продемонструє високий рівень здібностей, бажання, цілеспрямованість, може розраховувати на підтримку і сприяння у подальшому працевлаштуванні. Мені дуже приємно, що є вже певні результати, і я бачу позитив від такої ініціативи. Нещодавно ми ознайомилися з презентаційними матеріалами студентів того самого Вінницького технічного коледжу, які поділилися ідеями щодо реформування спрощеної системи оподаткування, єдиного соціального внеску, запропонували механізм виведення зарплати з «тіні», удосконалення порталу фіскальної служби і запровадження місцевого збору за участь у конкурсах, змаганнях, турнірах тощо. Проте є ще одна з умов, яку має бути забезпечено претендентами на роботу в органах фіскальної служби, — наявність вищої освіти. Тож справа, яку ми розпочали, — це робота на майбутнє. Навчаючись, молоді люди одночасно матимуть можливість досконаліше оволодіти навичками професії податкового інспектора, щоб, працевлаштувавшись, бути на належному професійному рівні. Водночас це дасть їм змогу відчути себе повноправними членами суспільства, які мають можливість певним чином реалізовувати своє бачення розвитку економіки держави в цілому та регіону зокрема.


Розмову вели
Інна ГОЛОВКО
і Таїса ГЛІМБОЦЬКА