Статті
Тема: Інше

Авторинок врятують податкові преференції та сучасні технології

За твердженнями урядовців та експертів, криза в українській економіці вже сягнула дна. Принаймні глибина падіння автомобільного ринку величезна. І поки важко прогнозувати, коли почнеться відновлення галузі. Хоча її відродженню певною мірою могли б посприяти сучасні технології — за умови надання їм простих преференцій.


Автомобільна індустрія в Україні, по суті, скотилась до рівня 1990-х років. Темпи падіння вражають. За І квартал 2015 р. на вітчизняних підприємствах вироблено лише 922 автотранспортні засоби, що на 93,5% менше, ніж за аналогічний період минулого року. Найбільший обвал виробництва —у сегменті легкових автомобілів: на 96,1%, до 535 одиниць. Вантажівок виготовлено 309, що на 22,9% менше, ніж за І квартал 2014 р. Також з конвеєра зійшло 78 автобусів (падіння — 42,6%).

Звісно, ці цифри спричинено цілком об’єктивними факторами. Економічний стан в Україні поки не покращився, хоча гривня й стабілізувалася. Через скруту шість підприємств галузі, включаючи лідера — Запорізький автомобільний завод, на початку року зупинилися. Щоправда, у середині квітня ЗАЗ відновив роботу. На тлі невтішних показників загалом по галузі виділяються цифри Кременчуцького автозаводу, що зростають. Бо хоч вантажних КрАЗів з конвеєра цього автозаводу зійшло менше, однак, приміром, у березні приріст порівняно з лютим становив 10,5%. Проте в абсолютних цифрах це — всього 105 автомобілів.

Тим не менш автовиробники прекрасно розуміють: перспективи у ринку є. Саме тому, наприклад, ЗАЗ на Мелітопольському моторобудівному заводі запустив нову лінію з виготовлення автобусів. На закарпатському «Єврокарі» почалося складання нового Škoda Fabia, а влітку налагодять випуск і представницького Škoda Superb третього покоління. Однак це — крапля в морі.

Невтішна ситуація і в сегменті продажів автомобілів. За перші три місяці нинішнього року реалізовано 8867 транспортних засобів, що майже у п’ять разів менше, ніж у І кварталі минулого року. Легкових машин продано 7780, а лідерами стали Nissan (670 автівок), Renault (614) та Toyota (524). Генеральний директор компанії «ВіДі Груп» Артем Ткаченко прогнозує, що всього до кінця року продадуть близько 50 тис. автомобілів.

Аби стимулювати імпортні надходження, Кабінет Міністрів України з 14 квітня поточного року зменшив ставки спецмита. Тепер для легкових автомобілів з об’ємом двигуна 1000 — 1500 см3 воно становить 2,15%, а з об’ємом 1501 — 2200 см3 — 4,32%. Проте генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко прогнозує, що скоро спецмито взагалі скасують. Відповідні консультації зараз ведуться в Женеві. Причому більше наполягають на цьому не представники Європейського Союзу (там чудово розуміють нашу ситуацію), а компанії з Японії та Південної Кореї. Натомість, на думку пана Назаренка, швидше за все буде запроваджено додатковий збір щодо транспортних засобів, виготовлених у Росії. Звичайно, тут на перший план виходить політична складова.

Наразі представники автомобільного бізнесу ведуть переговори з урядовцями щодо низки інших преференцій. Скажімо, пропонують запровадити пільги при розмитненні бюджетних автомобілів з об’ємом двигуна до 1000 см3. Та, мабуть, більш цікавою та прогресивною є інша пропозиція — безкоштовне розмитнення електромобілів і так званих гібридних моделей (вони одночасно обладнані двигуном внутрішнього згоряння та електромотором). Таке рішення може стати лакмусовим папірцем — воно показало б прагнення української влади йти в ногу з часом, адже пільги для подібних транспортних засобів діють у більшості розвинутих країн світу.

Звичайно, ці автомобілі більш «дружні» до навколишнього середовища. Крім того, зростання їх продажів стимулювало б розвиток відповідної інфраструктури — наприклад, розбудову станцій зарядки акумуляторних батарей. Тим паче що для бюджету це не буде втратою, адже частка таких транспортних засобів на ринку мізерна. Так, у 2014 р. в Україні було продано менше 1000 гібридів і всього 39 електромобілів.

Натомість інша, на перший погляд приваблива, пропозиція — здешевити розмитнення автомобільного секонд-хенду (як це зробили у Польщі в 1990-х роках та нещодавно у Грузії) — при детальнішому аналізі насправді не така вже й доцільна. І річ навіть не лише в тому, що такі преференції щодо ввезення старих автомобілів частково «перекриють кисень» вітчизняним виробникам бюджетних автівок. Так, чимало пересічних автолюбителів мріяли б пересісти на дешевий потриманий Mercedes-Benz чи BMW. Дилери б від цього також не постраждали, адже вони могли б ввозити такі машини і торгувати ними (як це роблять в Європі чи Америці). Проте існує один нюанс. Підписавши Угоду про асоціацію з ЄС, Україна взяла на себе зобов’язання запровадити з 2016 р. екологічні стандарти Євро-5. Автомобілі, виготовлені до 2009 р., не відповідають цим нормам, а отже, не можуть ввозитися. А більш нові моделі не такі вже й дешеві (у нас їх нерідко продають за нижчою ціною), тому приганяти їх з Європи невигідно.

І владі, й бізнесу потрібно розуміти, що слід не лише стимулювати автовиробників та імпортерів, а й не забувати про технічний прогрес та сприяти популяризації новітніх транспортних засобів.


ПРЯМА МОВА

Артем ТКАЧЕНКО, генеральний директор «ВіДі Груп»:

«Нині найболючіше питання в країні — де взяти гроші для наповнення бюджету. Тому, на перший погляд, будь-які ініціативи щодо скасування чи зменшення тих чи інших податків, зборів чи мита начебто йдуть у розріз з головним завданням Прем’єр-міністра. Насправді це не так. Згідно зі статистикою за минулий рік кількість електромобілів становила 0,02% від кількості всіх зареєстрованих транспортних засобів, а гібридів — 1,2%. Йдеться лише про 500 автомобілів на рік, які не зроблять у бюджеті погоди, але нададуть нові можливості. По-перше, це, звичайно, розвиток інфраструктури — передусім станцій зарядки акумуляторів. Наприклад, в Естонії на кожні 20 км розташована електрична заправна станція — це найкраще покриття в Європі. По-друге, це можливість для розвитку високотехнологічного виробництва та розміщення нових підприємств на території України.

Чи є такі автомобілі практичними? Звісно, адже гарантований строк служби акумуляторів становить 10 років, а вартість експлуатації, враховуючи сьогоднішні ціни на електроенергію, — лише 7 грн. на 100 км супроти 200 — 400 грн. на 100 км у бензинових чи дизельних моделей.

Насправді для розвитку є всі передумови, особливо якщо вжити низку заходів, до яких вдались у Європі. Звичайно, Україна не готова сплачувати компенсацію частини вартості електромобіля (як у деяких державах ЄС). Проте можна застосувати інші преференції: пільги при реєстрації та сплаті дорожнього податку, звільнення від плати за паркування в центрі міста та проїзд платними автомагістралями, надання права користуватися смугами для громадського транспорту. Усе це ми можемо зробити без жодної шкоди для бюджету, проте при цьому створити умови для високотехнологічних інвестицій».

«Гарячі лінії»

Дата: 1 серпня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42