На цей час у світі немає такого національного законодавства, навіть якщо воно не відповідає вимогам ГАТТ/СОТ, яке б не мало на меті захист національної промисловості від проявів недоброзичливої поведінки іноземних виробників товарів, аналогічних тим, що виробляються в цих країнах.
Сьогодні світова економіка вимагає стосовно кожної конкретної галузі визначення чіткої позиції щодо її подальшого розвитку:
Основу антидемпінгового законодавства України становлять закони № 330, № 331 та № 332.
Зазначені закони у сфері захисту від недобросовісного та масованого імпорту відповідають нормам угод ГАТТ/СОТ.
Зокрема, Антидемпінговий кодекс України розроблено на базі та з урахуванням статей Генеральної угоди з тарифів та торгівлі 1994 р. (ГАТТ-94) і трьох спеціалізованих угод, прийнятих Уругвайським раундом багатосторонніх торговельних переговорів, а саме: Угоди про застосування Статті VI Генеральної угоди з тарифів та торгівлі 1994 р., Угоди про субсидії і компенсаційні заходи, Угоди про захисні заходи з метою захисту національного товаровиробника від демпінгового, субсидованого або масованого імпорту з інших країн, митних союзів або економічних угрупувань.
Захист внутрішнього ринку від конкуренції імпортних товарів здійснюється за допомогою трьох видів юридичних процедур, а саме: антидемпінгових, антисубсидиційних та спеціальних (спрямованих проти масованого імпорту) процесів (захисні заходи).
Забезпечення проведення об’єктивних спеціальних розслідувань є дієвим засобом захисту торговельних інтересів України та її внутрішнього ринку виключно із застосуванням загальновизнаних міжнародно-правових механізмів, які діють у рамках системи ГАТТ/СОТ.
З метою вирішення питань щодо порушення та проведення антидемпінгових, антисубсидійних або спеціальних розслідувань, а також застосування відповідних антидемпінгових, компенсаційних та спеціальних заходів в Україні створено спеціальний адміністративний орган виконавчої влади — Міжвідомчу комісію з міжнародної торгівлі за участю представників міністерств та інших органів виконавчої влади (у тому числі ДФС України), яку очолює міністр економічного розвитку і торгівлі України.
На засіданнях Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі приймаються рішення:
Антидемпінгове/антисубсидиційне розслідування проводиться щодо імпорту в Україну товару з визначеної країни/країн. При цьому одним із визначальних факторів для порушення антидемпінгового розслідування є наявність факту демпінгу (ввезення на митну територію України товару за цінами, нижчими від порівнянної ціни на подібний товар у країні експорту), а для антисубсидиційного розслідування — наявність нелегітимної субсидії (фінансова або інша підтримка державними органами виробництва, переробки, продажу, транспортування, експорту, споживання подібного товару, в результаті якої суб’єкт господарсько-правових відносин країни експорту одержує пільги (прибутки)).
Спеціальне розслідування проводиться щодо імпорту в Україну товарів незалежно від країни походження та експорту і вимагає наявності факту значного зростання обсягів імпорту в Україну товару протягом репрезентативного періоду.
Скарга/заява про порушення відповідного розслідування повинна містити інформацію та докази щодо наявності факту демпінгового/субсидованого /зростаючого імпорту та шкоди, що наноситься галузі вітчизняного виробництва, а також причинно-наслідкового зв’язку між цими фактами.
Проведення розслідувань з питань захисту національного товаровиробника в Україні здійснюється на засадах, визначених Законом № 330, уповноваженими на це центральними органами виконавчої влади — Мінекономрозвитку України, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, а також Міжвідомчою комісію з міжнародної торгівлі.
Результатом проведених розслідувань є прийняття Міжвідомчою комісію з міжнародної торгівлі відповідного рішення, в тому числі щодо застосування попередніх або остаточних заходів шляхом запровадження справляння попереднього або остаточного антидемпінгового мита.
Відповідно до п. 9 ст. 280 Митного кодексу особливі види мита нараховуються за ставками, встановленими рішеннями Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі про застосування антидемпінгових, компенсаційних або спеціальних заходів, згідно із законами № 330, № 331 та № 332.
На цей час ДФС України забезпечує виконання 17 рішень Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі, що передбачають застосування:
На сьогодні найбільшу ставку антидемпінгового мита у розмірі 123% встановлено на вироби, виготовлені з чорних металів, без електричної ізоляції позиції 7312 УКТ ЗЕД походженням з КНР.
Останнє Рішення прийнято Міжвідомчою комісією з міжнародної торгівлі 23.06.2015 р.
за № АД-330/2015/4442-06, яким встановлено остаточні антидемпінгові заходи щодо імпорту в Україну товару, що має такий опис: лампи розжарювання електричні загального призначення потужністю не більше як 200 Вт і напругою понад 100 В, які класифікуються згідно з УКТ ЗЕД за кодом 8539 22 90 10.
Остаточні антидемпінгові заходи вживаються з моменту набрання чинності цим Рішенням строком на п’ять років шляхом запровадження справляння остаточного антидемпінгового мита у розмірі 25,73% відповідно до опису зазначеного товару.
Зазначене Рішення опубліковано в газеті «Урядовий кур’єр» від 01.07.2015 р. № 116 та набирає чинності через 30 календарних днів з дня опублікування повідомлення про нього.
Згідно зі ст. 48 Митного кодексу та рішеннями Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі у разі неможливості достовірно встановити країну походження товарів, щодо яких застосовуються особливі види мита, такі товари випускаються у вільний обіг на митній території України за умови їх сплати.