Новини

Конвертаторам оголошено бій...

Одним з напрямів роботи податківців щодо детінізації економічних процесів є ліквідація схем, які слугують відтоку коштів у тіньовий сектор, зокрема боротьба з конвертаційними центрами. Про заходи, які вживають працівники підрозділів податкової міліції з викриття цих незаконних фінансових структур, розповідає заступник начальника Головного управління податкової міліції ДПС України Борис ДЗЮБА.


Конвертаційні центри — підпільні фінансові структури

Як свідчить практичний досвід фахівців податкової міліції, одним з найприбутковіших для тіньовиків видів комерційної діяльності є незаконна конвертація безготівкових коштів, що сприяє їх виведенню з реального сектора економіки у «тінь» і призводить до зменшення надходжень до держбюджету. Окрім грошей у тіньовому обігу перебуває значна частина різноманітної продукції, інші об'єкти власності, кошти від реалізації яких також акумулюються в тіньовому секторі та збільшують нелегальну грошову масу.

Внутрішня організаційна структура конвертаційних центрів складна та багатоступінчаста. Вона формується зі стійкого організованого злочинного угруповання з чітким розмежуванням обов'язків і повноважень його учасників. Зазвичай конвертаційні центри складаються з керівної верхівки (організаторів), координаторів (дилерів), низових ланок (диспетчери, касири, кур'єри) та мережі постійних клієнтів. Як правило, організовують та очолюють таку незаконну діяльність спритники, добре підготовлені економічно, юридично та організаційно. Існують конвертаційні центри від кількох місяців до кількох років (залежно від їх ролі в злочинних схемах), потім на їх базі створюють нові.

До складу конвертаційних центрів входить декілька (інколи десятки) фіктивних суб'єктів господарської діяльності, які спеціально створюють або купують їх очільники та використовують для конвертування грошової маси сумнівного походження у готівку. Зазвичай подібні псевдокомерційні структури реєструють на підставних осіб або за допомогою підроблених чи крадених паспортів. Одним з основних завдань, які переслідують при цьому організатори цих фіктивних фірм, є уникнення кримінальної відповідальності. Тому на роль їх «засновників» і «директорів» підбирають осіб з числа малозабезпечених верств населення, пенсіонерів, студентів тощо, готових за невелику суму підписати необхідні платіжні документи. Особливість подібної схеми полягає в тому, що такі псевдофірми створюються на короткий строк. Через деякий час після проведення низки незаконних оборудок їх звітність і реальні керівники безслідно зникають, і «звітувати» перед правоохоронцями доводиться лише підставним громадянам, які нерідко навіть не знають, що є власниками підприємств з багатомільйонними оборотами.

Співпрацюючи з конвертаторами, керівники легальних підприємств за помірну винагороду (у вигляді комісійних у розмірі певних відсотків від кожної проконвертованої безготівкової суми) отримують змогу мінімізувати свої податкові зобов'язання, набувати незаконних прав на податковий кредит з ПДВ, платити своїм працівникам заробітну плату «в конвертах», не проводячи її по бухгалтерських документах та не сплачуючи державі відповідні податки й збори. До речі, останнім часом посадові особи підприємств реального сектора економіки нерідко звертаються до очільників конвертаційних центрів також за допомогою у проведенні процедури фіктивного банкрутства своїх суб'єктів господарської діяльності шляхом згортання їх податкових історій, перереєстрації на нових власників, зміни юридичних адрес і призначення їх керівниками підставних осіб тощо.

Ліквідовано міжрегіональний центр

Діяльність центру координував підданий однієї з країн Близького Сходу.

До складу нелегальної фінансової структури, створеної іноземцем разом з братом та його дружиною, входило понад десять фіктивних фірм, які використовувалися для прикриття незаконних схем формування безпідставного податкового кредиту та валових витрат при проведенні безтоварних операцій купівлі-продажу будівельних матеріалів, продуктів харчування, металоконструкцій та інших товарно-матеріальних цінностей підприємствами реального сектора економіки з подальшим незаконним здобуттям готівкових коштів.

За кілька років своєї діяльності тіньовики надавали послуги з документального оформлення неіснуючих фінансово-господарських операцій суб'єктам господарської діяльності дванадцяти областей, що давало змогу останнім безпідставно мінімізувати свої податкові зобов'язання в багатомільйонному еквіваленті.

Загалом, як з'ясувалося, за цей період через рахунки підконтрольних комбінаторам фіктивних підприємств було незаконно проконвертовано в готівку щонайменше 1,5 млрд. грн. Втім ця цифра може бути не остаточною, оскільки нині тривають перевірки підприємств-вигодонабувачів, які скористалися послугами конвертаторів.

Установлено, що для прикриття незаконної діяльності спритниками нерідко застосовувалася тіньова схема, за якою деякі клієнти конвертаційного центру спочатку штучно формували витратну частину в одному регіоні, потім переходили на облік в інший і в подальшому з метою зменшення уваги фіскальних органів і недопущення перевірок за допомогою спрощеної процедури банкрутства в дуже короткі терміни ліквідовувалися.

Наразі для забезпечення погашення завданих державі збитків накладено арешти на поточні рахунки низки підприємств з ознаками фіктивності, за допомогою яких здійснювалася незаконна конвертація грошових коштів. Організатора злочинного бізнесу за рішенням суду взято під варту. За виявленими фактами порушено відразу кілька кримінальних справ за ознаками частини другої ст. 205 Кримінального кодексу України (фіктивне підприємництво). Триває слідство.

Нова філософія

Зважаючи на небезпечність для економіки держави функціонування подібних незаконних фінансових структур, у поточному році податкова міліція ДПС України почала втілювати у свою діяльність нову філософію щодо перенесення акцентів на відпрацювання підприємств реального сектора економіки, які є замовниками послуг конвертаційних центрів.

У результаті з початку поточного року ліквідовано 101 конвертаційний центр, послугами яких скористалися майже 3,2 тис. підприємств-вигодонабувачів. Унаслідок перевірки суб'єктів господарської діяльності реального сектора економіки додатково нараховано понад 700 млн. грн. і стягнуто до держбюджету близько 280 млн. грн. Щодо контр-агентів, які скористалися послугами конвертаційних центрів, поточного року порушено 323 кримінальні справи.

Ефективна робота з ліквідації наслідків діяльності конвертаційних центрів і надалі залишатиметься одним з голов-них пріоритетів для податкової міліції та значним резервом для наповнення держбюджету.


Підготував Сергій СТЕПАНОВИЧ,
ГУПМ ДПС України