Статті
Тема: Інше

Електронна комерція: визнання де-юре

Останнім часом ринок електронної комерції стрімко розвивається і стає одним із найпривабливіших сегментів для залучення інвестицій. За статистикою, кожен другий українець купує нині товари та послуги онлайн. Протягом наступних п’яти років експерти прогнозують зростання інтернет-послуг, а обсяги безготівкових платежів в Україні мають усі шанси перетворитися на один із найактуальніших напрямів розрахунків. Насамперед це пов’язано з появою нових платіжних сервісів, удосконаленням можливостей здійснювати онлайн-покупки, а також з нещодавно ухваленим Законом України «Про електронну комерцію», який набрав чинності з 30 вересня поточного року і був оцінений експертним середовищем як довгоочікуваний і знаковий.


Курс на зростання

Майже півтора десятиліття минуло відтоді, як в Україні почала розвиватися е-комерція. Протягом цього часу чимало українців стали учасниками процесу і навіть встигли призабути, як витрачали час на «живий» шопінг. Адже ціни в інтернет-магазинах значно дешевші, ніж у торговельній роздрібній мережі, асортимент ширший, тут легше відслідкувати різноманітні акції, знижки, розпродажі, які відбуваються частіше, ніж у звичайному магазині, - варто лише підписатися на розсилку. А політика деяких компаній — пропонувати на сайтах кращі речі, які у традиційній крамниці не купиш, — ще один плюс для електронної комерції. У відносно великих обсягах українські споживачі придбавають через Інтернет одяг, косметику та парфумерію, подарункову продукцію, книжки, товари для дітей, приладдя для спорту й відпочинку.

«Ринок інтернет-торгівлі зростає настільки швидко, що у деяких сегментах роздрібної мережі частка такої торгівлі є набагато вищою за середню та істотно збільшиться упродовж кількох наступних років, — стверджує економіст Міжнародного центру перспективних досліджень Ганна Чередниченко. — Приміром, за даними минулорічних досліджень, у продажах техніки вона сягнула 17%. До речі, саме на цьому ринку інтернет-магазини істотно впливають на ціни, змушуючи традиційні торговельні точки стримувати їхнє зростання».

У цілому перспективи ринку е-комерції, переважну частину якого займають туристична галузь, онлайн-продаж квитків, купівля одягу та побутової техніки в — Інтернеті, очевидні. Вітчизняні споживачі оцінили також зручність поповнення рахунку мобільного телефону або оплати послуг інтернет-провайдера через Інтернет.

А от електронним платежам (зокрема, за комунальні послуги), як свідчать соціологічні опитування, почали довіряти порівняно недавно. За даними експертів ринку, за рік онлайн-платежі збільшилися майже втричі. Справжній бум відбувся щодо такого сервісу, як переказ коштів з картки на картку. На думку експертів, це пов’язано передусім з військовими діями в Україні, коли на окупованих територіях припинили діяльність чимало банківських установ, обмеживши платоспроможність громадян. Цей напрям, за спостереженнями фахівців, продемонстрував зростання понад 5000% за рік. І це не межа, — переконують експерти.

Онлайн дорівнює офлайн

Хоча у споживачів електронна комерція давно користується популярністю, активна господарська діяльність у цій галузі належним чином досі не регулювалася, і де-юре держава визнала її лише з ухваленням Закону України «Про електронну комерцію» (далі — Закон).

Ще влітку 2013 р. до Верховної Ради України було подано відповідний законопроект, який понад два роки перебував на стадії розроблення. Зі слів авторів документа, упродовж цього часу до роботи над ним долучилися не тільки депутати, а й представники ринку, які, зокрема, стверджують, що всі їхні необхідні правки було враховано.

У Законі запроваджено нові терміни, які раніше не було визначено: електронний договір, електронна комерція, інтернет-магазин, суб’єкт електронної комерції тощо, котрі чітко окреслюють діяльність, що підпадатиме під поняття електронної комерції. По суті, права інтернет-покупців зрівнялися з правами покупців традиційних магазинів.

З-поміж найважливіших новацій, зафіксованих у Законі, є те, що електронні документи у галузі тепер прирівнюватимуться до паперових, що, на переконання фахівців, вкрай важливо і дає змогу суб’єктам е-комерції зберігати їх в електронному форматі, використовуючи для звітності. У документі унормовано використання електронного підпису, зокрема запровадження цифрового підпису з одноразовим ідентифікатором. Розмежовано правові статуси продавця, покупця та постачальника послуг проміжного характеру у галузі е-комерції (провайдера, реєстратора). Важливо, що в Законі чітко регламентовано перелік інформації про продавця, яка повинна бути доступною в Інтернеті. Такі дані мають бути розміщені у відкритому доступі для ідентифікації відповідальних у разі виникнення спірних ситуацій.

На думку багатьох експертів, Закон спростить вирішення спорів між покупцями і продавцями. Раніше були прецеденти, коли в судах відмовлялися розглядати електронні договори. З прийняттям Закону документи в електронній формі повинні стати доказом у суді. У разі необхідності магазину буде простіше спілкуватися з органами влади, наприклад з податковою, або вести справи у судах. Держава, у свою чергу, отримує законні підстави перевіряти інтернет-магазини на відповідність кількості електронних угод і проведених транзакцій через касовий апарат.

Тіньову зону «відрегулює» ринок

Чи не стане цей аспект Закону додатковим важелем тиску на бізнес — питання, яке не в останню чергу хвилює підприємців. Щоправда, податкові консультанти спростовують той факт, що Закон має на меті поставити підприємців, які працюють у галузі е-комерції, під тотальний контроль. Адже чимало власників інтернет-маркетів реєструються як ФОП другої групи і згідно із законодавством не зобов’язані встановлювати касові апарати. Тому звіряти дані з касовими чеками за електронними угодами податкові інспектори навряд чи зможуть. На думку народного депутата Верховної Ради України, автора Закону Ольги Бєлькової, переслідувати незаконослухняні інтернет-магазини немає сенсу. Тіньову зону е-комерції, на її переконання, «відрегулює» сам ринок. Покупці не ризикуватимуть заради невеликої економії і віддаватимуть перевагу легальним торговельним майданчикам. А недобросовісні магазини тепер є можливість закликати до відповідальності у судовому порядку. До того ж у планах фахівців Мінекономрозвитку України — створення системи якості для електронної торгівлі, зокрема каталогу веб-сайтів тих торговельних інтернет-майданчиків, яким можна довіряти. Попереду також створення універсальної системи електронного документообігу та е-логістики. Крім того, уточнюватимуться критерії відповідальності посередників в е-комерції, щоб привести їх у відповідність із європейським законодавством.

На думку експертів, більшість великих інтернет-магазинів уже давно працюють за правилами, зафіксованими в Законі. Щодо невеличких нелегальних торговельних онлайн-майданчиків, то попри існування законодавчих норм вивести їх «з тіні» буде майже неможливо. Тому споживачеві, щоб не зазнати неприємностей, їхніх послуг краще уникати, — радять фахівці ринку.

«Гарячі лінії»

Дата: 1 листопада, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42