Юридична практика

Визначення строку використання автомобіля

Суть справи. ДПІ отримано відомості від органів внутрішніх справ, згідно з якими за громадянином С. обліковується легковий автомобіль 2010 року випуску (об’єм циліндрів двигуна 5461 см3), дата здійснення реєстраційної дії — 06.09.2013 р. Відповідно до норм пп. 267.6.2 п. 267.6 ст. 267 Податкового кодексу ДПІ сформовано та вручено громадянину С. податкове повідомлення-рішення про збільшення суми податкового зобов’язання з транспортного податку в розмірі 25 000 грн.

Позиція платника. Громадянин С. вважає, що відповідно до даних технічного паспорта автомобіль виготовлено у 2010 р., дата першої реєстрації — 02.03.2010 р., тобто п’ятим роком його використання є 2014 р. Згідно з пп. 267.2.1 п. 267.2 ст. 267 Податкового кодексу об’єктом оподаткування є легкові автомобілі, які використовувалися до п’яти років.

Громадянин С. зазначає, що відсутнє трактування або роз’яснення положення стосовно об’єкта оподаткування, визначеного як легкові автомобілі, які використовувалися до п’яти років і мають об’єм циліндрів двигуна понад 3000 см3. Тобто це положення можна трактувати як: термін використання до п’яти років останнім власником; термін використання легкового автомобіля до п’яти років усіма власниками з дати придбання авто (у зазначеному випадку — з вересня 2013 р.); термін використання легкового автомобіля до п’яти років з моменту випуску (у зазначеному випадку — 2010 р.).

Таким чином, станом на 01.01.2015 р. строк використання транспортного засобу, який належить громадянину С. на праві власності, не відповідає визначенню «до п’яти років», наведеному у пп. 267.2.1 п. 267.2 ст. 267 Податкового кодексу.

З огляду на викладене громадянин С. вважає, що контролюючим органом неправомірно нараховано транспортний податок у сумі 25 000 грн.

Витяг з рішення. Відповідно до пп. 14.1.163 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу перша реєстрація транспортного засобу — це реєстрація, яка здійснюється уповноваженими державними органами України щодо цього транспортного засобу в Україні вперше.

Новий транспортний засіб — це транспортний засіб, що не має актів державної реєстрації уповноважених органів, у тому числі іноземних, які дають право на його експлуатацію (пп. 14.1.124 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу). Транспортні засоби, що використовувалися, — це транспортні засоби, на які уповноваженими державними органами, в тому числі іноземними, видано реєстраційні документи, що дають право експлуатувати такі транспортні засоби (пп. 14.1.251 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу).

Порядок державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів затверджено постановою № 1388.

Якщо на транспортні засоби уповноваженими державними органами, в тому числі іноземними, видано реєстраційні документи, що дають право їх експлуатувати, вони вважаються такими, що використовувалися. Датою початку користування (введення в експлуатацію) транспортних засобів, що були в користуванні та ввозяться на митну територію України, вважається дата їх першої реєстрації, визначена в реєстраційних документах, які видані уповноваженими державними органами та дають право експлуатувати ці транспортні засоби на постійній основі. У разі відсутності реєстраційних документів першої реєстрації транспортних засобів датою початку використання транспортного засобу вважається календарна дата його виготовлення (день, місяць, рік). У разі якщо календарну дату визначити неможливо, то такою датою слід вважати 1 січня року виготовлення, зазначеного в реєстраційних документах.

Підпунктом 267.1.1 п. 267.1 ст. 267 Податкового кодексу встановлено, що платниками транспортного податку є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які мають зареєстровані в Україні згідно з чинним законодавством власні легкові автомобілі, що відповідно до пп. 267.2.1 п. 267.2 цієї статті є об’єктами оподаткування.

Об’єктом оподаткування є легкові автомобілі, які використовувалися до п’яти років і мають об’єм циліндрів двигуна понад 3000 см3 (пп. 267.2.1 п. 267.2 ст. 267 Податкового кодексу).

Згідно з пп. 267.3.1 п. 267.3 зазначеної статті базою оподаткування є легковий автомобіль, що є об’єктом оподаткування відповідно до пп. 267.2.1 п. 267.2 цієї статті.

Ставка податку встановлюється із розрахунку на календарний рік у розмірі 25 000 грн. за кожен легковий автомобіль, що є об’єктом оподаткування відповідно до пп. 267.2.1 п. 267.2 ст. 267 Податкового кодексу (п. 267.4 цієї статті).

Базовий податковий (звітний) період дорівнює календарному року (пп. 267.5.1 п. 267.5 вищезазначеної статті).

Згідно з пп. 267.6.2 п. 267.6 ст. 267 Податкового кодексу податкове/податкові повідомлення-рішення про сплату суми/сум податку та відповідні платіжні реквізити надсилаються (вручаються) платнику податку контролюючим органом за місцем його реєстрації до 1 липня року базового податкового (звітного) періоду (року).

Враховуючи вищезазначене, обчислення суми податку з об’єкта/об’єктів оподаткування фізичних осіб здійснюється контролюючим органом за місцем реєстрації платника податку починаючи з 1 січня поточного року та включаючи місяць, у якому термін використання легкового автомобіля досягне п’яти років.

У ході розгляду обставин справи встановлено, що згідно зі свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу датою першої реєстрації автомобіля 2010 року випуску (об’єм циліндрів двигуна 5461 см3) є 02.03.2010 р.

Відповідно до чинного законодавства транспортний податок має розраховуватися починаючи з 01.01.2015 р. і включати місяць, у якому термін використання легкового автомобіля досягне п’яти років, тобто три місяці 2015 р. Однак ДПІ при винесенні податкового повідомлення-рішення було неправильно визначено суму податкового зобов’язання з транспортного податку в розмірі 25 000 грн.

Згідно з Податковим кодексом сума транспортного податку, яку має сплатити громадянин С. за легковий автомобіль 2010 року випуску (об’єм циліндрів двигуна 5461 см3), становить 6250 грн.

Пунктом 55.1 ст. 55 Податкового кодексу передбачено, що податкове повідомлення-рішення про визначення суми грошового зобов’язання платника податків або будь-яке інше рішення контролюючого органу може бути скасоване контролюючим органом вищого рівня під час проведення процедури його адміністративного оскарження та в інших випадках у разі встановлення невідповідності таких рішень актам законодавства.

Враховуючи вищезазначене, рішенням, прийнятим за розглядом повторної скарги, податкове повідомлення-рішення про нарахування транспортного податку частково скасовано, а скаргу платника податків частково задоволено.

«Гарячі лінії»

Дата: 15 листопада, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42