Юридична практика

Призначення перевірки за періоди, які вже було перевірено

Суть справи. На думку платника податків, у органу доходів і зборів були відсутні законодавчі підстави для видання наказу на проведення перевірки, оскільки періоди, які є предметом перевірки, вже було перевірено в минулому.

Судове рішення. Вищий адміністративний суд України, підтримуючи позицію органу доходів і зборів при розгляді справи № К/800/54491/13 за позовом ТОВ «Ш» про визнання дій протиправними та скасування наказу, зазначає таке.

Судами попередніх інстанцій при розгляді зазначеної справи встановлено, що 05.12.2011 р. старшим слідчим органу доходів і зборів прийнято постанову про призначення документальної позапланової перевірки ТОВ «Ш» за фінансово-господарськими взаємовідносинами з ПП «М» за період з травня по вересень 2011 р.

У подальшому ще одним слідчим органу доходів і зборів 07.07.2012 р. прийнято постанову про призначення позапланової документальної перевірки ТОВ «Ш» з питань правомірності формування податкового кредиту щодо взаємовідносин з ПП «Є» за період з 01.06.2011 р. по 31.05.2012 р.

Проведення зазначених перевірок доручено фахівцям податкового аудиту органу доходів і зборів.

Ці постанови стали підставою для видання органом доходів і зборів наказу щодо проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «Ш» з питань правомірності формування податкового кредиту щодо взаємовідносин з ПП «М» за серпень 2011 р. та ПП «Є» за квітень 2012 р.

Відповідно до пп. 78.1.11 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) документальна позапланова перевірка здійснюється, зокрема, якщо отримано постанову (ухвалу) суду про призначення перевірки або постанову органу дізнання, слідчого, прокурора, винесену ними відповідно до закону у кримінальних справах, що перебувають у їх провадженні.

Згідно з п. 78.4 цієї статті про проведення документальної позапланової перевірки керівник органу ДПС приймає рішення, яке оформлюється наказом.

Вищезазначене містить імперативні норми щодо обов’язку органу доходів і зборів призначити позапланову перевірку у разі отримання постанови слідчого у кримінальній справі. При цьому виконання такого обов’язку не передбачає дослідження органом доходів і зборів підстав для призначення відповідної перевірки слідчим, оцінювання правомірності та законності цієї перевірки. Правова оцінка дій слідчого щодо призначення податкової перевірки у рамках кримінальної справи здійснюється у порядку, визначеному кримінально-процесуальним законом.

До того ж згідно з вимогами п. 78.2 ст. 78 Податкового кодексу обмеження у підставах проведення перевірок платників податків, визначені цим Кодексом, не поширюються на перевірки, що проводяться на звернення такого платника податків, або перевірки, що проводяться у межах порушеної кримінальної справи.

Таким чином, оспорюваний наказ було прийнято органом доходів і зборів у межах компетенції та з дотриманням вимог закону, а тому підстави для його скасування відсутні.

Враховуючи зазначене, Вищий адміністративний суд України за результатами перегляду справи рішення суду першої та апеляційної інстанцій скасував, у задоволенні позову ТОВ «Ш» відмовив повністю.

«Гарячі лінії»

Дата: 15 листопада, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42