Інші податки

Податок на нерухомість: варто проводити звірку документів, аби уникнути неузгодженостей

06.10.2016 / 09:00

В рамках бюджетної децентралізації оподаткування по-новому торкнулося нерухомості в 2015 р., проте мешканці столиці відчули на собі це нововведення лише в поточному році. Сам податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, було переміщено з категорії загальнодержавних до місцевих. А як наслідок — місцевим громадам надано свободу у визначенні ставок податку в діапазоні 0—3% мінімальної зарплати за кожен надлишковий, на думку місцевої влади, квадратний метр.

У Києві податок на нерухомість громадяни сплачують з 2016 р. за ставкою 1% МЗП. Цей процес періодично супроводжується народними хвилюваннями — починаючи від банального небажання розлучатися з власними грішми і закінчуючи порадами не виконувати норму про сплату податку на нерухомість через те, що відповідні зміни до Податкового кодексу було ухвалено з порушенням принципу стабільності податкового законодавства. Тому «Вісник» звернувся до начальника Головного управління ДФС у м. Києві Людмили ДЕМЧЕНКО та колективу столичної фіскальної служби з проханням розяснити особливості сплати податку в режимі FAQ (питань, що виникають найчастіше).


Людмило Дмитрівно, яку роль відіграє податок на нерухомість у наповненні бюджету столиці?         

Доброго дня шановні читачі та користувачі інтернету — платники податків. Перш ніж звернутись до законодавчих норм щодо сплати податку на нерухомість, зазначу, що у розвинених країнах світу податок на нерухомість є найважливішим. Це дозволяє сформувати солідні місцеві бюджети. Окрім того, податок на нерухомість в ЄС вирішує проблему наповнення місцевих бюджетів, проблему стимулювання функціонування ринку вторинного житла. У більшості розвинених країн, в Європі і США, податок на нерухомість розраховується від ринкової вартості житла, а не від площі приміщення з прив’язкою до мінімальної заробітної плати. В середньому 1 % від ціни обєкта, в залежності від країни, штату, міста.

В Україні податок на нерухоме майно також є засобом, покликаним  наповнити місцеві бюджети, та виконує роль податку з заможних громадян. Його ставка залежить від площі і місця розташування об’єкта оподаткування.

Станом на початок осені до бюджету м. Києва мобілізовано 156,7 млн. грн., що майже на 51 млн. грн. більше порівняно з аналогічним періодом минулого року. Безпосередньо фізичними особами за 8 місяців поточного року сплачено 12,5 млн. грн. податку на нерухомість: — 9,4 млн. грн. перераховано за житлові приміщення, ще 3,1 млн. грн. — за нежитлові.  

Водночас слід наголосити, що податок на нерухоме майно містить соціальну направленість, оскільки фактично від оподаткування звільнені ті верстви населення, які мають незначну за площею нерухомість.

Хто повинен сплачувати податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки?

Платниками податку є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості та часток цієї нерухомості.

Який порядок нарахування та сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки?

На підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що надаються органами державної реєстрації прав на нерухоме майно, або на підставі оригіналів відповідних документів платника податків, зокрема документів на право власності, податкові інспекції надсилають (до 1 липня року, що настає за звітним) податкові повідомлення — рішення власникам житлової та нежитлової нерухомості.

Які об’єкти відносяться до житлової та нежитлової нерухомості?

Дійсно, підпунктом 266.2.1 пункту 266.2 статті 266 Податкового кодексу України визначено, що об’єктом оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, є об’єкт житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його частка. Об’єкти житлової нерухомості — це будівлі, віднесені відповідно до законодавства до житлового фонду (житловий будинок, прибудова до житлового будинку, квартира, котедж та ін.). Відповідно, під об’єкти нежитлової нерухомості підпадають будівлі та приміщення, що не віднесені згідно із законодавством до житлового фонду (гаражі, господарські (присадибні) будівлі, торговельні, офісні та інші будівлі).

Які пільги передбачено для громадян щодо сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки?

База оподаткування об’єкта/об’єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності фізичної особи — платника податку, зменшується:

  • для квартири/квартир незалежно від їх кількості — на 60 кв. метрів;
  • для житлового будинку/будинків незалежно від їх кількості — на 120 кв. метрів;
  • для різних типів об’єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток (у разі одночасного перебування у власності платника податку квартири/квартир та житлового будинку/будинків, у тому числі їх часток), — на 180 кв. метрів.

Наприклад: у власності громадянина перебуває квартира площею 58 кв. метрів та житловий будинок 115 кв. метрів. Такий громадянин не сплачує податок, оскільки користується пільгою.

Наприклад: громадянин є  власником  квартири  площею 78 кв. метрів та житлового будинку 155 кв. метрів. Розраховуємо податок: 78+155=233 кв. метри, застосовуємо пільгу 233-180=53 кв. метри. Податок необхідно сплатити за 53 кв. метри.

Громадянин має у власності квартиру 54 кв. метри, але надає її в оренду. Чи буде він користуватися  пільгою щодо сплати податку?

Ні. Пільга не надається, якщо квартиру чи будинок використовують з комерційною метою, зокрема надають в оренду, позичку, використовують у підприємницькій діяльності.

Скільком громадянам, які проживають у Києві, було надіслано повідомлення про необхідність сплатити податок на нерухомість?

Органами ДФС в місті Києві було сформовано та надіслано понад 26 тисяч податкових повідомлень-рішень на загальну суму близько 23 млн. грн.

При цьому, слід зауважити, що ППР нараховувались та надсилались власникам нерухомого майна, які мають реєстрацію в місті Києві, а нерухомість по всій Україні. Відповідно, і кошти будуть сплачені в різних регіонах України, оскільки податок сплачується фізичними особами за місцем розташування об’єкта чи об’єктів оподаткування протягом 60 днів з дня отримання податкового повідомлення-рішення. Тобто кошти від сплати зазначеного податку зараховуються до місцевих бюджетів України.

Чому виникають  проблеми при нарахуванні податку на майно фізичним особам?

База оподаткування об’єктів житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, які перебувають у власності фізичних осіб, обчислюється контролюючим органом виключно на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що безоплатно надаються органами державної реєстрації прав на нерухоме майно.

На даний час дані Державного реєстру речових прав не завжди містять достовірну інформацію. Проте законодавець надав можливість платникам податку проводити звірку.

Для проведення звірки необхідно відвідати свій (за місцем реєстрації) центр обслуговування платників. При собі необхідно мати ОРИГІНАЛИ свідоцтва права власності на всі об’єкти нерухомого майна (квартира, дача, садовий будинок, гараж...); паспорт та реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний код). Заява  про проведення звірки заповнюється на місці. Бланк видається в податковій безкоштовно.

Що буде, якщо з тих чи інших причин особа, яка отримала повідомлення, не встигла сплатити податок у визначений законодавством термін?

Законодавством передбачено відповідальність за несплату або несвоєчасну сплату податку на майно.

У разі якщо платник податків не сплачує узгоджену суму грошового зобов’язання протягом строків, визначених Податковим кодексом, такий платник податків притягується до відповідальності у вигляді штрафу, а саме:

  • при затримці до 30 календарних днів включно, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання, — у розмірі 10 відсотків погашеної суми податкового боргу;
  • при затримці більше 30 календарних днів, наступних за останнім днем строку сплати суми грошового зобов’язання, — у розмірі 20 відсотків погашеної суми податкового боргу.

Що робити тим особам, які мають надлишкові квадратні метри, проте не отримували повідомлення від фіскальних органів?

Щоб уникнути зайвих питань з боку фіскальних органів, я би порадила всім свідомим киянам звернутись до контролюючого органу з письмовою заявою за місцем проживання (реєстрації) для проведення звірки даних. Що саме можна звірити згідно з нормами Податкового кодексу? Це і об’єкти житлової або нежитлової нерухомості, в тому числі їх частки, що перебувають у власності такого платника податку; це і розмір загальної площі об’єктів нерухомості, у тому числі нежитлової, перевірити наявність права на користування пільгою зі сплати податку; з’ясувати всі питання щодо розміру ставки та нарахованої суми податку.

Яку дату сплати податку на нерухомість слід вважати граничною в разі, якщо громадянин не отримав повідомлення до 1 липня і вирішив сам звернутися до органів фіскальної служби?

Термін сплати податку на нерухомість для фізичних осіб незмінний, а саме протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення рішення.


Підготували Ольга ГЕРМАНОВА,

Сергій СТЕПАНЕНКО

«Гарячі лінії»

Дата: 3 жовтня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42