Статті
Тема: Інше

Авторинок України: набираючи швидкість, поспішаємо повільно

За даними Світового банку, показники щодо зростання ВВП України збігаються з тими, що озвучив Нацбанк України. Так, ВВП України у III кварталі 2015 р. порівняно з попереднім кварталом та з урахуванням сезонного фактора зріс на 1%. Ця на перший погляд невелика цифра вселяє оптимізм побачити світло в кінці тунелю вітчизняної економіки.
Серед «світлячків» — автомобільна галузь, яка у 2015 р. продемонструвала позитивні тенденції зростання, і за прогнозами експертів, і надалі (хоча, можливо, і не так стрімко, як хотілося б) розвиватиметься, зміцнюючи свої позиції.


Стриманий оптимізм

Вересень нинішнього року став певною мірою переломним для автомобільної галузі. Обсяги продажів нових автомобілів залишаються низькими — усього за місяць продано 4908 автотранспортних засобів. Проте це майже на 30% більше, ніж у серпні. Крім того, спостерігається позитивна динаміка: якщо у І кварталі падіння ринку становило понад 76% (порівняно з аналогічним періодом 2014 р.), то у другому — вже близько 54%, а у третьому — тільки 27%.

Усього за 9 місяців 2015 р. реалізовано 30 528 легкових автомобілів, що вдвічі менше, ніж торік. У вересні їх продано 4136, що на чверть менше порівняно із даними 2014 р., проте на 16,2% більше, ніж у серпні. Лідерські позиції зберегли Toyota (512 проданих машин), Renault (392) та ЗАЗ (378), а суттєве зростання продажу помічено в Chevrolet (майже втричі), Opel (у два рази), а також Škoda, Land Rover, Chery, Daewoo, Ford та Mercedes-Benz. Отже, зростання спостерігається у сегменті як доступних автівок, так і преміум-класу. І швидше за все воно триватиме, бо відкладений попит на автомобілі існує.

— Я бачу всі передумови, якщо не для зростання, то для меншого падіння ринку порівняно з минулим роком, — зауважив генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів та дилерів (ВААІД) Олег Назаренко. — У цьому році ринок демонструє позитивні тенденції, і я сподіваюся, що вони набиратимуть обертів. На 2016-й прогнозую зростання на рівні 15 — 20% порівняно із нинішнім роком.

Водночас нині склалася дивна ситуація: у МРЕВ сповільнилася реєстрація нових автомобілів через брак номерних знаків. Олег Назаренко називає це парадоксальним явищем, адже у 2008 р., наприклад, продали 652 тис. машин і жодного дефіциту не спостерігалося. Тому автоімпортери звернулися з відкритим листом до міністра внутрішніх справ Арсена Авакова, аби він в усьому розібрався.

А от з виробництвом транспортних засобів ситуація не настільки обнадійлива. Хоча зростання порівняно із серпнем становить 115%, у вересні їх виробили лише 416 одиниць. З них легкових моделей — 170, причому всі вони — Škoda, зібрані на закарпатському «Єврокарі», який нещодавно таки запустив конвеєр. ЗАЗ, «Богдан» та Кременчуцький автозбиральний завод за місяць не виробили жодної легкової машини. Із 173 випущених вантажівок левова частка (141) — продукція КрАЗу. Це підприємство демонструє стабільно хороші результати і за дев’ять місяців збільшило обсяги виробництва на 10,1% порівняно із минулим роком. Саме завдяки йому падіння в сегменті комерційної техніки порівняно із 2014 р. відносно невелике. Автобусів же зібрано тільки 73, хоча це більше, ніж у вересні 2014 р. Тобто і в цій сфері помітне зростання.

Податок на розкіш з розкішного транспорту

Нові правила гри, запроваджені Кабінетом Міністрів України, покликані сприяти покращенню ситуації на ринку. Так, достроково, з 1 жовтня нинішнього року, скасовано спецмито на імпортні автомобілі. Воно становило 2,15 — 4,3% (залежно від об’єму циліндрів двигуна), а отже, на стільки ж подешевшають моделі, які входили до цієї категорії. І, дійсно, майже одразу ціни трохи знизили BMW, Chery, Chevrolet, Hyundai, KIA, MG, Škoda та SsangYong. Тепер головне, аби зростання долара та євро не нівелювало ці знижки. З 1 січня 2016  р. скасовується ще й сертифікація нових автомобілів, адже її вимоги значно нижчі, ніж стандарти на заводах провідних світових компаній. Це також має трохи зменшити вартість автомобілів, хоча водночас вона може зрости через запровадження (також з 1 січня наступного року) нових екологічних норм Євро-5, адже у цьому випадку на машини доведеться встановлювати сучасніше й дорожче обладнання.

Викликає чимало запитань суперечливий податок на розкіш. Олег Назаренко стверджує, що станом на 1 вересня від його сплати бюджет отримав 281 млн. грн. Враховуючи суму податку в 25 тис. грн., можна підсумувати, що сплатили його 11 200 автовласників. Усього ж до цієї категорії входить 17 500 громадян, отже, третина з них проігнорувала цю вимогу. Міністр фінансів України Наталія Яресько назвала цей податок недосконалим, і урядовці планують його змінити. Адже нині виходить, що бюджетний позашляховик SsangYong Korando таким податком оподатковується, а дорогі моделі BMW, Mercedes-Benz чи навіть Porsche з об’ємом циліндрів двигуна менше ніж 3 л — ні.

За новим проектом податок на розкіш стосуватиметься легкових автомобілів вартістю понад 1 млн. грн. Планують створити перелік дорогих марок машин, а при визначенні вартості братимуться до уваги і рівень їх комплектації, і коробка передач, і пробіг. Проте ці параметри не зазначено в технічному паспорті, тому відслідкувати їх досить важко. Деякі «народні умільці» можуть накручувати пробіг автомобіля вбік збільшення, щоб здешевити його. До того ж щороку демонструють десятки нових моделей і модифікацій автівок, які потрібно постійно вносити до цього переліку. Тож, певна річ, обслуговування цього податку буде складним і недешевим.

— Адміністрування податку обійдеться в більшу суму, ніж надходження від нього, — наголошує Олег Назаренко. — Якщо урядовці хочуть оподатковувати автомобілістів податком, то можна запровадити акциз на пальне. Хто більше їздить, той більше сплачує. Це буде прозоро, чесно і легко контролюватиметься.

Насправді, на думку генерального директора ВААІД, значно простіше запровадити податок на розкіш для справді розкішного транспорту, такого як, приміром, приватні літаки та яхти. Його сплату набагато легше контролювати, бо для зльоту авіалайнера чи заходу в порт судна потрібно кожного разу отримувати дозвіл. Відповідно неплатники цей дозвіл не отримуватимуть.

Нове — добре забуте старе

Проте держава недоотримує кошти й від сплати інших автомобільних податків. Так, за словами народного депутата України Ігоря Діденка, мережі автозаправних станцій масово ухиляються від сплати акцизу на пальне та додаткового збору в розмірі 5% з роздрібних продажів.

— На сьогодні держава отримує удвічі менше акцизу, ніж могла б: 20 млрд. грн. на рік замість 40 млрд. грн., враховуючи ту кількість бензину і дизельного пального, яка продається, — зазначає Ігор Діденко. — Так, на автозаправках продають бензин нібито за безготівковим розрахунком, щоб не сплачувати 5% податку.

Ще одне нововведення — повернення обов’язково техогляду. Зобов’язання запровадити цю процедуру до 1 січня 2017 р. Україна взяла на себе, підписавши Угоду про асоціацію з Європейським Союзом. Звичайно, усі добре пам’ятають причину скасування техогляду в 2011 р. — високий рівень корупції, адже дуже часто талони ТО просто купувалися. Водночас ця процедура корисна для менш організованих водіїв, які відкладають поїздку до «автолікаря» на потім, а несправність транспортного засобу може призвести до ДТП. На думку Ігоря Діденка, цю функцію слід віддати не ДАІ, а авторизованим сервісним центрам. Крім того, техогляд можна спростити до перевірки найважливіших систем автомобіля (гальма, кермо чи освітлювальні прилади).

Якщо Україна прямує до Європи, то потрібно приймати європейські правила гри, тим паче що вони не найгірші.

«Гарячі лінії»

Дата: 29 листопада, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42