Статті
Тема: Організація діяльності підприємств, Інше

Індустрія, зіткана з гламура

Під час «круглого столу» — «Український тиждень моди як фешн-платформа креативної економіки», який нещодавно відбувся у «Мистецькому Арсеналі» в рамках проведення Ukrainian Fashion Week, заступник Міністра економічного розвитку — Торговий представник України Наталія Микольська заявила, що розвиток на високому рівні мережі поширення українських брендів одягу як всередині країни, так і за кордоном для уряду є одним із пріоритетних завдань. 

І вітчизняні стартапери, і чиновники сьогодні спільно працюють над тим, щоб вивести творчі індустрії на високий рівень, пом’якшити ризики і допомогти бізнесменам відшукати своє місце не лише на внутрішньому, а й на зовнішніх ринках. 


Як лобіюють креативну економіку

Вісник Про гламур 41

Щоразу після завершення феєричного Ukrainian Fashion Week видається, що українська мода ось-ось перетвориться на справжню індустрію. Та гламурна фешн-картинка, яка приховує жорсткі закони бізнесу, поки що виявляється оманливою. Навіть дуже імениті вітчизняні кутюр’є нарікають на те, що мультибрендові бутики віддають перевагу не українським дизайнерам, а розкрученим західним брендам. Ніхто не хоче ризикувати коштами, бо набагато легше закупити вироби вже розрекламованих у глянці торгових марок.

Уряди розвинутих країн давно приймають спеціальні програми з лобіювання творчих індустрій — архітектури, дизайну, IT, народно-декоративного мистецтва, літератури, кінематографа. На Заході креативна економіка розвивається понад десятиліття. Приміром, у США ще в 1998 р. культурні індустрії дали доходу більше, ніж авіаційна галузь. Наразі дохід від креативних індустрій держави становить 51% від ВВП. Програми підтримки розвитку творчого підприємництва займають ключове місце в соціально-економічній політиці країн Європи і поширюються в багатьох регіонах світу.

Орієнтовану на розвиток малого й середнього бізнесу модель підтримки творчих індустрій застосовують у сусідній Польщі, де створюються промислові кластери й запроваджується пільговий податковий режим, але тільки для підприємств, які дають позитивний результат. Хорошою підмогою для бізнесу тут вважають можливість отримати кредити під 2 — 4% річних. А для залучення стратегічних інвесторів існують державні гранти: польський уряд співфінансує 7 — 8% вартості інвестицій і забезпечує підтримку новому бізнесу.

«В Україні отримати кошти під ідею вкрай складно. Спершу потрібно пояснити бізнесу можливі гешефти на рівні ідеї, — ділиться думками продюсер з команди Ukrainian Fashion Week Віктор Гріза. — До того ж у законодавчій площині в Україні немає жодних преференцій для креативних бізнесів. На перших порах важливо, аби був пільговий податковий період. Це дуже потужний драйвер для запуску довгого ланцюга певних суміжних спеціальностей. Ми створюємо fashion-інкубатор, в якому молоді дизайнери отримають знання у галузях економіки, логістики, маркетингу, просування, роботи з роздрібними мережами. Тобто доводимо до товарного вигляду дизайнера, в якого вже можна буде інвестувати. Такий інкубатор дасть змогу зв’язати дизайнера з інвесторами».

Вісник Показники легкої промисловості у 2014 р.

Пом’якшити ризики

На думку багатьох аналітиків, для того щоб іноземні інвестиції прийшли в Україну, Києву необхідно долати фундаментальні проблеми домінування в економіці великих державних підприємств. З точки зору форм бізнесу саме креативні індустрії засновано на пріоритеті малих і середніх підприємств, що виробляють творчі послуги та продукти. В Україні цей сегмент підприємців за нестабільної економіки не надто прагне до ризикованих стартапів, які не так швидко принесуть прибуток. До того ж творчим особистостям зазвичай бракує елементарних економічних знань і щонайменшого уявлення про те, як просувати власну продукцію.

У Мінекономрозвитку України взялися допомогти відшукати ніші для просування товарів українських виробників легкої промисловості та вітчизняних брендів на зовнішніх ринках. Чим можна посприяти виробникам одягу знають фахівці, котрі входять до спеціальної групи легкої промисловості, яка працює у рамках Ради з просування експорту, створеної Мінекономрозвитку України. На сьогодні одними з найактуальніших є питання виходу на нові ринки та зменшення ввізного мита на тканини, що, як і фурнітура, в Україні фактично не виробляються.

Тому одним із перших і найважливіших кроків, з якого починають урядовці, — безпосереднє знайомство потенційних споживачів з одягом «Made in Ukraine». Зі слів Наталії Микольської, спільно з урядом Канади вже наступного року планується провести бізнес-форум та паралельно виставку-ярмарок українських товарів у Канаді. За попередніми даними, планується, що участь у заході візьмуть близько 300 українських виробників. Чиновниця нагадала, що Угода про вільну торгівлю з Канадою, яку будепідписано і ратифіковано найближчим часом, передбачає повне скасування ввізного мита на українські товари легкої промисловості.

Перші організаційні ініціативи уряду можуть якнайкраще сприяти ідеям креативного середовища. Тим паче, що пріоритетність товарів легкої промисловості для національної економіки очевидна. За даними Укрлегпрому, вона зумовлена значним обсягом внутрішнього ринку товарів (понад 120 млрд. грн. щороку), швидким обігом капіталу та високим рівнем доданої вартості продукції (до 50%), незначним впливом на довкілля та низькою енергоємністю виробництва. Минулорічні обсяги реалізованої продукції становили 10 млрд. грн. Обсяги експорту — 1,1 млрд. дол. За результатами експертного аналізу вироблених в Україні закордонних марок, який свого часу провів Укрлегпром, виявилося, що вітчизняні швейні фабрики випускають продукцію всіх відомих європейських брендів. Щоб переконатися у високій кваліфікації наших майстринь, достатньо глянути на вітрини магазинів, що торгують одягом таких марок, як Hugo Boss, Marks & Spencer, Monton, Plato тощо. Одяг від українських дизайнерів сьогодні продається у 68 містах світу.

Якісний крій і пошиття, розмаїття модних тканин та фасонів і, що найважливіше, демократичні ціни — все це додає вітчизняному продукту конкурентоспроможності і популярності серед вітчизняних і зарубіжних споживачів. А десятки і навіть сотні мікробізнесів, що вже існують в Україні, дають надію на те, що велика кількість талановитих підприємців, поєднавши творчість із бізнес-мисленням, можуть досягти неабиякого економічного ефекту.

 


ДОВІДКОВО

Творчі індустрії — це діяльність, в основі якої лежить індивідуальний творчий принцип,
навичка або талант і яка несе у собі потенціал створення доданої вартості і робочих місць
шляхом виробництва і експлуатації інтелектуальної власності.

«Гарячі лінії»

Дата: 1 листопада, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42