Статті

Якісні дороги — шлях до процвітання

Дороги як були, так і залишаються переважно в поганому стані. Головними причинами експерти називають нестачу коштів і невміння будувати якісно через застарілі технології. Щоб побороти інертність, яка виникла у цьому питанні, Кабінет Міністрів України затвердив загальну концепцію реформування дорожнього господарства на 2015 — 2017 рр.


Концепцію планується реалізувати у два етапи. Перший розраховано на 2015 — 2016 рр. і передбачає оптимізацію структури дорожнього господарства, передання частини майна, прав і обов’язків до сфери управління обласних адміністрацій.

Крім того, на першому етапі реформи заплановано передання автомобільних доріг місцевого значення до сфери управління місцевих органів виконавчої влади, а також створення конкурентного середовища в галузі для реалізації проектів державно-приватного партнерства шляхом підготовки концесійних та інших проектів за участю приватного інвестора.

Другий етап передбачає створення дорожнього державного фонду, інформаційно-аналітичної системи управління дорожнім господарством, а також укладання довгострокових контрактів на експлуатаційне утримання автошляхів строком на 5 — 7 років і впровадження нової системи кількісних показників для оцінки результатів роботи підрядника.

Гроші лічбу люблять

На сьогодні  дорожня галузь в Україні фінансується із загального фонду держбюджету, тобто виділення коштів на дороги відбувається за залишковим принципом після того, як будуть задоволені потреби інших сфер економіки, що мають захищені статті або цільові джерела фінансування в спеціальному фонді держбюджету.

Експерти зазначають, що рівень фінансування дорожніх робіт в Україні за останні 10 років становить лише 14 — 34% коштів, необхідних на ремонт і утримання мережі автомобільних доріг. Водночас підраховано: щороку держава втрачає близько 30 млрд. грн. ВВП через незадовільний стан автодоріг, мережа яких нараховує близько 170 тис. км.

Державне агентство автомобільних доріг України (Укравтодор) у 2015 р. більшу частину свого бюджету (19 млрд. грн.), який становить близько 24 млрд. грн., витратить на погашення взятих у минулому кредитів і відсотків за ними. У зв’язку з цим грошей на дорожнє будівництво практично немає.

Щоб відремонтувати дороги, Україні необхідні колосальні кошти — понад 100 млрд. дол. На думку експертів, це абсолютно непідйомна сума ні для бюджету, ні для залучення на зовнішніх ринках.

Як вихід із ситуації, що склалася, уряд планує диверсифікувати джерела дорожніх інвестицій. Зокрема, Кабінет Міністрів України в рамках реформування системи державного управління автомобільними дорогами загального користування до 2017 р. створить у структурі держбюджету фонд для фінансування ремонту й будівництва автодоріг країни. Як очікується, фонд сприятиме ефективному механізму довгострокового бюджетного планування фінансування дорожньої галузі.

При цьому місцева влада зможе спрямовувати на утримання доріг збори від акцизу на паливо з АЗС у розмірі 5 — 10%, а також створювати територіальні дорожні фонди.

Про якість замовте слово

Урядовці обіцяють українцям відкрити інформацію про ремонт доріг. Це передбачає підписаний Україною тристоронній меморандум про реалізацію міжнародної ініціативи щодо забезпечення прозорості в будівельній галузі CoST (Construction Sector Transparency Initiative). Нині подібні системи діють у багатьох країнах світу.

Пілотними проектами для тестування стандартів CoST обрали чотири напрями в дорожньому секторі: роботи на автомобільній дорозі Н-01 Київ — Знам’янка, проект реконструкції автошляху М-03 Київ — Харків — Довжанський на відрізку Лубни — Полтава, проект «Дороги карпатського краю», а також ремонтні роботи на автодорогах загального користування в 2015 р.

Перші результати роботи громадськість оцінить у лютому наступного року. Насамперед оприлюдненню підлягають вартість підписаних контрактів, учасники й переможці тендерів, індикатори змін до контрактів підряду. Також буде надано інформацію, яка надходить від Укравтодору і Служби автомобільних доріг в областях і належить до розряду публічної.

Частина проектів, які потрапляють до системи CoST, уже сьогодні фінансується ЄБРР і Світовим банком, і до якості виконаних ними робіт зауважень у громадян немає. Як правило, саме на цих дорогах працюють іноземні підрядники, які гарантують якість таких робіт.

Контролювати якість робіт на дорогах України уряд попросив провідних фахівців зі США, Ізраїлю та Німеччини. Як очікується, їхня допомога буде не лише консультаційною, а й матеріальною і технологічною.

На сьогодні тривають переговори з іноземними мобільними оцінювачами, які стежитимуть за якістю робіт. Якщо буде виявлено факти неякісного виконання робіт, урядовці обіцяють здійснити моментальні кадрові зміни у місцевих автодорах.

На думку експертів, громадськість бачитиме, які матеріали використовувалися й скільки витрачено на ремонт доріг, але не слід наперед радіти — нововведення напряму на якість ремонту не вплине. Мовляв, у підсумку люди одержать просто великий обсяг цифр, який не завжди зможуть проаналізувати.

Експерти вважають, що Укравтодор повинен втратити функції виконавця і контролера й виступати лише замовником будівництва дороги.

В уряді також планують зробити деякі ділянки доріг платними й змінити технології будівництва, використовуючи як дорожнє покриття бетон замість асфальту.

А тим часом...

...у Польщі почали будувати гумові дороги. Таке дорожнє покриття — тихіше й міцніше, зазначають фахівці. З їхніх слів, такого ефекту вдалося досягти завдяки розробці нової технології — виробництва бітуму з додаванням гуми, матеріалом для якої є подрібнені автомобільні шини.

Перевагою нового асфальтового покриття є підвищена стійкість до розтріскування, старіння й низьких температур. Це зменшує витрати на ремонт і утримання доріг, забезпечуючи триваліший термін служби дорожньої поверхні. Крім того, такі дороги зменшують шум від автомобілів на 3 — 6 дБ.

Фахівці підрахували, що на покриття 1 км «тихої» дороги потрібно від 400 до 1200 використаних автомобільних шин. Відомо також, що вже понад 100 км доріг у Польщі покрито гумою.

«Гарячі лінії»

Дата: 1 листопада, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42