Новини

Прогрес та новітні технології

Ирина ЗленкоПравильність курсу, спрямованого на створення структури, в якій працюватимуть висококваліфіковані, професійні та відповідальні фахівці, багато в чому залежить від чіткого визначення пріоритетів у відносинах між податковою службою Вінниччини та бізнес-середовищем. «Технічний прогрес нині йде семимильними кроками. І державна податкова служба долучається до цього поступу, пропонуючи платникам новий формат послуг, що ґрунтуються на застосуванні новітніх технологій і сприяють захисту інтересів підприємництва», — наголошує голова комісії з проведення реорганізації ДПА у Вінницькій області Ірина ЗЛЕНКО.


— Ірино Володимирівно, непростий процес реформування податкової служби триває. З огляду на специфіку регіону, в чому полягають особливості цього процесу на Вінниччині?

— На сьогодні виникла необхідність реформувати службу, яка б гармонійно поєднала у собі професіоналізм, відповідальність, толерантність і ефективність роботи кожного працівника в кожній інспекції та в цілому податкової служби нашої держави.

Переконана, що така оновлена служба працюватиме ефективно, створюючи комфортні умови для сумлінних платників податків. А для тих, хто ще й досі намагається збагатитися, використовуючи тіньовий бізнес, знайде переконливі законні важелі впливу.

Зауважу, що Вінниччина, як і кожен регіон України, відіграє важливу роль у наповненні державної скарбниці. Щодо процесу реорганізації, то певних особливостей, характерних суто для Вінниччини, він не має. Власне, змін зазнають пріоритети відносин між бізнесом та податковою. Отож переді мною особисто та колективом стоїть завдання розбудувати партнерські відносини з підприємництвом щодо добровільної сплати податків та викорінити таке явище, як корупція.

— Якими будуть Ваші перші кроки в цьому напрямі?

— ДПС України взяла курс на створення структури, в якій працюватимуть висококваліфіковані, професійні та відповідальні фахівці. Тож результати спільної роботи в цілому залежатимуть від того, наскільки правильно розставити акценти. Насамперед я ознайомилась із ситуацією, що склалася в регіоні щодо надходжень податків та зборів до бюджетів усіх рівнів. Провела низку зустрічей як із керівниками підрозділів податкової служби області, так і платниками податків. Адже питання мобілізації надходжень до державного та місцевого бюджетів не втрачає своєї актуальності та важливості і в період реорганізації. За результатами 10 місяців поточного року виконання розрахункової бази ДПС України з мобілізації коштів до загального фонду держбюджету за січень—жовтень поточного року забезпечено на 102,7% (+ 44 млн. грн.). До бюджету надійшло 1695 млн.  грн. (при плані — 1650,3 млн. грн.), що на 404,8 млн. грн., або на 31,4%, більше, ніж за аналогічний період минулого року.

— На яких ділянках роботи податківцям області, на Вашу думку, доведеться докласти особливих зусиль? Які головні вимоги висуваєте до представників бізнесу в регіоні?

— Зважаючи на чималу кількість звернень та нарікань платників податків на проблему відшкодування ПДВ на Вінниччині, насамперед я планую вжити низку заходів, які сприятимуть поліпшенню ситуації, зокрема щодо повернення ПДВ в автоматичному режимі. Це значна перевага для підприємств регіону, які прагнуть працювати у правовому полі. Вважаю, що найпершим кроком претендентів на отримання ПДВ «автоматом» має бути подання звітності засобами електронного зв’язку.

Погодьтеся, технічний прогрес нині йде семимильними кроками — лише встигай. І державна податкова служба долучилася до цього поступу, пропонуючи платникам послуги в абсолютно новому форматі. Натомість вінницькі платники, на превеликий жаль, у цьому плані дещо пасивні. В нашій області в жовтні лише 28,3% платників податків — юридичних осіб та близько 5% платників податків — фізичних осіб подали звітність в електронному вигляді.

Краща ситуація складається щодо подання звітності засобами електронного зв’язку платниками податку на додану вартість. У жовтні близько 3,5 тис. платників цієї категорії надіслали податкову звітність через Інтернет. Це майже 64% від загальної кількості всіх зареєстрованих платників ПДВ. За рік кількість платників, які таким чином звітують, зросла майже в 1,3 раза (у жовтні минулого року через засоби e-mail звітувало всього 45% платників ПДВ). І все ж таки на сьогодні Вінниччина посідає останнє місце за цим показником у цілому по країні. Наразі працюватимемо над виправленням ситуації. Адже запровадження електронного сервісу дасть змогу повідомляти платникам податків про виявлені помилки та ймовірні ризики, інформувати про законодавчі нововведення та надавати консультації. Переконана, що це можливість покращити якість власного життя, зекономити час, здоров’я. Врешті-решт, така форма роботи захищає інтереси бізнесменів, по-перше, гарантуючи безпечність та конфіденційність, а по-друге, унеможливлюючи вплив людського фактора на процес прийняття звітності, адже зводить спілкування з податківцями до мінімуму.

Подання звітності в електронному вигляді — це економія часу та коштів, які витрачаються на паперову звітність. Вважаю, що ми зможемо переконати у перевагах такого методу платників області, і це спрацює на користь як бюджету, так і для розвитку бізнесу.

— Які тенденції наразі спостерігаються щодо відшкодування ПДВ в автоматичному режимі підприємствам області? Чи відчувається підвищення зацікавленості платників податків до автоматичного відшкодування?

— Звісно, ми очікуємо на підвищення «попиту» на автоматичне відшкодування податку на додану вартість серед платників регіону. Та самого бажання замало, для цього їм потрібно, що називається, «підтягнутися». Щоб потрапити до переліку претендентів, підприємство має відповідати критеріям, визначеним законодавством. Насамперед мати позитивну податкову історію та забезпечувати гідний рівень заробітної плати для найманих працівників. Погодьтеся, було б нелогічно, якби збиткове підприємство або підприємство, яке виплачує заробітну плату нижчу від середнього рівня по галузі, претендувало на повернення податку на додану вартість. Для аналізу ситуації з відшкодуванням ПДВ створено робочі групи, які проводять моніторинг діяльності суб’єктів господарювання та здійснюють своєрідну інвентаризацію тих причин, які не дають можливості платнику потрапити до реєстру «автоматичних відшкодуванців». Відбуваються зустрічі із керівниками потенційних претендентів, під час яких ми інформуємо їх про правові підстави невключення до відповідних реєстрів. Так би мовити, допомагаємо платникові побачити причини, які перешкоджають суттєво пришвидшити процедуру повернення сум податку з бюджету. Приміром, за результатами декларацій за жовтень на Вінниччині маємо лише двох платників, які відповідають критеріям відбору для автоматичного відшкодування ПДВ, визначеним Податковим кодексом. Загалом з початку року підприємствам області відшкодовано близько 374 млн. грн. податку на додану вартість.

Хочу переконати читачів, що автоматичне бюджетне відшкодування реально працює без втручання людського фактора. Завдяки новим технологіям процес здійснюється приблизно втричі швидше. При цьому автоматичне відшкодування ПДВ насамперед зорієнтовано на експортерів, це своєрідний стимул для виробників, який, врешті-решт, має спрацювати на збільшення валового доходу країни. Але для отримання такого відшкодування слід дотримуватися найголовнішого критерію — підприємство має належати до реального сектора економіки та працювати виключно у правовому полі.

— Яка галузь на Вінниччині забезпечує найбільшу питому вагу надходжень до бюджету? З ким із великих платників регіону Ви вже зустрілись особисто?

— На Вінниччині у структурі надходжень до зведеного бюджету від підприємств промисловості домінує харчова галузь, частка надходжень від якої становить 81,4%. При цьому найбільшу питому вагу забезпечують підприємства лікеро-горілчаної промисловості — 68,2%. Основним платником галузі є ДП «Українська горілчана компанія «Nemiroff», яким сплачено до зведеного бюджету в січні—жовтні поточного року 704,8 млн. грн. (на 128,1 млн. грн. більше порівняно з показниками січня — жовтня 2010 року), в тому числі: акцизного податку — 603,5 млн. грн. (+ 125,5 млн. грн.), податку на додану вартість — 86,8 млн. грн. (+ 6,6 млн. грн.), податку на прибуток — 2 млн. грн.

Буквально днями зустрілась із головою правління компанії Олександром Глусем. Головною метою подібних зустрічей із великими виробниками є збільшення надходжень акцизного податку в області, ознайомлення з технологічними можливостями найбільших підприємств Вінниччини, виявлення проблем, які виникають під час здійснення ними господарської діяльності, та надання кваліфікованої податкової консультації. Переконана, що такі зустрічі повинні бути систематичними, оскільки податкова служба області завжди відкрита для спілкування з тими, хто сумлінно сплачує податки.


 Розмову вела Наталія ЛЕВИЦЬКА,
головний державний податковий інспектор ДПА у Вінницькій області

«Гарячі лінії»

Дата: 8 грудня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00