Інтерв’ю

Децентралізація відкрила нові можливості

03.11.2016 / 14:25

Сергій СУХОМЛИН,
міський голова Житомира

фотоНаразі в Україні відбувається реформа місцевого самоврядування. Яка специфіка цього процесу у Житомирі?

За останні 15 — 20 років фінансові ресурси фактично не вкладались у розвиток Житомира — гроші йшли переважно на підтримку якогось базового рівня. Тому децентралізація потрібна, і вона вже дає перші результати. Зокрема, у місті упродовж 2015 — 2016 рр. ми фіксуємо доволі значне поповнення місцевих бюджетів.

Бюджет розвитку Житомира у 2016 р. становить 400 млн грн. Також за останні 1,5 року ми підписали кредитно-грантові договори на суму близько 1,5 млрд грн. Це, зокрема, кредит Світового банку на модернізацію водоканалу та кредит ЄБРР на модернізації теплокомуненерго тощо. При цьому близько 400 млн грн із вищезазначеної суми — грантові засоби. Їх не потрібно повертати.

З початку реформи маємо можливість не просто підтримувати житлово-комунальне господарство в належному стані, а й опікуватись інфраструктурними проектами. Наприклад, сьогодні ми відновлюємо два дитячі садочки, починаємо будувати школу на 800 місць, облаштовуємо тротуари в центральній частині міста.

У поточному році ми відкрили центр захисту тварин, щоб вирішити проблему з бродячими собаками. До кінця року також відкриємо новий тролейбусний маршрут до одного з великих мікрорайонів міста. Все це стало можливим і завдяки фінансовій допомозі, і тим повноваженням, що нам передаються.

У цьому році ми також починаємо будівництво індустріального парку. Уже маємо сім заявок від європейських компаній, зацікавлених у розміщенні виробництв на території парку.

Житомир — серед чотирьох населених пунктів, які потрапили в програму фонду GIZ з написання стратегії інтегрованого розвитку міст. Ми співпрацюємо і з німецькими спеціалістами, і з швейцарськими консультантами у сфері транспорту. Мета, з одного боку, — турбота про екологію, з іншого — повне реформування системи громадського транспорту в місті.

До кінця року запускаємо електронний білет. Наразі проходить тестування на одному з маршрутів. Це дасть змогу як поліпшити контроль за сплатою проїзду, так і допомогти нашим пільговикам (ми зможемо забезпечити їм безкоштовний проїзд на певну кількість поїздок).

Все це стало можливим завдяки децентралізації.

Низка проектів розвивається з приватними інвестиціями. Зараз відбувається конкурс — на території Житомира плануємо будівництво трьох міні-ГЕС. 10 % «зеленого» тарифу від їх діяльності перераховуватиметься до бюджету міста.

Децентралізація — це також процес, коли держава перекладає частину функцій на місцеве самоврядуванння.

Я неодноразово підкреслював, що ми готові терпіти додаткове фінансове навантаження заради нових можливостей, переваг, які дає децентралізація. Насамперед це робота з інвесторами, можливість підвищувати середню заробітну плату. Наразі ми реально бачимо перспективи розвитку міста.

На вашу думку, яких повноважень місцевому самоврядуванню не вистачає на даному етапі?

Хотілося б, зокрема, мати можливість контролю адміністрування місцевих податків, які потрапляють до бюджету міста, насамперед акциз, податок на нерухомість, земельний податок. Фактично Житомир як муніципалітет не має інструменту контролю за надходженням цих податків. Ці функції виконує податкова інспекція, і тут є певні проблеми. Наприклад, у нас зростання акцизу у поточному році — 24 %. Водночас у сусідніх областях цей показник на рівні 146 %. Я розумію, що тут є певне недопрацювання як з боку податкової, так і з нашого боку. Наразі ми доволі тісно співпрацюємо, проводимо робочі групи, спільні перевірки.

Для прикладу. Коли приватний підприємець з газової заправки звітує про об’єми реалізації 200 — 300 л за добу, ми розуміємо, що цю кількість занижено як мінімум у 10 разів. Відповідно надходження акцизу може бути набагато більшим. Через такі випадки ми втрачаємо десятки мільйонів гривень.

До того ж ми б хотіли, щоб було ухвалено законопроект про муніципальну варту. Він необхідний місцевому самоврядуванню, щоб ефективно працювати над благоустроєм міста. Я маю на увазі питання несанкціонованої торгівлі, нелегальних парковок тощо. Хотілося б теж мати відповідні повноваження, щоб оперативно впливати на ситуацію.

Якість водопровідної води — це тема, яка у вересні 2016 року викликала резонанс у місті. Яка ситуація наразі та яких заходів вживатимете найближчим часом?

Це — серйозна проблема для Житомира. Якість води за 15 років знизилася з першого класу до четвертого. Водоканал не встигає забезпечувати належну якість води у водосховищах. Проект Світового банку передбачає будівництво нових водоочисних споруд. Термін реалізації проекту — мінімум три роки. Водночас ми всі розуміємо, що якість води — це здоров’я наших громадян. Тому в пріоритетах на наступний рік ми закладаємо будівництво 20 станцій додаткової очистки води. Кожен житомирянин одержить безкоштовно певну кількість якісної питної води через картки. Ми очікуємо, що цей проект оперативно вирішить питання.

У поточному році після 25 років фактичного простою перший рейс прийняв аеропорт «Житомир». Повідомлялося, зокрема, про наміри продовжити реконструкцію летовища, щоб розширити його потужності. Яка ситуація сьогодні?

Одразу скажу, що це — приватний проект. Місто наскільки може допомагає. Наразі закінчено реконструкцію та ремонт будівлі вокзалу, будуються два ангари для ремонту літаків. Нещодавно відбулась зустріч з інвесторами. На березень — квітень наступного року плануємо вийти на одержання статусу «Міжнародний аеропорт» і після цього заплановано розпочати польоти. Є питання — це подовження злітно-посадкової смуги. Наразі аеро­порт може приймати середні літаки (100 — 120 пасажирів) або ж великі літаки, але без пасажирів.

Ви захоплюєтесь спортом, нещодавно брали участь у напівмарафоні, який був організований до Дня міста. Які спортивні заходи заплановано у Житомирі найближчим часом?

За цей рік відкрили арену для футбольного залу, на якій нині проходять і чемпіонат, і Кубок України, також ми почали будівництво бази водних видів спорту.

Створено муніципальну футбольну команду, яка зараз бере участь в любительській лізі. На наступний рік подаємося на участь команди у змаганнях другої ліги. Обласна рада передала нам на баланс стадіон у центрі міста разом зі спортивною школою. Плануємо там реконструкцію, щоб була можливість виховувати майбутніх майстрів футболу.

Ще один пріоритет — мережа велосипедних і бігових доріжок (близько 15 км), яка з’єднає два парки Житомира і праву сторону річки Тетерів, а також низка спортивних споруд поблизу. Зараз активно над цим працюємо.

ДОСЬЄ

Сергій Іванович Сухомлин — народився 21 червня 1971 р. в м. Червоноармійськ Рівненської області.
У 1988 р. закінчив Житомирську загально-освітню школу № 21, після чого вступив до Харківського вищого танкового командного училища, яке закінчив з відзнакою.
У 2016 р. закінчив Університет державної фіскальної служби України, отримав повну вищу освіту за спеціальністю «Фінанси і кредит».
Займався підприємницькою діяльністю. Працював комерційним директором ТОВ «Візаж» —  лідера на ринку виробництва вікон в Україні.
У 2006 р. був обраний депутатом Житомирської міської ради.
З 2010 по 2014 рр. — депутат Житомирської обласної ради.
З 2014 р. — перший заступник міського голови Житомира.
З 2015 р. — міський голова Житомира.
Одружений. З дружиною Cвітланою виховують двох дітей — сина Андрія та доньку Юлію.

Розмову вів Сергій СОБУЦЬКИЙ

 

Замовте доставку онлайн, заповнивши форму, або за телефоном 044 501 06 30

«Гарячі лінії»

Дата: 15 грудня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00