Статті

Консалтинг формує імідж

23.12.2016 / 16:58

Чому дедалі частіше у бізнесу виникає потреба звертатися до податкових та юридичних консультантів, які законодавчі питання, зокрема податково-бухгалтерського спрямування, є найвразливішими і як знизити потенційні податкові ризики? Наскільки змінився останнім часом ринок консультаційних послуг і що сьогодні окрім слушної поради гарантовано отримує їх споживач, найкраще знають фахівці міжнародних аудиторських компаній.

фотоНайзатребуваніші послуги

Питання трансфертного ціноутворення у 2016 р. були безперечним лідером у податковому консультуванні. Компанії здебільшого просять допомоги консультантів у підготовці документації з трансфертного ціноутворення, проведенні порівняльних досліджень для визначення ринкової ціни та розробці внутрішньогрупових політик з трансфертного ціно­утворення.

Втім не меншим попитом користуються послуги податково-бухгалтерського спрямування. Чимало компаній зацікавлені у проведенні незалежної податкової перевірки, аби визначити правильність нарахування та сплати податків перш ніж до них навідаються фахівці ДФС з черговою плановою, а то й позаплановою перевіркою. Як свідчать відгуки клієнтів, такі перевірки допомагають, з одного боку, виявити «чутливі місця» в обліку та документальному оформленні транзакцій, а з іншого — знизити свої потенційні податкові ризики, які, у гіршому випадку, можуть матеріалізуватися у донарахування податків та санкції податкових органів.

Крім того, у 2016 р. багато компаній опікувалися суто бухгалтерським питанням — підготовкою облікової політики. Це основоположний документ — каркас, на якому базуються облікові процеси і процедури бухгалтерського обліку на підприємстві. А тому й підходити до його підготовки слід зважено.

Зауважу, ще з 2015 р. у компаній з’явилося кілька додаткових причин, аби перейматися бухгалтерським обліком. Річ у тому, що об’єкт оподаткування податком на прибуток розраховують виходячи з фінансового результату до оподаткування, визначеного за національними або міжнародними стандартами бухгалтерського обліку та фінансової звітності. Тож він має бути розрахований коректно. І ще одна причина — Податковий кодекс дає право податковим органам перевіряти правильність ведення бухгалтерського обліку, повноту визначення доходів, витрат та фінансового результату. Тобто питання бухобліку зараз на часі. Особливого значення наявність та послідовність застосування облікової політики має тоді, коли компанія веде облік не у звичайній обліковій програмі, а в складних ERP-системах, таких як SAP, JDE, QuickBook тощо, які крім смислових бухгалтерських проведень генерують велику масу постінгів, які теж треба вміти пояснювати та враховувати чи не враховувати при визначенні фінансового результату до оподаткування.

Цього року особливої актуальності набуло й питання визнання податковими органами документів підприємств такими, що не мають статусу «первинного документа». Тому компаніям так важливо продіагностувати «первинку» на їх повноту і відповідність законодавству.

І, звісно, завжди залишаються популярними у віт­чизняних та міжнародних компаніях загальні питання структурування бізнес-моделей, наприклад, при виплаті доходів материнським зарубіжним структурам та іншим нерезидентам (надання послуг з менеджменту, виплата роялті, відсотків за кредитними операціями, сплата дивідендів та ін.), мотиваційні виплати та надання знижок і заохочень локальним дистриб’юторам та покупцям тощо.

На жаль, українське законодавство не вирізняється стабільністю. Мало не щороку Податковий кодекс змінюється, і суттєво. Так сталося і цьогоріч. Тому часто для того, аби прогнозувати вплив майбутніх законодавчих змін, запрошують податкових та юридичних консультантів.

Як не помилитися з вибором консультанта

Головна приємна новина полягає в тому, що більшість компаній вже не сприймає звернення до податкових чи юридичних консультантів як вияв того, що їх власні працівники, бухгалтери чи юристи не можуть виконувати свою роботу. Тобто є розуміння того, навіщо потрібні консультаційні послуги і які вигоди від них отримає бізнес.

Наголошу, більшість компаній вдало обирає своїх консультантів з огляду на затребувані послуги та наявний бюджет. Хоча, як це іноді трапляється, «скупий платить двічі». Тому перш ніж обрати податкового консультанта, великий та середній бізнес, як правило, проводить внутрішні тендери на консультаційні послуги.

Причому часто вирішальним стає не лише ціновий фактор. До уваги беруть багато інших чинників. Наприклад, українські компанії-експортери зацікавлені у тому, щоб мати змогу отримувати послуги не тільки в Україні, а й за кордоном, у країні своїх інтересів. Групи компаній, які мають широку інфраструктуру, звертають увагу на розміри фірми-консультанта, аби мати змогу працювати не з однією юридичною особою, а одночасно з кількома. Багатопрофільні холдинги потребують широкого галузевого досвіду консультантів. І, безперечно, особливу увагу приділяють репутації консультаційної компанії та кваліфікації самих консультантів.

Водночас, як правило, бізнесу потрібно більше, ніж просто консультація. Тому й ринок консультаційних послуг змінюється. Наразі на перший план виходить не тільки вміння консультанта дати слушну пораду, а й здатність супроводжувати рішення, прийняті клієнтом на підставі консультації. А це вимагає постійного діалогу з податковими, митними та судовими органами.

З іншого боку, залучення консультантів, особливо з міжнародним визнанням, не тільки дає змогу бути впевненішими у правильності проведених податкових розрахунків та знизити ризик донарахування податків і штрафних санкцій при проведенні перевірки. Це однозначно позитивно впливає на імідж компанії, дає змогу стати привабливішими для інвесторів, зовнішнього фінансування та краще позиціонувати себе на ринку.

Замовте доставку онлайн, заповнивши форму, або за телефоном 044 501 06 30

«Гарячі лінії»

Дата: 17 серпня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00