Новини

Що потрібно знати про зупинення реєстрацій ризикових податкових накладних

20.07.2017 / 12:20

Система зупинення реєстрації ризикових податкових накладних — це засіб боротьби зі схемами у відшкодуванні ПДВ, який робить можливим автоматичне і вчасне відшкодування ПДВ платникам податку, а також попереджає мільярдні корупційні схеми і втрати бюджету. Одночасно з повноцінним запуском системи ризиків на сьогодні діє ще одна ініціатива: зареєстрована податкова накладна є достатньою підставою для отримання права на податковий кредит, а також вона більше не є об’єктом податкових перевірок. Тепер фактично 99 % платників податків користуються таким правом!

Систему було повноцінно впроваджено з 1 липня після тестового періоду. З різних причин виникають технічні проблеми. Міністерство фінансів та ДФС зараз працюють з максимальним залученням додаткових ресурсів задля якнайшвидшого вирішення проблем при реєстрації накладних. Критерії системи не дають змоги реєструвати накладні з ознаками фіктивності. Водночас за критеріями ризику справді було зупинено реєстрацію певних податкових накладних платників реального сектору економіки. Ми розуміли, що такий ризик існує. Для вирішення цієї проблеми було також закладено алгоритм. Зокрема, подання додаткової інформації у вигляді технологічної карти платника знімає раз і назавжди потенційні проблеми платників реального сектору.

Щодо озвучених пропозицій про скасування системи і зупинення процесу блокування реєстрації податкових накладних. Важливо зазначити, що система є принциповою умовою процесу автоматичного відшкодування ПДВ, і її створення було підтримане народними депутатами, які голосували за закон, а сам перелік критеріїв ризику напрацьовувався разом з Комітетом з питань податкової та митної політики, експертами та представниками бізнес-асоціацій. Відкату назад не буде. Ця система попереджає махінації та не допускає значні втрати для бюджету.

Проти цієї системи на сьогодні виступають три категорії людей: 1) ті, хто роблять махінації з ПДВ і тепер відчувають ризик втрати можливості розробляти схеми; 2) ті, хто хоче заробити політичну репутацію та здійняти паніку; 3) бізнес з реального сектору економіки, який зіткнувся з технічними проблемами і справедливо висловлює невдоволення цим.

Саме з третьою категорією людей ми плануємо побудувати взаємовигідну співпрацю, і саме для цього зараз оперативно вирішуємо існуючі проблеми.

Що ще важливо знати про роботу системи?

1. Ті, хто зараз штучно сіють паніку та поширюють повідомлення про неймовірно високу кількість зупинених накладних, намагаються підірвати роботу автоматичного реєстру відшкодування ПДВ.

2. Наразі фактично зупинена реєстрація лише 1,2 % всіх поданих станом на 19 липня податкових накладних. Це значно кращий результат, ніж той, що прогнозувався згідно з результатами тестового режиму роботи системи. Більше того, є випадки масового завантаження незначних за сумами податкових накладних одним платником. Наприклад, один платник уже сформував 4 000 накладних, сума кожної з яких була не більше 1 000 грн. Таким чином, по-перше, намагаються перевантажити систему, по-друге, спробувати обійти систему, щоб зареєструвати накладну з ознаками фіктивності. Але система спрацьовує і такі накладні блокує. Зараз таких випадків масового вкидання майже порожніх накладних багато, але з часом буде ставати менше, тому що буде зрозуміло, що в цьому немає сенсу — система все одно спрацьовує та не дозволяє зареєструвати накладну з ознаками фіктивності.

3. Система не буде статичною: ми уважно та прискіпливо аналізуємо критерії, за якими спрацьовує система зупинення, і будемо змінювати їх у процесі роботи, аби кількість зупинених накладних платників реального сектору економіки стабільно знижувалась. Ми приймаємо і враховуємо зворотній зв’язок сумлінних платників і працюємо для того, аби процес реєстрації ставав швидшим та прозорішим. Також ті, хто прагнутиме обійти систему, знаходитимуть нові методи махінацій, тому ми реагуватимемо на це оперативними змінами алгоритмів.

4. Закладений в систему алгоритм виконує поставлене завдання та зупиняє реєстрацію потенційно «схемних» податкових накладних, які становлять левову частку усіх зупинених податкових накладних.

5. Платникам, реєстрацію податкових накладних яких було зупинено, достатньо один раз  подати до Комісії ДФС технічну картку — і реєстрації за цією операцією у майбутньому більше не зупинятимуться. Станом на 19 липня Комісія розглянула картки щодо 52 % платників, що їх подали, з них стосовно 33 % платників прийнято рішення щодо реєстрації податкових накладних.

6. На сьогодні оперативно вирішуються певні складнощі з поданням документів, викликані недостатньо задовільною роботою Кабінету платника податків та нещодавньою кібератакою на IT-системи ДФС. Зокрема, ДФС продовжує посилювати свої системи та удосконалює роботу Кабінету. Також звертаємо увагу платників податків на те, що задля пришвидшення процесу формувати й подавати документи можна через будь-який зручний для них сервіс.

7. Нині ДФС напрацьовує рішення для великих платників податків, які стикаються з проблемами при поданні документів через Кабінет платника податків. ДФС залучає всі можливі додаткові ресурси для вирішення технічних проблем. Мінфін, у свою чергу, оперативно затверджує необхідні зміни до нормативних документів.

8. Майже половина з числа зупинених податкових накладних припадає на Київську, Харківську та Дніпропетровську області. У багатьох регіонах майже відсутнє блокування реєстрації накладних.

Інформація про припинення реєстрації податкових накладних на сайті ДФС, що оновлюється

Звіт щодо бюджетного відшкодування ПДВ за квітень та червень 2017

Міністерство фінансів України

«Гарячі лінії»

Дата: 31 серпня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42