Новини

Новації та практику з ТЦУ, ПДВ і податку на прибуток обговорили на Національному податковому форумі у Києві

27.09.2017 / 12:45

22 вересня у Києві відбувся Національний податковий форум «Трансфертне ціноутворення. Прибуток. ПДВ». Організатором заходу стало офіційне видання  Державної фіскальної служби України — «Вісник. Право знати все про податки і збори». Партнерами Форуму виступили Bureau Van Dijk, КPМG, PWC, Audit-Invest, АО «КМ Партнери». 

Національний податковий форум «Трансфертне ціноутворення та прибуток» став масштабним професійним майданчиком для обговорення законодавчих змін  у трансфертному ціноутворенні, ПДВ та податку на прибуток підприємств. Його учасниками стали провідні компанії з усієї України. Доповідачами заходу виступили провідні фахівці Державної фіскальної служби України, а також представники авторитетних консалтингових, юридичних та аудиторських компаній.

Близько 50 перевірок з контрольованих операцій було розпочато ДФС України в 2015 — 2016 рр., 9 з них завершены, —  повідомив начальник відділу перевірок трансфертного ціноутворення Департаменту аудиту Державної фіскальної служби України Микола Мішин. З його слів, якщо в 2016 р.  за результатами перевірок було донараховано 76,5 млн грн податків та зменшено збитків на 205,2 млн грн, то вже за майже 9 місяців поточного року донарахування податків становлять 212,8 млн грн, а сума зменшених збитків сягнула 2 млрд грн. До речі, як повідомив посадовець, розмір штрафу за неподання звітів про контрольовані операції за 2016 р. становить 413,400 тис. грн.

Зі слів партнера компанії АО «КМ Партнери» Івана Шинкаренка, на сьогодні судами розглядається вже понад 100 справ щодо ТЦУ. Більшість справ стосуються процедурних питань. Хоча й такі справи є непростими, оскільки часто пов’язані з важливими правовим проблемами — дією норм права в часі, оцінкою доказів контролюючих органів тощо. Є також справи по суті правил ТЦУ, «головні висновки з таких спорів є такими: зіставність операцій має значення для належного аналізу цін, і в цій категорії спорів доцільним є залучення експертних установ», — повідомив представник цієї компанії.

Лариса Антощук, керівник практики вирішення податкових спорів компанії КПМГ, наголосила, що судді, фіскальні органи і бізнес навчаються цивілізовано застосовувати принцип «витягнутої руки». Експерт виділила із зарубіжних кейсів практичні поради для України: тлумачення вимог законодавства мають продемонструвати дотримання принципу «витягнутої руки» у спірній операції; 2555 днів — немаксимальна межа для донарахувань податкових зобов'язань (у тому числі з ТЦУ), якщо йдеться про антимонопольне законодавство ЄС (важливо на фоні євроінтеграційних законодавчих ініціатив).

Євгенія Марущенко, консультант групи з трансферного ціноутворення КПМГ в Україні, поділилася результатами дослідження, яке провела ця компанія. Згідно з результатами опитування найбільше компаній мотивують готувати документацію з ТЦУ саме штрафні санкції (42 % опитаних) та  податкова дисципліна (38 %). Компанії витрачають на таку процедуру різну кількість часу:  1 — 2 місяці — 62 % опитаних, 3 — 5 місяців — 35 % опитаних, від шести місяців — 3 % опитаних. Для КПМГ в Україні, зі слів консультанта групи, для такої процедури потрібно два місяці — 250 годин роботи консультантів. І як результат, готується звіт, який налічує понад 70 сторінок.

На практичних аспектах проведення аналізу й підготовки документації з трансфертного ціноутворення докладно зупинилися Ольга Трифонова, керівник групи з трансфертного ціноутворення компанії PwC Ukraine.

Керівник практики з трансфертного ціноутворення консалтингової компанії «Аудит-інвест»  Євгенія Абросимова відповіла на ТОП-3 найчастіших запитань при підготовці документації з ТЦУ, що складені за мотивами звернень численних клієнтів: застосування затвердженого переліку бірж до біржових товарів; джерела інформації для цілей ТЦУ та вибір сторони, що тестується. Відповіді керівника практики з ТЦУ ґрунтувалися на практиці аудиторської компанії Audit-Inves» — у законодавстві ці питання висвітлені не в повному обсязі.

У виступі  старшого менеджера Bureau Van Dijk по Східній Європі Ірини Сидорової йшлося про використання баз даних фінансових показників компаній за методом рентабельності, які пропонує компанія. На сьогодні Bureau Van Dijk збирає та структурує дані понад 120 інформаційних провайдерів з метою формування стандартизованих фінзвітностей. Генеральний партнер заходу наразі пропонує бази даних Ruslana (компанії СНД), Orbis (компанії зі всього світу), Amadeus (європейські компанії). «Наш окремий продукт — tp catalyst — є генератором звітів із ТЦУ, — наголосила Ірина Сидорова. — Ключовими перевагами користування нашими інформаційними системами є глобальне покриття, уніфікований формат фінпоказників, детальна інформація щодо структури власності та індикатор незалежності BvD».

Тема податку на прибуток також була у центрі уваги спікерів Форуму. Детальний аналіз змін нормативної бази з податку на прибуток, а також пов’язаних з ними підтвердження операцій первинними документами та виправлення помилок попередніх звітних періодів було висвітлено у виступі начальника Управління методології податку на прибуток підприємств Департаменту методологічної роботи з питань оподаткування ДФС України Олексія Задорожного.

Олег Чайка, директорвідділу оподаткування угод зі злиття і поглинання та міжнародного оподаткування КПМГ в Україні, детально розповів про нові податкові ризики та пільги при виплаті процентів іноземним кредиторам,  а також про податкові рішення КПМГ, які дають змогу знизити ризики невизнання іноземних кредиторів бенефіціарними власниками процентів, а також повністю включити до складу податкових витрат проценти на користь пов’язаних іноземних кредиторів без урахування правила «тонкої капіталізації».

На актуальних тенденціях у сфері спорів з податку на прибуток  зупинився Дмитро Донець, директор АО PwC Legal, керівник практики вирішення податкових спорів. З його слів, податківці нерідко висувають претензії до безтоварних операцій (надання послуг) та до так званих операцій без належної ділової мети, вважаючи ці операції ухиленням від оподаткування.  Ключовими аргументами в спорах з таких питань є знання свого контрагента, належно оформлені первинні  та супровідні документи, наявність результатів надання послуг, а також показання свідків.

Зацікавленість в аудиторії Форуму викликала тема ПДВ. Заступник директора Департаменту — начальник Управління вдосконалення непрямого оподаткування Департаменту методологічної та нормотворчої роботи ДФС УкраїниСергій Тимошенко приділив увагу новаціям Єдиного реєстру податкових накладних: формі, реєстрації, штрафним санкціям за несвоєчасну реєстрацію, а також коригуванню податкового кредиту та податкових зобов’язань. А Дмитро Мішалов, в. о. начальника Управління організації роботи щодо прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних Департаменту моніторингу доходів та обліково-звітних систем  ДФС України, детально розповів про критерії ризиковості операцій та процедуру зупинення і відновлення реєстрації податкових накладних.

Актуальні питання застосування податкових змін викликали жваву професійну дискусію учасників ринку, представників ДФС України та незалежних експертів. Учасники Форуму поставили фахівцям з ТЦУ, ПДВ та податку на прибуток чимало запитань, на які отримали конкретні відповіді.

Партнерами Форуму виступили: Bureau Van Dijk — генеральний партнер; КPМG —консалтинговий партнер; PWC — партнер, АО «КМ Партнери» — юридичний партнер,Audit-Invest —партнер, «Сучасні маркетингові комунікації» — партнер; Агенція «Маркет.Інфо» — інформаційно-аналітичний партнер. Інформаційні партнери — «Інтерфакс-Україна» — генеральний новинний партнер; «Рейтинг. Вісник»; «Україна Бізнес Ревю»; ІА «Українські новини», TaxLink, «Обозреватель», Youcontrol, «ЛІГА:ЗАКОН»«Юридична практика».

       

«Гарячі лінії»

Дата: 26 жовтня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42