Новини

Кабміном не підтримано подовження тестового режиму зупинення реєстрації ПН

15.11.2017 / 09:40

13 листопада Кабінет Міністрів України надав негативний висновок щодо законопроекту про модифікацію системи зупинки реєстрації податкових накладних, розробленого Комітетом ВР з питань податкової та митної політики.

Законопроект передбачає внесення змін до Податкового кодексу України та продовження тестового режиму системи зупинення реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних. Водночас, у висновку зазначено, що «головною метою запровадження системи зупинення реєстрації податкових накладних є ліквідація можливості використання недобросовісними платиками податку на додану вартість (ПДВ) схем ухилення від оподаткування». Тому скасування роботи системи призведе до зловживань та формування фіктивного ПДВ.

Наразі головним критерієм, відповідно до якого відбувається призупинення податкових накладних у Реєстрі, є перевірка на наявність ознак ризиків штучного зменшення податкових зобов’язань. Наразі призупиняється лише 0,3 % поданих податкових накладних. Також Мінфін та ДФС постійно моніторять критерії та оперативно доопрацьовують їх, якщо виникає така необхідність.

Головне науково-експертне управління Верховної Ради України також надало ряд зауважень до законопроекту Комітету в своєму висновку від 2 жовтня 2017 року.

Стурбованість стосовно можливості ухвалення цього законопроекту та його негативних наслідків для добросовісних платників податків висловили бізнес-асоціації: Американська торговельна палата, Європейська бізнес асоціація, Українська зернова асоціація, Коаліція за детінізацію, Спілка українських підприємців. Також свої застереження щодо ухвалення документа висловив Міжнародний валютний фонд (МВФ).

Раніше Мінфін .уже наголошував на ризиках, які несе законопроект Комітету з податкової політики щодо внесення змін в роботу системи моніторингу ризиків з ПДВ.

По-перше, створюється паралельний механізм, який має великі корупційні ризики, коли регіональна податкова «за власним бажанням» може зупинити податкову накладну. Голови регіональних податкових, не зважаючи на критерії ризику, матимуть право зупиняти податкові накладні. Далі ці самі голови податкових прийматимуть рішення про відновлення реєстрації. Створюється механізм, який несе значні корупційні ризики.

По-друге, ті, хто зараз не підпадають під ризики, потенційно почнуть підпадати під критерії ризику. Затвердження критеріїв на рівні ДФС — це потенційний ризик для зловживань з критеріями і порушення принцивіп непоєднання функцій контролю та формування політики в одному органі, що створює конфлікт інтересів. Згідно з чинною процедурою, перелік критеріїв погоджуються з Державною регуляторною службою та Міністерством юстиції.

По-третє, чітко зрозуміло, що скасування автоматичної системи зупинення реєстрації податкових накладних з ознаками фіктивності призведе до прямих втрат бюджету. Скасування роботи системи також призведе до зменшення росту надходжень ПДВ до бюджету. Результат роботи системи — значне зростання нарахувань з ПДВ. Якщо роботу системи буде скасовано, конвертаційні центри знову почнуть працювати в значних масштабах, використовуючи схеми з фіктивним ПДВ.

По-четверте, повернення до ручного зупинення реєстрації податкових накладних — це зрив автоматичного відшкодування ПДВ. Наразі кожна накладна, що пройшла систему ризиків, гарантує реальність операції. У разі скасування роботи системи зупинення реєстрації накладних, в середньостроковій перспективі відшкодування ПДВ в автоматичному режимі без додаткових перевірок стане неможливим. За таких умов буде повернута відповідальність за протиправні дії третіх осіб.

Висновок щодо законопроекту про модифікацію системи зупинки реєстрації податкових накладних, розробленого Комітетом ВР з питань податкової та митної політики, можна завантажити у форматі pdf.