Новини

Як працюватиме первинна медицина з 1 липня 2018 року

28.03.2018 / 18:15
Як працюватиме первинна медицина з 1 липня 2018 року

Укладено Порядок надання первинної медичної допомоги (далі — Порядок) — документ, який регламентує роботу терапевтів, педіатрів та сімейних лікарів, дає чіткий перелік послуг закладів «первинки» і формує нову культуру взаємодії лікаря та пацієнта. Уже з 1 липня цього року усі без винятку заклади первинної медичної допомоги (ПМД) мають керуватися цим документом.

Які послуги надаватимуть терапевти, педіатри та сімейні лікарі

Наказ Мінздоров’я України від 19.03.2018 р. № 504 «Про затвердження порядку надання первинної медичної допомоги» визначає список послуг ПМД, вартість яких компенсуватиме держава через Національну cлужбу здоров’я України (НСЗУ). Так, терапевти, педіатри та сімейні лікарі спостерігатимуть за станом здоров’я пацієнта (чи станом здоров’я його дитини), ставитимуть діагнози та лікуватимуть найпоширеніші хвороби, травми, отруєння, патологічні, фізіологічні (під час вагітності) стани. Крім того, терапевти, педіатри та сімейні лікарі вестимуть пацієнтів із хронічними захворюваннями та станами. За потреби лікар дасть направлення пацієнту до фахівця вторинної чи третинної допомоги – лора, ендокринолога, хірурга тощо  чи консультуватиметься з ним щодо лікування.

Лікар «первинки» також надаватиме невідкладну допомогу при гострому розладі фізичного чи психічного здоров’я, якщо не потрібно екстреної, спеціалізованої або високоспеціалізованої меддопомоги.

Важливою буде роль лікаря і у запобіганні хвороб. Він вчасно виявить ризики для здоров’я, проконсультує, як поступово звільнитися від пагубних звичок, де знайти додаткову допомогу і перейти на здоровий спосіб життя.

У компетенції лікаря «первинки» – спостереження за здоровою дитиною, неускладненою вагітністю й окремі послуги паліативної допомоги. Лікар також видасть потрібну довідку, листок непрацездатності, направлення для проходження медико-соціальної експертизи тощо.

Скільки людей може обслуговувати один лікар

Згідно з Порядком оптимальний обсяг практики для сімейного лікаря становить 1 800 пацієнтів, терапевта – 2 000, педіатра – 900.

Обсяг практики може відрізнятися від оптимального залежно від соціально-демографічних, інфраструктурних та інших особливостей території, в межах якої мешкають люди, що належать до відповідної практики. Наприклад, якщо сімейний лікар працює у селі, де мешкає 2000 осіб, то всі жителі зможуть обслуговуватись у нього, без медичної допомоги не залишиться ніхто.

Чи виїжджатимуть лікарі на виклики до пацієнта

Так, але рішення приймає лікар (терапевт, педіатр чи сімейний лікар), а не пацієнт чи працівники реєстратури. Люди, які насправді потребують консультації лікаря у себе вдома, не залишаться без допомоги. Пацієнт може подзвонити і записатися на прийом до лікаря або обґрунтувати потребу і викликати лікаря до себе додому, залишивши при цьому свої контактні дані. Лікар тепер матиме можливість передзвонити пацієнту й обговорити з ним його проблему, а також домовитися про час такого візиту. Раніше пацієнт самостійно здійснював оцінку свого стану або стану своєї дитини і приймав рішення дочекатися лікаря вдома, але згідно з Порядком  лікар на підставі інформації від пацієнта здійснюватиме оцінку ситуації і пропонуватиме пацієнту більш виважене рішення. Іноді стан пацієнта вимагатиме виклику екстреної допомоги, а не очікування, поки лікар ПМД прийде до нього, тож служба «швидкої» (103) працюватиме у звичному режимі.

Хто прийматиме пацієнтів, якщо лікар у відпустці

Якщо лікар у відпустці чи з інших причин не може прийняти пацієнта, то надавач ПМД (заклад охорони здоров’я) має забезпечити заміну. Усі пацієнти практики мають знати про тимчасового нового лікаря завчасно: за тиждень, якщо заміна передбачувана (наприклад, лікар у відпустці чи у відрядженні), у перший день, якщо заміна непередбачувана (наприклад, лікар захворів).

При цьому укладати нову декларацію, писати заяви, йти до головного лікаря не потрібно. Навпаки – завдання адміністрації — завчасно поінформувати пацієнтів, дати їм інформацію про нового лікаря і простежити, щоб меддопомога була безперервною.

З повагою до пацієнта: сервісні вимоги до медзакладів

Порядок вперше запроваджує поняття практики ПМД (первинної медичної допомоги) – це лікар та його пацієнти. Так, лікар формує свою практику та налагоджує довірчі стосунки з кожним пацієнтом. Водночас лікарі можуть утворювати групові практики ПМД: об’єднуватися, щоб забезпечити сервісні умови та безперервність надання меддопомоги.

Так, у Порядку вперше передбачено сервісні умови надання меддопомоги – прості речі, які тепер мають виконуватись обов’язково. Якщо змінюється адреса надання меддопомоги чи режим роботи, то пацієнти мають бути поінформовані: оголошення з новою адресою чи зміненим графіком прийому мають з’явитись у доступному для пацієнтів місцях і на веб-сторінках закладу чи лікаря, якщо такі є. Крім того, якщо пацієнти уже записалися на прийом, їм мають повідомити про зміну адреси чи режиму роботи особисто (наприклад, телефоном).

Так само важливо інформувати пацієнтів, якщо надавач ПМД з якихось причин припинив свою діяльність. Крім оголошення у доступному для пацієнтів місцях і на веб-сайтах, відповідні повідомлення має отримати кожен пацієнт особисто.

Як записатися на прийом і чи працюватимуть медзаклади у вихідні

Записатися до лікаря можна буде особисто, телефоном, електронною поштою чи іншими доступними засобами. Якщо змінилися номер телефону, адреса електронної пошти тощо, пацієнти мають бути поінформовані.

На вихідні більшість закладів не працюватимуть повний робочий день. Водночас Порядок визначає, що надавач ПМД може самостійно або спільно з іншими надавачами ПМД утворити черговий кабінет, де прийматимуть пацієнтів поза визначеними годинами прийому, а також у вихідні, святкові та неробочі дні.

Про Табель технічного оснащення

Для того щоб заклади могли надавати якісну меддопомогу, вони мають відповідати Табелю технічного оснащення. Оновлений Примірний табель матеріально-технічного оснащення закладів охорони здоров’я та фізичних осіб – підприємців, які надають первинну медичну допомогу, значно коротший, ніж це було раніше, і відповідає реальним потребам на «первинці». Необхідне технічне оснащення дасть можливість виконати Порядок надання ПМД.

Урядовий портал