Новини

Підстави зняття експортної/імпортної операції з банківського контролю

06.08.2018 / 13:00
Підстави зняття експортної/імпортної операції з банківського контролю

З 27.07.2018 р. набрала чинності Постанова Правління Нацбанку України  від 24.07.2018 р. № 86 «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України», якою внесено зміни до Інструкції про порядок здійснення контролю за експортними, імпортними операціями, затвердженої власною постановою 24.03.99 р. № 136 (далі — Інструкція).

Розділом 5 Інструкції передбачено, що банки надсилають податковим органам повідомлення, зокрема, у таких випадках:

  • при знятті експортної операції резидента з контролю;
  • якщо змінюються умови договору, що перебуває у банку на контролі;
  • якщо поставка продукції за імпортним договором резидента відбувається без її ввезення на митну територію України;
  • якщо клієнт не подав банку документи, потрібні останньому для з’ясування стану розрахунків за експортною операцією;
  • при закритті резидентом рахунку в цьому банку і переході його на обслуговування в інший або в разі закриття банком рахунка клієнта, — про незавершені експортні операції з поставки продукції, виконання робіт, надання транспортних, страхових послуг та імпортні операції цього резидента;
  • при виявленні у звітному місяці фактів порушень у разі ненадходження в законодавчо встановлені строки (або строки, визначені в висновках) виручки, товарів.

Відлік законодавчо встановленого строку розрахунків за експортною операцією банк починає з наступного календарного дня після дня оформлення митної декларації (далі — МД) або підписання акта, рахунка (інвойсу) або іншого документа, що засвідчує виконання робіт, надання транспортних, страхових послуг.

Банк знімає експортну операцію резидента з поставки продукції, виконання робіт, надання транспортних, страхових послуг з контролю після зарахування виручки за цією операцією на поточний рахунок останнього.

Додатковою підставою для зняття експортної операції з контролю, крім зарахування виручки, може бути:

  • повідомлення інших банків/ліквідаторів банків/юридичних осіб, які утворилися в результаті ліквідації банків за рішенням власників, про зарахування виручки за цією операцією на поточний рахунок резидента, що відкритий у цьому банку/банку, що ліквідовується/банку, що ліквідований за рішенням власників (у повідомленні зазначається вся наявна в реквізитах платежу інформація, номер і дата договору, сума платежу — у тій частині, у якій відомості передаються банку);
  • повідомлення інших банків/ліквідаторів банків/юридичних осіб, які утворилися в результаті ліквідації банків за рішенням власників, про надходження реєстру МД за цією операцією резидента (у повідомленні зазначається вся наявна в реєстрі МД інформація).

Відлік законодавчо встановленого строку розрахунків за імпортною операцією банк починає з наступного календарного дня після дня здійснення операцій, вказаних у п. 3.1 розділу 3 Інструкції.

Додатковою підставою для зняття імпортної операції з контролю, крім реєстру МД, може бути:

  • повідомлення інших банків/ліквідаторів банків/юридичних осіб, які утворилися в результаті ліквідації банків за рішенням власників, яким митний орган надіслав інформацію про цю операцію резидента, про отримання такого реєстру (у повідомленні зазначаються номер і дата реєстру, уся наявна в реєстрі інформація про операцію резидента, а також вартість продукції в тій частині, у якій відомості передаються банку).

При цьому з метою зняття експортної/імпортної операції з контролю зазначені повідомлення надаються на запит резидента або запит банку тільки тому банку, який зазначений у запиті резидента або якому резидент дозволив цей запит.

Банк зобов’язаний після отримання таких повідомлень здійснити перевірку достовірності отриманої інформації, отримати підтвердження факту підписання цього повідомлення керівником та/або уповноваженою особою.