Новини

Нацбанк планує впровадити нові підходи до захисту прав споживачів фінансових послуг

13.06.2019 / 10:30

Нацбанк анонсував створення нового механізму захисту прав споживачів фінансових послуг, який передбачатиме відповідальність банків та небанківських фінансових установ за якість пропонованих ними послуг.

З цією метою Нацбанк підготував Концепцію захисту прав споживачів фінансових послуг, якою змінює підходи до розкриття банками та небанківськими фінансовими установами інформації про вартість послуг та правил їх спілкування з клієнтами. Крім того, у структурі Нацбанку створюється окреме управління, що опікуватиметься захистом прав клієнтів фінансових установ.

Розроблені проекти відповідних документів перед впровадженням Нацбанк планує обговорити з громадськістю, банками та іншими фінустановами, і для цього вони заздалегідь будуть оприлюднені на веб-сайті Національного банку.

Що змінять запропоновані новації

По-перше, будуть уніфіковані підходи до розкриття інформації про вартість та інші параметри фінансових продуктів та послуг. На сьогодні на ринку фінансових послуг панує інформаційна асиметрія, коли різні фінустанови подають інформацію про свої послуги в різних – іноді не умисно, а іноді й умисно  оманливих форматах. Це спотворює конкуренцію (адже чесно описані продукти зазвичай виглядають менш вигідними) та  позбавляє клієнта можливості  зробити усвідомлений вибір.

По-друге, будуть уніфіковані формати спілкування власне банків з клієнтами під час отримання скарг, визначені строки та зміст звернень і відповідей. Це дасть змогу банкам отримувати належну інформацію про порушення, а клієнтам обґрунтовану, а не абстрактну відповідь.

І, по-третє, буде розширено функцію захисту прав споживачів у самому Нацбанку. Зокрема, збільшення кількості співробітників, що відповідають за це завдання, допоможе покращити інформованість клієнтів про свої права надасть НБУ можливість перевіряти дотримання банками правил ринкової поведінки. Фактично НБУ стане «захисником останньої інстанції» для споживачів фінансових послуг у випадках, коли фінансові установи не в змозі забезпечити захист їх прав.