Новини

Декриміналізація «фіктивного підприємництва». Яка альтернатива?

25.09.2019 / 09:00
Декриміналізація «фіктивного підприємництва». Яка альтернатива?

Вікторія Горожанова, адвокат ID Legal Group


18.09.2019 р. у другому читанні Верховна Рада ухвалила законопроект № 1080 і фактично відбувся запланований етап гуманізації кримінальної відповідальності за скоєння фіктивного підприємництва та умисного ухилення від сплати податків в України. Таке враження, що раніше за вказані кримінальні правопорушення призначалось покарання у вигляді довічного позбавлення волі. Фактично санкція ст. 205 ККУ не передбачала позбавлення волі, а обмежувалась штрафами. Крім того, важко пригадати і реальні вироки з позбавленням волі за ст. 212 ККУ. З точки зору законодавців такі кроки з декриміналізацією значно зменшать тиск на бізнес. Однак постає запитання: «Як контролювати та перешкоджати створенню фіктивних підприємств?». Адже незаконність їх створення і подальшого використання очевидна. Яка альтернатива?

Альтернативу на сьогодні правоохоронні органи все ж таки вбачають у застосуванні в разі державної реєстрації на «підставну особу» суб’єкта підприємницької діяльності ст. 2051 ККУ «Підроблення документів, які подаються для проведення державної реєстрації юридичної особи та фізичних осіб — підприємців», санкція якої, до речі, передбачає покарання тяжче ніж ст. 205 ККУ.

Диспозиція ст. 2051 КК України полягає у внесенні в документи, які подаються для державної реєстрації завідомо неправдивих відомостей та подання таких документів, які вже містять завідомо неправдиві відомості. Але чи можна вважати завідомо неправдивими відомостями зазначення в документах даних як засновника підприємства або фізичної-особи —  підприємця, яка в подальшому не збирається займатись підприємницькою діяльністю? Це питання відкрите. Оскільки в документи вносяться тільки особисті дані особи та її підпис, які на час внесення фактично відповідають дійсності, а підприємницьку діяльність така особа не здійснює вже після державної реєстрації. Нездійснення конкретною особою в подальшому підприємницької діяльності фактично і доводило незаконне створення такого суб’єкта підприємництва. В розумінні змісту ст. 2051 ККУ кримінальне правопорушення полягає у внесенні в реєстраційні документи завідомо неправдивих відомостей або подання завідомо неправдивого документа, однак фактично для реєстрації використовуються справжні документи реальних людей, які відповідають дійсності і, як правило, саме ці люди і підписують реєстраційні документи або довіреності. Тому формально реєстрація суб’єкта господарювання на «підставну особу» не підпадає під ст. 2051 ККУ. З цієї причини на сьогодні такі неправомірні дії фактично не заборонені законом.   

Підвищення розміру сум фактичного ухилення від сплати податків за частиною першою ст. 212 ККУ з 1000 на 3000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 2,8 млн грн  і, відповідно, частиною другою ст. 212 —  з 3000 на 5000, що становить 4,8 млн грн,  і за частиною третьою ст. 212 — з 5000 на 7000, що становить  6,7 млн, досить  логічне і відповідає реаліям життя на сьогодні в України, враховуючи, що санкція ст. 212 ККУ більш ніж гуманна і передбачає виключно штраф (окрім частини третьої, доповненої конфіскацією майна).

Декриміналізація кримінальних правопорушень за ст. 205 та ст. 212 ККУ, безперечно, призведе до збільшення кількості в Україні фіктивних підприємств і ускладнення роботи правоохоронних органів при доведенні підозрюваним і обвинуваченим у кримінальних провадженнях умисного ухилення від сплати податків. Однак одночасно позбавить можливості недобросовісних співробітників правоохоронних органів одного з важелів впливу на суб’єктів господарювання без законних підстав.

«Гарячі лінії»

Дата: 24 жовтня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42