Новини

COVID-19: рекомендації українським бізнесам — досвід Нідерландів

27.03.2020 / 09:46

Рустам ВАХІТОВ, керуючий партнер (International Tax AssociatesB.V., Нідерланди)

Епідемія коронавірусу не оминула таку маленьку країну, як Нідерланди. Враховуючи швидке поширення захворювання, 14 березня уряд вирішив закрити до 6 квітня школи, університети, бари, кафе, ресторани, фітнес-центри та подібні заклади. У перший день під забороною опинилися навіть кавошопи, які пропонують заборонене в багатьох інших країнах альтернативне меню. Однак уряд зрозумів, що робить серйозну помилку, виводячи таку торгівлю в нелегальний сектор, і буквально за добу дозволив реалізацію продажу асортименту кавошопів «на виніс».

Слід зазначити, що кафе та ресторанам, які працюють з доставкою додому, було дозволено продовжувати роботу: мета заборони — не зруйнувати індустрію, а запобігти скупченню людей в одному місці та швидкому поширенню хвороби.

Призупинили свою роботу суди, за винятком термінових і важливих процесів та видачі апостолів, які можна отримати поштою.

Магазини працюють у звичному режимі. В деяких регіонах протягом 1 год вранці вхід дозволено лише літнім людям (з метою зменшення ймовірності зараження). Звісно, вони можуть робити покупки й в інший час.

Касири працюють у рукавичках, скрізь застерігають не підходити один до одного більше  ніж на півтора метра, у компаніях максимальну кількість людей переведено на віддалену роботу. З поправкою на такі заходи й обставин країна живе в звичайному режимі.

До яких наслідків призвели такі заходи з точки зору юридичних та податкових позицій компаній і підприємців?

Контрактні зобов’язання

Звісно, виникли ситуації невиконання договірних зобов’язань. І природно, що  сторона, яка не дотрималася домовленостей, посилається на епідемію як причину невиконання. Якщо контрактом передбачено непередбачувані обставини, то важливо розібратися,  чи підпадає ситуація епідемії під форс-мажор.

Відповідно до цивільного законодавства Нідерландів (ст. 6:75 Цивільного кодексу), форс-мажор — це невиконання зобов’язання не з вини боржника.

Стаття 6:75. Юридичне звільнення від відповідальності за невиконання зобов'язання (форс-мажор)

Наслідки невиконання зобов'язання не можуть бути покладені на боржника за відсутності його вини або якщо знаходяться поза сферою його відповідальності на підставі закону, судового акта або загальноприйнятих принципів (громадська думка).

Поріг застосування норми досить високий, виконання має бути практично неможливим.

У ситуації епідемії, однак, сам по собі факт ускладнення або здорожчання виконання не визнаватиметься таким, що доходить до рівня форс-мажору. Водночас законодавчі заборони, наприклад заборона на роботу ресторанів, роблять виконання, приміром, обслуговування заздалегідь зарезервованого вечора неможливим, тому в цьому випадку наявність форс-мажору, швидше за все, буде визнано судом.

Наскільки це прийнятно до невиконання зобов'язання в контрактах, які регулюються нідерландським правом, необхідно буде досліджувати в кожному конкретному випадку. Але якщо невиконання не було пов'язано з прямою забороною законодавця або інших державних органів, то ймовірність звільнення від відповідальності невисока.

При цьому слід пам'ятати, що форс-мажор — це поняття, що застосовується, як правило, лише до відповідальності. Якщо, наприклад, отримано передоплату, то форс-мажор регулюватиме лише питання пені та штрафів, а власне передоплату, швидше за все, доведеться повернути.

Очевидно, що поточна ситуація викличе багато суперечок, і щоб бути готовим до різних варіантів розвитку подій, слід проаналізувати існуючі контракти і прорахувати різні варіанти подій.

Податкові пільги та субсидії

Крім цього, звісно ж, необхідно враховувати фінансові наслідки кризи і зниження надходжень. У цій частині держава пішла назустріч і надала податкові пільги та субсидії, які полягають в такому.

  1. На три місяці надається відстрочка сплати всіх податків, при цьому відсотки за несплату податків зменшуються до 0,01 % річних. Однак звітність має подаватися вчасно, щодо неї відстрочка не надається.
  2. Багато банків видають пільгові кредити малому і середньому бізнесу під державні гарантії, які, зрештою, є платними і поворотними.
  3. Запроваджено заходи субсидування заробітної плати в такому порядку: при 100-відсотковій втраті доходу держава компенсує протягом трьох місяців 90 % фонду оплати, при втраті половини доходу — 45 % і чверті доходу — 22,5 %. Можливе одноразове продовження ще на три місяці.

Рекомендації українським бізнесам

Незалежно від кількості й обсягу заходів державної підтримки є очевидним, що багато бізнесів ­зіт­кнуться із втратою доходу, що може призвести до банкрутства — або вашого бізнесу, або бізнесу контрагентів.

Це спричинить спроби захистити або приховати якісь активи. В умовах тотальної прозорості слід виходити з того, що як мінімум податкові органи зможуть ці транзакції побачити і за необхідності оскаржити. Тому відповідні реструктуризації мають бути не ситуативними і спонтанними, а продуманими з точки зору необхідності їх захисту при оскарженні контрагентами та/або податковими органами.

Перемовини з боржниками і кредиторами слід проводити заздалегідь, до переходу відносин в стадію конфлікту. Взагалі оспорювання таких правочинів відбуватиметься вже в більш спокійній ситуації, і терміновість ситуації навряд чи сприйматиметься як пом'якшувальний фактор. Доцільно вести поточний попереджувальний моніторинг фінансового стану контрагентів, особливо іноземних. Доступних для цього ресурсів досить багато — це депозитарії фінансової звітності, спеціалізовані бази даних, реєстри бенефіціарів тощо, експерти з відповідних юрисдикцій легко підберуть необхідні вашим завданням інструменти.

Далі, в силу обмежень пересування і необхідності антикризового керування, багато фізичних осіб повернуться в статус українського податкового резидента. Це призведе до збільшення їх податкових зобов’язань в Україні і, можливо, підвищення ризиків виникнення постійних представництв іноземних компаній в Україні або навіть статусу українських резидентів у іноземних компаній (у перспективі). Ці ризики необхідно врівноважити створенням реальності діяльності, найманням персоналу в іноземних компаніях і наділення його реальними функціями. Може звучати як умоглядна рекомендація в період кризи, коли всі інтуїтивно ­намагаються «зрізати» витрати, але рахувати слід не тільки невитрачене кошти, а й ті гроші, які доведеться заплатити через кілька років, якщо такі витрати не здійснити. Друга сума може легко перевищити першу в багато разів, і оцінювати доцільність можливих кроків потрібно в комплексі.

Зрозуміло, що ті колосальні заходи підтримки бізнесу, які здійснюють держави, мають бути оплачені нашими податками. Податкові адміністрації, за поточних тимчасових послаблень, після закінчення епідемії візьмуться за інвентаризацію невикористаних джерел доходів з потрійною силою, і ефективне податкове навантаження зросте, оскільки BEPS, реєстри бенефіціарів, повідомлення податкових органів про агресивні правочини за DAC6 нікуди не подінуться і йтимуть своєю чергою поки триває криза.

Цей час відносного затишшя доцільно витратити на консолідацію ресурсів, реконфігурацію бізнесу, щоб бути готовими до його успішного продовження в нових умовах, коли все закінчиться.

«Гарячі лінії»

Дата: 4 червня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42