Новини

Податкові перевірки: що бізнесу варто взяти до уваги?

09.07.2020 / 10:11
Податкові перевірки: що бізнесу варто взяти до уваги?

Наразі діє мораторій на проведення перевірок, але ситуація складається цікаво. За останні три місяці, попри мораторій, платники податків почали отримувати запити.

Аби прорахувати ризики, пов’язані з податковими перевірками у 2020 — 2021 роках, бізнесу доречно взяти до уваги декілька суттєвих змін, впроваджених не лише Законом № 466-IX, а й Законами № 530-ІХ, № 533-ІХ, № 540-ІХ.

Періодичність змін до плану-графіка

Найочікуванішою зміною доцільно назвати норму про обмеження спроб оновлення плану-графіка планових (комплексних) податкових перевірок. Останні три роки такі оновлення відбувалися до 20 разів щороку, в плані-графіку з’являлися десятки нових підприємств.

Наприклад, коригування на початку березня могло стосуватися платників, до яких вже у тому самому березні приходили на перевірку. Можна стверджувати, що не виконувалася основна мета впровадження практики оприлюднення плану-графіка згідно зі ст. 77 ПКУ: попередити бізнес про перевірку і дати можливість підготуватися.

Тепер зміни до плану-графіка податковий орган може здійснювати лише один раз у першому та один раз у другому кварталі поточного року (оприлюднюються до 30 числа останнього місяця кварталу). При цьому почати перевірку можуть після 1 липня та 1 жовтня, відповідно.

Нібито нововведення доречне, але ж тепер виходить, що узаконено щонайменше два коригування до річного плану-графіка. До цього суди визнавали будь-які зміни незаконними. Цікаво, чому під час ухвалення вказаних змін не враховувалися висновки суддів Верховного суду?

Найімовірніше, в ПКУ технічною є зміна, яка прямо виключила як підставу для проведення документальної позапланової перевірки згідно зі ст. 58 ПКУ рішення суду (слідчого судді) про проведення перевірки. Судова практика в оскарження правомірності таких перевірок складалася на користь платників податків. Норма фактично не діяла.

Підстави призначення перевірок

Оскільки де-юре в Україні відсутній підхід суцільного податкового аудиту, коли кожне підприємство має перевірятися щонайменше раз на три роки (і в цей підхід помилково вірить більшість бізнесу), то всі поточні перевірки мають призначатися із урахуванням положень Порядку формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків, затвердженого Мінфіном від 02.06.2015 р. № 524 (далі — Порядок № 524).

Відповідно до цього документа під перевірку підпадають підприємства, які відповідають критеріям ризиків (показники потрібно брати за останній податковий рік або за дев’ять місяців поточного року, якщо йдеться про перевірки із призначенням на наступний рік).

Логіка така: до плану-графіка включаються компанії, які мають найбільші ризики несплати податків, зборів, обов’язкових платежів до бюджету.

Порядок № 524 містить 55 підстав, розділених на три категорії ризику несплати податків: високий, середній та незначний. Із практичних ситуацій зрозуміло, що найбільше спрацьовують критерії податкового навантаження по галузі, відносини із так званими «сірими» контрагентами («фіктарі»), різка зміна показників сплати податків до бюджету (наприк­лад, ПДВ).

Якщо проаналізувати підстави включення до плану-графіка перевірок, то з’являється додаткова стратегія захисту майнових прав бізнесу (адже перевірки вкрай рідко завершуються довідкою, в основному — актами та податковими донарахуваннями).

Дізнатися, чому підприємство з’явилося в плані-графіку можна шляхом ...

Доступ до матеріалу обмежений і доступний тільки передплатникам після авторизації
Підпишіться на журнал і Ви отримаєте доступ до всіх публікацій друкованого видання