Новини

Позапланові перевірки: що варто врахувати платникам податків?

29.07.2020 / 14:34

Ірина ХИЛЯК, адвокат, старший юрист KPMG Law Ukraine

За офіційною статистикою податкових органів, за 2019 рік було проведено 10 230 позапланових перевірок платників податків. Особливість таких перевірок полягає в тому, що вони призначені для перевірки окремих питань, не передбачені певним планом і можуть проводитися без обмеження їх кількості чи періодичності.

Найчастіше податкові органи призначають позапланову перевірку на підставі підпунктів 78.1.1.1 або 78.1.4 ст. 78 ПКУ, тобто коли отримано інформацію про порушення платником податкового законодавства або недостовірні відомості в податкових деклараціях, якщо платник не надасть аргументовану відповідь на запит податкового органу.

За останніми змінами строки для надання відповідей на запити податкових органів та проведення позапланових перевірок призупинено. Однак необмежені строки для запитів та перевірок правомірності заявлення ПДВ до бюджетного відшкодування і самі податкові органи продовжують надсилати такі запити.

Як платникам поводитися у таких випадках, розглянемо далі на прикладі судової практики Верховного Суду.

ЗАПИТ ЯК ПІДСТАВА ДЛЯ ПОЗАПЛАНОВОЇ ПЕРЕВІРКИ

Позаплановим перевіркам на підставі підпунктів 78.1.1 або 78.1.4 ст. 78 ПКУ зазвичай передує письмовий запит про надання інформації, який надсилається платнику податків за правилами, що містяться в п. 73.3 ст. 73 ПКУ.

З аналізу підпунктів 78.1.1.1 та 78.1.4. ст. 78 ПКУ можна дійти висновку, що законодавець заклав у цю групу підстав таку логіку дій податкового органу:

  • податковий орган, що отримав інформацію про порушення платником податкового законодавства або наявність у його податковій звітності недостовірних даних, направляє такому платнику запит про надання інформації або документальних підтверджень;
  • платник протягом 15 робочих днів повинен надати відповідь на запит і документи для того, щоб спростувати наявність порушення;
  • якщо платник не надав відповіді або відповідь не спростовує інформації про допущене податкове правопорушення, податковий орган може призначити позапланову перевірку.

Тобто в частині оформлення запиту як першого етапу призначення перевірки законодавець визначає два основні моменти: запит повинен містити чітку інформацію про порушення та чіткий перелік інформації, яку потрібно надати платнику, щоб податкова могла перевірити наявність цього порушення.

Відповідні вимоги до змісту запиту прямо передбачено п. 73.3 ст. 73 ПКУ, відповідно до якого запит повинен містити:

  • підстави для надіслання запиту відповідно до цього пункту із зазначенням інформації, яка це підтверджує;
  • перелік інформації, яка запитується, та перелік документів, які пропонується надати;
  • печатку контролюючого органу.

Суди, застосовуючи ці норми, вказують, що ...

Доступ до матеріалу обмежений і доступний тільки передплатникам після авторизації
Підпишіться на журнал і Ви отримаєте доступ до всіх публікацій друкованого видання