Новини

«Нерезидентська» податкова революція — 2020: що змінив Закон № 786, а що залишилось без змін?

19.08.2020 / 15:22
«Нерезидентська» податкова революція — 2020:  що змінив Закон № 786, а що залишилось без змін?

Оксана ОЛЕХОВА, партнерка (KPMG в Україні), 
та Олександр БОБОШКО, директор (KPMG в Україні)

Восьмого серпня набрав чинності Закон № 786-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо функціонування електронного кабінету та спрощення роботи фізичних осіб — підприємців» (далі — Закон № 786). Бізнес-спільнота очікувала, що Закон відтермінує впровадження правил протидії BEPS, внесених до ПКУ Законом № 466, зокрема, щодо оподаткування прибутку контрольованих іноземних компаній (КІК), розрахунку прибутку постійних представництв до оподаткування тощо. Проте цього не відбулося, — за наслідками другого читання в Парламенті Закон № 786 втратив суттєву частину своїх норм.

Які наслідки матиме прийняття Закону № 786, з огляду на міжнародне оподаткування, для бізнесу та кінцевих бенефіціарів компаній?

Що змінилося?

1. Змінено правила безподаткової ліквідації КІК

Законом № 786 передбачається, що в 2020 — 2021 роках не включатимуться в оподатковуваний дохід для цілей ПДФО доходи, отримані власниками іноземних компаній чи подібних утворень (партнерства, трасти тощо) від ліквідації (припинення) таких компаній/утворень за умови, що про­цедуру їх ліквідації (припинення) розпочато після 01.01.2020 р. та завершено до 31.12.2021 р., а також дотримано низку інших умов (подано відповідну заяву в податкові органи, підготовлено певні документи тощо). Отже, скориставшись цією нормою, українські власники іноземних компаній зможуть «амністувати» активи таких компаній з невеликими для себе витратами.

Проте звертаємо увагу на кілька важливих моментів.

Положення п. 170.131 ст. 170 ПКУ про безподаткову ліквідацію залишено без змін. Цей пункт передбачає, зокрема, що рішення про ліквідацію має бути прийнято до 30.06.2020 р.

Водночас Закон № 786 запроваджує безподаткову ліквідацію КІК, якщо вона розпочалася після 01.01.2020 р. і завершиться до 31.12.2021 р. шляхом впровадження нового п. 14 підрозділу 1 розділу ХХ без внесення змін до п. 170.131 ст. 170 ПКУ. Нова норма набрала чинності з 08.08.2020 р.

А відтак продовжує існувати неузгодженість норм щодо проведення процедури безподаткової ліквідації. Також відкритим залишається питання про сплату військового збору в рамках процедури ліквідації КІК.

Перед прийняттям рішення про проведення «безподаткової ліквідації» необхідно всебічно проаналізувати можливі ризики, пов’язані з такою ліквідацією.

2. Оподаткування операцій з відчуження корпоративних прав у статутному капіталі юридичної особи — резидента України, вартість яких утворилася за рахунок нерухомого майна, розташованого в Україні

Законом № 786 деталізовано перелік доходів нерезидентів з джерелом походження з України, які оподатковуються податком на репатріацію, а саме до переліку таких доходів додано прибутки нерезидентів від відчуження акцій, корпоративних прав у статутному капіталі юридичної особи — резидента України за умови, що у будь-який час упродовж 365 днів, що передують продажу або іншому відчуженню:

  • вартість таких акцій, корпоративних прав на 50 і більше відсотків утворювалася за рахунок нерухомого майна, розташованого в Україні;
  • таке майно належить юридичній особі — резиденту України або використовується такою юридичною особою — резидентом України на підставі договору довгострокової оренди, фінансового лізингу чи аналогічного договору.

Правила сплати податку на репатріацію, які встановлені Законом № 466 для операцій з продажу корпоративних прав у компаніях-нерезидентах, вартість яких утворилася опосередковано за рахунок нерухомого майна, що розташоване в Україні (набрали чинності з 01.07.2020 р.), на користь нерезидентів, що не мають постійного представництва в Україні, застосовуватимуться і при безпосередньому відчуженні корпоративних прав українських компаній, вартість яких утворюється за рахунок нерухомого майна, розташованого в Україні.

3. Уточнено поняття «ділова мета» в операціях з нерезидентами

Закон № 786 уточнює критерії для визнан­ня операцій з нерезидентами такими, що не мають ділової мети. Зокрема, цей Закон встановлює, що для цілей оподаткування вважається, що операція, здійснена з нерезидентами, не має розумної ділової мети, якщо головною ціллю або однією з головних цілей операції є несплата (неповна сплата) суми податків та/або зменшення обсягу оподатковуваного прибутку платника податків.

Критерії для визнання операцій з нерезидентами такими, що не мають ділової мети, поширено також на операції з купівлі (продажу) товарів.

Доступ до матеріалу обмежений і доступний тільки передплатникам після авторизації
Підпишіться на журнал і Ви отримаєте доступ до всіх публікацій друкованого видання