Новини

Мотивуючі бонуси за просування товару: чи можна їх вважати послугами з маркетингу?

28.10.2020 / 17:00

У ході здійснення операцій з контрагентами-нерезидентами вітчизняне товариство отримало від них певні мотиваційні та стимулюючі виплати (бонуси, знижки). Адже купівля товару оптом часто супроводжується наданням певних бонусів. Але податківці вирішили, що насправді ТОВ надавало маркетингові послуги, які є об’єктом оподаткування ПДВ.
Тому ДПС розглянула отримані суми як компенсацію вартості таких послуг, а відтак у ТОВ виникають податкові зобов’язання з ПДВ. Та чи справді це так? Розберемося на прикладі постанови Верховного Суду від 16.04.2020 р. у справі № 809/483/16.

Фабула справи

Свій висновок інспекція обґрунтувала тим, що при здійсненні фінансово-господарських операцій з контрагентами-нерезидентами ТОВ, отримавши винагороди (бонуси, знижки) від вказаних продавців, у такий спосіб по суті надавав маркетингові послуги, які є об’єктом оподаткування ПДВ, а отримані мотиваційні та стимулюючі виплати (бонуси, знижки) є компенсацією вартості таких послуг, відтак, на думку відповідача, у товариства виникають податкові зобов’язання з ПДВ на суму отриманих виплат.

Судом першої та апеляційної інстанцій в задоволенні позовних вимог товариству було відмовлено. Позивач подав касаційну скаргу.

Розглядаючи справу Верховний Суд дійшов до зовсім інших висновків.

Так, між ТОВ (покупець) та фірмою «D» (Польща) (продавець) укладено кон­тракт на придбання продукції та угоду, згідно з якою у разі виконання квартального плану продажів у певних відсотках покупець матиме право на отримання бонусу в розмірі та на умовах, визначених сторонами1. Мала така виплата й обмеження: максимальна спільна квартальна ставка бонусів за угодою становила 7,9 % вартості обігу нетто, реалізованого сторонами в розрахунковому періоді.

Згідно з іншим договором поставки ТОВ як покупець здійснювало придбання у фірми «B» (Франція) товару. У контракті було передбачено, що за умови 100 % попередньої оплати продавець надає покупцю додаткову знижку в розмірі 1 %. Ця знижка поширюється на мінімальне замовлення, яке дорівнює одній повній вантажній машині.

1 Неодмінною умовою набуття права на бонуси, про які йдеться у цій угоді, є виконання контрагентом плану продажів як мінімум на 90 % (прим. авт.).

Відповідно до умов іншого контракту ТОВ отримало фактичну знижку в процесі його виконання у вигляді зменшення суми, що сплачується постачальнику.

Аргументи позивача

Позивач при зверненні до суду та у ході розгляду справи стверджував, що за умовами укладених із фірмами-нерезидентами договорів (контрактів) товариство жодних зобов’язань з просування/стимулювання продажів тих чи інших товарів на себе не брало і спеціальних дій, спрямованих на просування/стимулювання збуту конкретних товарів, не виконувало. Відповідно постачання послуг ніяких немає, а відтак немає й оподатковуваної ПДВ операції.

Позиція Верховного Суду щодо сутності відносин

Доступ до матеріалу обмежений і доступний тільки передплатникам після авторизації
Підпишіться на журнал і Ви отримаєте доступ до всіх публікацій друкованого видання