Новини

Єдиний рахунок: переваги та недоліки

24.11.2020 / 14:11

Тарас КОВАЛЬ, адвокат

В Україні з 01.01.2021 р. на підставі законів № 190 та 559 запроваджується єдиний рахунок для сплати податків і зборів та ЄСВ.

Про єдиний рахунок у засобах масової інформації, у тому числі фахових, вже багато було повідомлено, зокрема після прийняття Кабміном постанови від 29.04.2020 р. № 321 «Про затвердження Порядку функціонування єдиного рахунку та виконання норм статті 351 Податкового кодексу України центральними органами виконавчої влади» (далі — Порядок № 321), яка в частині Порядку № 321 набирає чинності також з 01.01.2021 р. Однак майже всі ці матеріали стосуються лише загальної інформації про запровадження єдиного рахунку, яку можна самостійно прочитати у Законі № 190 і Порядку  № 321.

Тож спробуємо розкрити питання переваг і недоліків єдиного рахунку, про який платники податків мріяли ще з часів, що передували запровадженню єдиного казначейського рахунку1, тобто з другої половини 90-х років минулого сторіччя. Також спробуємо відповісти на запитання:

  • про який єдиний рахунок мріяли платники податків наприкінці 90-х — початку 2000-х?
  • чи здійснив Закон № 190 ці мрії?

У чому суть єдиного рахунку?

Це спільний казначейський (бюджетний) рахунок платника податків і органу ДПС, у якому такий платник податків зареєстрований, для сплати грошових зобов’язань і податкового боргу. Чому спільний? Тому що дохідною частиною (надходженнями) єдиного рахунку керує платник податків, а витратною (списаннями) — податковий орган. Загальні правила функціонування єдиного рахунку встановлені ст. 351 ПКУ і Порядком № 321.

З єдиного рахунку податковий орган списує податки і збори, ЄСВ, інші грошові податкові зобов’язання (донарахування за актами перевірок, фінансові санкції, пеню тощо), податковий борг (далі — єдині податкові платежі) платника податків у порядку черговості, визначеної п. 351.6 ст. 351 ПКУ. З єдиного рахунку податковий орган не зможе списати кошти на сплату платником податків ПДВ, акцизного податку з реалізації пального та спирту етилового, а також частини чистого прибутку (доходу) до бюджету державними та комунальними унітарними підприємствами та їх об’єд­наннями (далі — неєдині податкові платежі), про що прямо зазначено в абзаці другому п. 351.1 ст. 351 ПКУ. Це пояснюється тим, що для цих податкових платежів існують окремі казначейські (бюджетні) рахунки й електронні системи їх адміністрування через ці окремі рахунки. У разі зарахування платником податків коштів на єдиний рахунок для по­повнення та/або сплати вищезазначених трьох податкових платежів вони вважатимуться помилково зарахованими і за платником податків у такому випадку обліковуватиметься податковий борг із цих податкових платежів, якщо він своєчасно не відреагує (через Електронний кабінет відповідно до п. 351.8 ст. 351 ПКУ) на повідомлення податкової про помилкове зарахування коштів (абзац четвертий п. 351.7 ст. 351  ПКУ).

Доступ до матеріалу обмежений і доступний тільки передплатникам після авторизації
Підпишіться на журнал і Ви отримаєте доступ до всіх публікацій друкованого видання