Леонід АГЕЄВ та Валентин ФЕКЛІСТОВ, Crowe Larsen
Ніна МАТВІЄНКО та Конюль ГАСАНОВА, Crowe LF Ukraine
«Вісник» починає цикл статей, присвячених податковим системам країн, що мають з Україною тісні економічні зв'язки. І почнемо цей цикл з податкової системи Естонії.
Податок на прибуток
В Естонії з 2000 року прибуток юридичних осіб не оподатковується податком на прибуток підприємств (корпоративний податок). Однак податкові зобов’язання виникають у разі:
Ставка податку при здійсненні таких операцій становить 20/80 (20 %). Це дає змогу постійно реінвестувати кошти в бізнес і відкласти сплату податків на певний час.
До того ж, починаючи з 01.01.2019 р. поетапно застосовується ставка 14/86 для «регулярно виплачуваних дивідендів». Це означає, що сплатити можна 14 % податку, якщо компанія постійно розподіляє дивіденди, не відкладаючи сплату податків надовго.
При цьому знижена ставка може бути застосована до виплат, що не перевищують середнього розміру виплачених за попередні три роки дивідендів, до яких була застосована стандартна ставка 20/80. Цю пільгу можна застосовувати, не чекаючи на закінчення трьох років, вже сьогодні, але лише до 1/3 виплачених дивідендів у минулому році.
При застосуванні зниженої ставки 14 % дивіденди, виплачені фізичній особі, також оподатковуються в Естонії податком на дивіденди1. Його стандартна ставка становить 7 %, однак щодо фізичної особи — резидента України ставка становитиме 5 %. Цей податок справляється під час виплати дивідендів.
Податок на доходи фізичних осіб (ПДФО)
ПДФО в Естонії становить 20 %. Неоподатковуваний мінімум для фізичних осіб дорівнює 500 євро (з 01.01.2018 р.).
Податок на репатріацію
Податок у джерела (податок на репатріацію) на вихідні дивіденди в Естонії відсутній у разі, якщо при виплаті дивідендів було застосовано стандартну ставку податку (20/80) або якщо дивіденди виплачуються юридичній особі (навіть із застосуванням зниженої ставки корпоративного податку). Як наслідок, при виплаті дивідендів фізичній особі із застосуванням ставки 20/80 податок на репатріацію становить 0 %, при ставці 14/86 — 7 % або ж за іншою ставкою, передбаченою Конвенцією про уникнення подвійного оподаткування. Зокрема, щодо резидентів України передбачено ставку 5 %. Процентні виплати також не оподатковуються податком на репатріацію у джерела, за винятком спеціальних випадків. Роялті, які виплачуються нерезидентам, оподатковуються податком, що справляється у джерела за ставкою 10 %, якщо інше не передбачено Конвенцією про уникнення подвійного оподаткування.
Податок на додану вартість (ПДВ)
Ставка ПДВ в Естонії становить 20 % і пільгова — 9 %.
Інші податки
В Естонії також застосовуються:
В Естонії правила КІК (контрольованих іноземних компаній) щодо фізичних осіб — резидентів застосовуються вже давно.
В основному вони поширюються на компанії з безподаткових юрисдикцій і зазвичай лише в разі, якщо ці компанії не здійснюють реальну господарську діяльність.
Починаючи з 01.01.2020 р. в результаті імплементації ATAD (Anti-Tax Avoidance Directive) ці правила стали застосовуватися і щодо юридичних осіб — резидентів.
Для естонської юридичної особи КІК визначається як будь-яке підприємство-нерезидент, в якому компанія — резидент Естонії самостійно або разом з пов’язаними сторонами володіє більш ніж 50 % права голосу чи капіталу або має право на отримання понад 50 % прибутку. Для того щоб дохід КІК оподатковувався в Естонії, необхідно дотримуватися таких умов (як нам відомо, всіх трьох водночас):
Але компанія може бути виключена зі сфери застосування правил КІК, якщо водночас виконуються такі дві умови:
Законодавство Естонії не містить визначень щодо мінімальної ставки податку, яка повинна бути сплачена контрольованою іноземною компанією в країні резидентства.
Дохід естонської компанії від продажу компаній в Україні (приріст капіталу) не оподатковується до моменту розподілу прибутку.
При цьому в разі розподілу естонською компанією прибутку, джерело якої — маржа від експорту, роялті, відсотки від української компанії і приріст капіталу, застосовуватиметься податок на розподілений прибуток (20/80 або знижена ставка 14/86, як описано вище).
На сьогодні Україною прийнято й ратифіковано Багатосторонню конвенцію про виконання заходів, які стосуються угод про оподаткування, з метою протидії розмиванню бази оподаткування та виведенню прибутку з-під оподаткування (далі — Конвенція MLI). Конвенція MLI в разі прийняття її певних положень країнами, з якими Україна уклала Конвенції про уникнення подвійного оподаткування (які збігаються з тими, що прийняла Україна), автоматично вносить зміни до відповідних Конвенцій про уникнення подвійного оподаткування.
До Конвенції про уникнення подвійного оподаткування між Україною і Естонією застосовуватиметься так званий Тест основної мети. Він дає змогу податковим органам оцінювати ділову мету конкретної операції і відмовляти в застосуванні Конвенції, якщо, на їхню думку, однією з головних цілей угоди/операції було отримання переваг від Конвенції (у вигляді звільнення від оподаткування або застосування зниженої ставки податку) (ст. 7 Конвенції MLI). На практиці це призведе до необхідності додаткового обґрунтування перед податковими органами спрямованості операцій на досягнення економічних, а не податкових цілей. Утім, ще до імплементації MLI в Конвенції про уникнення подвійного оподаткування між Україною і Естонією Естонія пред’являла вимоги цього Тесту до тих видів доходу, до яких і нині застосовується Тест основної мети.
Сабстенс (економічна присутність) — це сукупність заходів, спрямованих на те, щоб довести здійснення компанією реальної бізнес-діяльності на території країни.
До найбільш очевидних ознак належать:
Однак з огляду на тенденцію до посилення боротьби з «брудними грошима» естонські банки при встановленні і продовженні відносин часто на практиці стикаються з такими питаннями:
За відсутності належного рівня сабстенса шанси на відкриття рахунку дуже малі.
Крім того, важливо зазначити, що податкові органи Естонії можуть не зареєструвати підприємство як платника ПДВ, якщо підприємство не доведе, що діяльність фактично здійснюється в Естонії.
В Естонії розрізняють два види на проживання: тимчасове і постійне.
Посвідка на тимчасове проживання видається на термін від двох до п’яти років.
Після закінчення цього терміну можна продовжити тимчасову посвідку на проживання терміном до 10 років або після п’яти років клопотати про постійну. Серед обов’язкових умов для отримання постійної посвідки на проживання — наявність постійного доходу, знання естонської мови на початковому рівні (B1) і т. ін.
Посвідка на проживання для роботи у зареєстрованого в Естонії роботодавця:
Посвідка на проживання для підприємницької діяльності:
Безсумнівним плюсом посвідки на проживання в Естонії є порівняно низькі витрати на оформлення і досить гнучкі альтернативи економічній посвідці на проживання при виконанні вимог інтеграції (тимчасова посвідка на проживання для постійного проживання — необхідна наявність роботи й ознак інтеграції в Естонії).
Естонія стала першою країною, яка пропонує електронне резидентство, — уряд видає цифрову ідентичність, що створює можливості управління бізнесом з будь-якої точки світу, без фізичної присутності в Естонії. Негромадяни Естонії, які проживають в інших країнах, зможуть користуватися тими самими державними послугами, що й естонські резиденти і громадяни. Це стає можливим завдяки покращеній дигітальній системі, де майже все можна зробити онлайн, наприклад зареєструвати і вести свій бізнес.
Електронний резидент може:
Аудит проводиться за наявності двох із трьох умов:
Або однієї з трьох перерахованих умов:
Оглядова перевірка (рев’ю) за наявності двох із трьох умов:
Або однієї з перерахованих умов:
1 При виплаті дивідендів юридичній особі податок на дивіденди не справляється (прим. авт.).