Новини

Розблокування ПН/РК: актуальні поради та нові «фішки»

07.05.2021 / 10:58

 ТОЧКА ЗОРУ 

Андрій ТАМОШЮНАС, податковий адвокат, партнер консалтингової компанії «ADA Group»

ПН/РК заблоковано? Платник ПДВ став «ризиковим»? Не враховуються Таблиці даних? Нагадуємо про наявність можливості подужати вказані процеси самотужки або практично самотужки.

1. Суд — це дорого та дуже довго. До того ж рішення суду ще необхідно виконати (як правило, примусово)!

2. Тому обов’язково використовуйте адмінпроцедуру оскарження «блоків»/«ризиковості». Поставтеся до цього зі всією серйозністю!

3. Загальний строк для оскарження — 10 днів (робочих, а не календарних). При цьому до останнього дня «карантинного» місяця скарги можна подавати і після спливу 10 робочих днів (оскільки строки за ст. 56 ПКУ зупинені — див. п. 528 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ).

4. Не направляйте Повідомлення/скарги у «критичні» для сервера дні — 15/30(31) числа кожного місяця. Впевнений, що аргументи не потрібні.

5. Звертайтесь за допомогою до Ради бізнес-омбудсмена та заявляйте клопотання про відкритий розгляд скарги.

7. Якщо причина «блоків» п. 1 — спочатку подання Таблиці кодів, а потім «розблокування».

8. Якщо у рішенні про неврахування Таблиці кодів відсутні конкретні причини неврахування, доцільно робити запит на отримання публічної інформації щодо надання конкретної підстави.

9. До Таблиці кодів обов’язково додавайте письмові пояснення та документи, що підтверджують специфіку діяльності, — доцільно пояснити та підтвердити технологічний цикл та специфіку вашого бізнесу (особливо тим бізнесам, в рамках яких має місце «переломлення кодів»).

10. Деякі аргументи для п. 1 Критеріїв ризиковості операцій — ПН виписувалась за першою подією «аванс», ТМЦ придбавались у неплатника ПДВ, підприємство має статус виробничого, ПН на «вході» зареєстровані, а отже, про жодне поширення фіктивного ПК мова йти не може; націнка реалізації менше 50 %, список товарів з «ризиковими» кодами визначено ДПС, яка не уповноважена на це ПКУ, а списку «ризикових» послуг взагалі не існує; Таблиця даних платника містить відомості щодо всіх ТМЦ/послуг, що становлять предмет діяльності компанії.

11. Якщо причина «блоків» п. 8 — спочатку вивід з ризикових, а потім процедура розблокування.

12. У скарзі/позові обов’язково звертайте увагу на випадки реєстрації ПН, виписаних за тими самими договорами (якщо такі є), — в такому разі при аналогічних умовах ДПС суперечить сама собі.

13. Робіть акцент на неконкретності рішення/квитанції — як правило, відсутні підкреслення тих документів, що не було надано, а в квитанції відсутні конкретні критерії ризиковості, їх розрахунки та перелік витребуваних документів.

14. Багато до «електронної» скарги не напишеш (технічні можливості «системи» значно обмежені), але дуже хочеться?! Тоді виносимо усі цікаві аргументи до паперової скарги, оформляємо її згідно з вимогами закону, скануємо та підтягуємо як додаток.

15. У Повідомленні для розблокування можна об’єднати кілька «однорідних» ПН — див. п. 6 наказу Мінфіну від 12.12.2019 р. № 520.

16. Але щодо скарг працює інше правило — «1 рішення = 1 скарга».

17. «Розблокувальний» пакет повинен містити всі документи, на які є посилання у договорі, — інакше прибирайте їх з договору. До того ж краще, щоб «первинка» не суперечила умовам договору (якщо аванс, то аванс, а не оплата після поставки).

18. Відсутність витребуваних документів можна пояснити об’єктивними причинами — наприклад, ПН виписувалась за авансом або ж предметом угоди є послуги, тоді про яке підтвердження переміщення ТМЦ або складський облік може йти мова.

19. Форма 20-ОПП — їй податківці приділяють особливу увагу та розглядають її на кшталт підтвердження реальності та навпаки.

20. Оптимізуйте по максимуму — за можливості не включайте до ПН багато номенклатурних позицій ТМЦ/послуг; не включайте до ПН «ризикові» коди з іншими (пам’ятайте, один «код» може «заблокувати» всю ПН); за можливості об’єднуйте кілька ПН/РК під одним «Повідомленням»; за умови «пов’язаності» до позову можна включати необмежену кількість ПН/РК; не забувайте про зведені ПН замість «поопераційних» (це може значно зекономити бюджет платника на судових витратах); помилкові ПН/РК можна не розблоковувати та не відображати у складі звітів (у деяких випадках доцільно лише повідомити податкові органи про помилку листом); деякі використовують метод «дубляжу» замість «розблокування» (просто пам’ятайте про це)!