Новини

Фактичні перевірки — у фокусі реалізація пального: які порушення виявили податківці за результатами перевірок за перше півріччя?

13.07.2021 / 17:00
Фактичні перевірки — у фокусі реалізація пального: які порушення виявили податківці за результатами перевірок за перше півріччя?

Основну увагу в 2021 році під час проведення фактичних перевірок приділено реалізації підакцизних товарів - пального, тютюнових та алкогольних виробів. Так, за перше півріччя фахівцями Центрального управління здійснено 111 фактичних перевірок суб’єктів господарювання з питань дотримання вимог законодавства у сфері ліцензування, обліку, зберігання та транспортування підакцизної продукції. Про це повідомила заступник начальника Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків Анна Пужай-Череда.

Зважаючи на актуальність контролю за обігом пального з початку 2021 року, проведено 93 фактичні перевірки платників податків, які здійснюють свою діяльність на ринку реалізації пального.

За її словами, з метою встановлення повноти оприбуткування, реалізації та фактичних залишків запасів товару в ході проведення перевірочних заходів, здійснено інвентаризацію залишків підакцизної продукції на 90 господарських одиницях. Результат - донарахування штрафних (фінансових) санкцій на суму більше 15 млн гривень, з них майже 90% суми донарахувань це порушення встановлені в місця зберігання пального та на АЗС.

Здійснення реалізації пального без наявності зареєстрованих витратомірів-лічильників, рівнемірів-лічильників та резервуарів, чи без реєстрації акцизного складу забороняється. А за порушення правил обліку, виробництва та обігу пального або спирту етилового на акцизних складах статтею 1281 Податкового кодексу передбачена відповідальність у вигляді штрафних санкцій.

Аналіз здійсненної контрольно-перевірочної діяльності показав, що здебільшого порушення є типовими. Найбільш поширеними порушеннями під час проведення фактичних перевірок виявились наступні:

  • порушення порядку ведення обліку товарних запасів за місцем їх реалізації – донараховано 9,8 млн гривень,
  • необладнання та/або відсутність реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників, за що великим платниками з початку поточного року донараховано 2,8 млн гривень;
  • незабезпечення з вини розпорядника акцизного складу своєчасного подання до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового – більше ніж 0,3 млн гривень;
  • роздрібна торгівля пальним без ліцензії донараховано 0,25 млн гривень;

Тож, проаналізувавши стан дотримання платниками вимог законодавства з підакцизною продукцією, можемо з впевненістю сказати, що масштаби штрафних санкцій безумовно позначається на кількості правопорушень, а розміри законодавчо встановлених штрафів за такі ексцеси є цілком виправданими. Але залишаються і недобросовісні платники: ті кого не лякають штрафи, ті хто не любить «грати» за правилами, і як показують результати перевірок - здебільшого це великі мережі автозаправних станцій. 

Безперечно, карантинні заходи впливають на кількість перевірок. Але разом з цим, варто пам’ятати, що карантинні виключення не поширюються, зокрема на санкції за порушення вимог законодавства в частині:

  • ліцензування, обліку, виробництва, зберігання, транспортування і обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів;
  • цільового використання пального, спирту етилового платниками податків;
  • обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками;
  • здійснення суб'єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб'єктів платниками акцизного податку;
  • порушення нарахування, декларування та сплати акцизного податку.

За матеріалами Центрального міжрегіонального управління ДПС
по роботі з великими платниками податків