Новини

Місцеві податки і збори: особливості заповнення податкових декларацій в умовах адміністративної реформи

21.07.2021 / 10:35
Місцеві податки і збори: особливості заповнення податкових декларацій  в умовах адміністративної реформи

Вікторія ПОПОВА, заступник начальника відділу  методології рентної плати, екологічного податку та місцевих податків і зборів з юридичних осіб Управління адміністрування рентної плати, екологічного податку та місцевих податків і зборів з юридичних осіб Департаменту податкового адміністрування ДПС

Законом України від 16 квітня 2020 року № 562-ІХ внесені зміни до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», якими уповноважено Кабінет Міністрів України до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України здійснювати визначення адміністративних центрів територіальних громад та затвердження територій територіальних громад (п. 71 розд. V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Відповідно до розпоряджень Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 року №№ 707-р - 730-р в Україні визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад усіх областей України – таким чином проведено адміністративну реформу та створено територіальні громади.  

Постановою Верховної Ради України від 17 липня 2020 року № 807-ІХ «Про утворення та ліквідацію районів», починаючи з 19.07.2020, запроваджено новий районний поділ у межах Автономної Республіки Крим та областей України, зокрема, утворено нові райони із визначенням затверджених розпорядженнями КМУ територій територіальних громад, що ввійшли до їх складу.

За наведених обставин при складанні податкових декларацій з місцевих податків і зборів (далі – Декларації) у перехідний період у 2021 році  постає питання заповнення реквізиту «код за КОАТУУ органу місцевого самоврядування».

При цьому акцентуємо увагу на відмінності понять «орган місцевого самоврядування» та «територіально-адміністративна одиниця». 

Органами місцевого самоврядування є сільські, селищні, міські ради, що представляють відповідні територіальні громади, а також обласні і районні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст  (ст.10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі – Закон)).

Населений пункт є адміністративно-територіальною одиницею і не є органом місцевого самоврядування (ст. 1 Закону).

Простіше кажучи орган місцевого самоврядування – це організація людей для виконання завдань управління справами, пов’язаними з функціонуванням територіальної громади, територіальна одиниця – географічне поняття, компактна частина території України, а адміністративно-територіальна одиниця – частина території України, на якій організована діяльність (життєдіяльність населення, економічна та адміністративна діяльність тощо), управління якою здійснюється органами державної влади та місцевого самоврядування. 

У Деклараціях зазначатися має код органу самоврядування.

Повне розуміння який саме орган місцевого самоврядування має бути зазначений у Деклараціях пов’язано, по-перше, із місцем податкового обліку платника місцевих податків, а по-друге, зі створенням територіальних громад.  

Відповідно до частини третьої п.1 ст. 4 Закону України від 5 лютого 2015 року № 157-VIII «Про добровільне об'єднання територіальних громад» об'єднана територіальна громада має бути розташована в межах території Автономної Республіки Крим, однієї області. 

Отже, законодавством не обмежено право створення об'єднаної територіальної громади з громад, розташованих у суміжних районах.

При цьому адміністративним центром об'єднаної територіальної громади визначається населений пункт (село, селище, місто), який має розвинуту інфраструктуру і, як правило, розташований найближче до географічного центру території об'єднаної територіальної громади (п.2 ст. 4 Закону № 157).

Юридична особа – сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі об'єднаної територіальної громади, є правонаступником прав та обов'язків всіх юридичних осіб – сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об'єдналися (п.4 ст. 8 Закону № 157).

Зарахування місцевих податків та зборів до відповідних місцевих бюджетів здійснюється відповідно до Бюджетного кодексу України (п.10.5 ст. 10 Податкового кодексу України (далі – Кодекс)). У зв’язку із адмінреформою Міністерство фінансів України зміни внесло зміни до довідника місцевих бюджетів наказом від 10.12.2020 № 756. 

Тобто місцевий бюджет, до якого мають спрямовуватися місцеві податки і збори, - це бюджет територіальної громади, управління яким здійснює рада,  розміщена в адміністративному центрі об'єднаної територіальної громади.

Тепер щодо податкового обліку.

 

За наведених обставин при складанні податкових декларацій з місцевих податків і зборів (далі – Декларації) у перехідний період у 2021 році  постає питання заповнення реквізиту «код за КОАТУУ органу місцевого самоврядування».

При цьому акцентуємо увагу на відмінності понять «орган місцевого самоврядування» та «територіально-адміністративна одиниця». 

Органами місцевого самоврядування є сільські, селищні, міські ради, що представляють відповідні територіальні громади, а також обласні і районні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст  (ст.10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі – Закон)).

Населений пункт є адміністративно-територіальною одиницею і не є органом місцевого самоврядування (ст. 1 Закону).

Доступ до матеріалу обмежений і доступний тільки передплатникам після авторизації
Підпишіться на журнал і Ви отримаєте доступ до всіх публікацій друкованого видання