Новини

Підсумки тижня

27.08.2021 / 13:10

Огляд підготувала Вікторія АЛЕКСЄЄВА,
консультант з питань оподаткування


Правовий режим «Дія Сіті»: відповідний Закон набрав чинності

14 серпня 2021 року набрав чинності Закон України від 15 липня 2021 року № 1667-ІХ «Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні» (далі – Закон № 1667).

Закон № 1667 покликаний створити сприятливі умови для ведення інноваційного бізнесу в Україні. Він визначає організаційні, правові та фінансові засади функціонування правового режиму «Дія Сіті», що запроваджується з метою стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні шляхом створення сприятливих умов для ведення інноваційного бізнесу, розбудови цифрової інфраструктури, залучення інвестицій, а також талановитих спеціалістів.

Цей правовий режим передбачає спеціальні умови оподаткування, які будуть визначені Податковим кодексом України. Тому спробуємо розібратися на практичних прикладах чи дійсно ми отримали революційні послаблення, які здатні зробити з України «вільну економічну ІТ-зону», чи це чергове «покращення», яке є більше піаром та намаганням залучити більшу кількість платників податків в якості резидентів Дія.Сіті?

Найкращим прикладом буде накласти запропоновані зміни на фактичні реалії діючої ІТ–компанії. Зазвичай ІТ-послуги звільнені від оподаткування ПДВ, відповідно, переважно застосовується загальна система оподаткування, яка передбачає сплату податку на прибуток за ставкою 18%. При цьому з метою оптимізації податкового навантаження трудові відносини з ІТ-спеціалістами організовуються через цивільно-правові угоди з ФОПами (спрощена система оподаткування 3-я група, ставка єдиного податку - 5% з обороту).

Докладніше про це тут: 

Валютна лібералізація триває: чого чекати далі?

Уже місяць український бізнес живе з можливістю вільної купівлі валюти у межах ліміту в 100 тис. євро на день. Як це вже вплинуло на ринок та які умови для повного зняття валютних обмежень? 

Зняття валютних обмежень може спровокувати волатильність на валютному ринку. Щоб уникнути цього, Національний банк ухвалив два важливих рішення у контексті цього послаблення. 

По-перше, вирішив поступово дозволяти бізнесу купувати валюту без зобов'язань. Перший рубіж – це 100 тис. євро на день. 

По-друге, цей крок був зроблений влітку – у період низької економічної активності. 

Що ми побачили за цей місяць, що минув? У перший тиждень після цього лібералізаційного кроку бізнес обережно використовував нову можливість – у середньому здійснював близько 60 операцій на день на загальну суму в 3,5 млн євро. 

Утім, уже у серпні середня кількість щоденних операцій збільшилася до 130, а середня сума купівлі – до 7 млн євро. 

Чого чекати далі? Відповідь – у дорожній карті валютної лібералізації.

 

Безумовний пріоритет Нацбанку – повне скасування всіх обмежень на валютному ринку. Водночас ще один пріоритет – збереження макрофінансової стабільності. 

Отже, Нацбанк  спостерігатиме, якими будуть обсяги купівлі вільної валюти бізнесом восени, і тоді можливо ухвалюватимемо наступне рішення. 

Докладніше про це тут: 

Європейська Бізнес Асоціація: бізнес закликає БЕБ до прозорої та неупередженої роботи

Європейська Бізнес Асоціація підготувала 4 пріоритети від бізнесу, які мають слугувати дороговказом новоствореному органу та керівнику задля ефективною взаємодії з бізнесом.

По-перше, спільнота дуже очікує, що БЕБ не стане місцем для працевлаштування старих кадрів податкової міліції, інструментом збільшення кількості контролюючих органів та розширення їх повноважень, при цьому, з фактично відсутньою відповідальністю за неправомірні дії держслужбовців.

По-друге, важливо найближчим часом створити Раду громадського контролю – наглядовий орган з боку громадськості для контролю за діяльністю БЕБ та процедурами проведенням конкурсу на призначення керівників та співробітників БЕБ. Як наголошував Вадим Мельник, новий орган має будувати свою роботу на основі аналітичної складової при розслідуванні економічних злочинів, а не маски-шоу. Зі свого боку, ЕВА дуже очікує, що представник від Асоціації увійде до цієї Ради, аби спільнота мала можливість озвучувати питання, що хвилюють бізнес.

По-третє, бізнес очікує, що принципи роботи новоствореного органу будуть базуватись на принципах аналізу економічної безпеки України, прозорості, неупередженості та чесності, а БЕБ все ж стане охоронцем економічної безпеки, а не машиною тиску на бізнес.

Враховуючи це, ЕВА закликає переглянути деякі норми, які вже зараз викликають неабияке занепокоєння бізнесу. А саме – законопроєкту №3959-1 щодо внесення змін до Кримінального кодексу України.

Так, положення даного законопроєкту суперечать основним задекларованим принципам влади – спрощення ведення бізнесу та неприпустимість тиску на бізнес, адже пропонується надати БЕБ повноваження щодо виявлення та розслідування кримінальних правопорушень економічного характеру.

Крім того, запропонована законопроєктом редакція ст. 222 Кримінального кодексу України встановлює кримінальну відповідальність платника податків за факт подачі заяви на отримання бюджетного відшкодування, навіть без фактичного отримання бюджетного відшкодування. Зважаючи на те, що отриманню бюджетного відшкодування передує цілий комплекс заходів з боку контролюючого органу, запропонована редакція ст. 222 ККУ фактично стане лише інструментом додаткового тиску на платників податків. Водночас, залишається  поза увагою відповідальність та роль контролюючого органу, без перевірки якого неможливо одержати бюджетне відшкодування. Також редакція ст. 222 ККУ дозволяє досить широко трактувати дії платників податків щодо «надання завідомо неправдивих відомостей» з боку слідчих органів та залишає великий простір для державних органів для зловживання службовими повноваженнями та здійснення тиску на платників податків.

Крім того, залишається не вирішена застаріла проблема, коли кримінальні провадження є можливість порушувати лише за фактом складання акту перевірки, хоча акт перевірки компанія має право оскаржити в адміністративному або судовому порядку, і результати перевірки можуть бути змінені або повністю скасовані, тоді як кримінальна справа залишається відкритою. Більше того, законопроєкт передбачає збільшення покарання за несплату податків аж до семи років ув’язнення.

По-четверте, ефективна боротьба з контрабандою (реальна аналітична робота щодо виявлення контрабандних «схем», а не концентрація уваги на технічних помилках в митних деклараціях). Адже найближчим часом очікується прийняття законопроєкту №5420 щодо боротьби з контрабандою і основним органом, на кого покладається функція боротьби з контрабандою є БЕБ.

Докладніше про це тут: 

Податкова амністія: Мінфін затвердив форму спецдекларації 

Наказ Міністерства фінансів України від 02 серпня 2021 року № 439 «Про затвердження форми одноразової (спеціальної) добровільної декларації та Порядку її подання», який набуває чинності з 01.09.2021, зареєстровано Міністерством юстиції України 19.08.2021 за № 1090/36712.

Нагадуємо, що з 1 вересня 2021 року розпочинається одноразове (спеціальне) добровільне декларування громадянами України активів (розміщених на території України та/або за її межами), які належать їм на правах власності та з яких, відповідно до вимог законодавства та/або міжнародних договорів, не були сплачені або сплачені не в повному обсязі податки і збори.

Одноразове (спеціальне) добровільне декларування буде відбуватися шляхом подання одноразової (спеціальної) добровільної декларації до Державної податкової служби України через приватну частину Електронного кабінету у розділі «Одноразова (спеціальна) добровільна декларація».

Докладніше про це тут: 

Інформація про бенефіціарів: що підлягає обов’язковому оприлюдненню у формі відкритих даних?

Наказом Міністерства юстиції України від 26.07.2021 р.  № 2640/5 «Про внесення змін до Переліку інформації, що підлягає оприлюдненню у формі відкритих даних, розпорядником якої є Міністерство юстиції України» розширено перелік інформації, що підлягає оприлюдненню у формі відкритих даних. 

Зокрема,  оприлюдненню, серед іншого, підлягають:

  • перелік засновників (учасників) юридичної особи із зазначенням прізвища, ім’я, по батькові (за наявності), країна громадянства, місце проживання, якщо засновник – фізична особа, або найменування, країна резидентства, місцезнаходження та ідентифікаційний код, якщо засновник – юридична особа;
  • розмір частки засновника (учасника);
  • прізвище, ім’я, по батькові (за наявності), країна громадянства та місце проживання кінцевого бенефіціарного інформація про встановлення вимоги нотаріального засвідчення справжності підпису учасника під час прийняття ним рішень з питань діяльності відповідної юридичної особи та/або вимоги нотаріального посвідчення правочину, предметом якого є частка учасника у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) відповідної юридичної особи;
  •  інформація про встановлення вимоги нотаріального засвідчення справжності підпису учасника під час прийняття ним рішень з питань діяльності відповідної юридичної особи та/або вимоги нотаріального посвідчення правочину, предметом якого є частка учасника у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) відповідної юридичної особи.

Наразі ДП НАІС розпочало роботи з доопрацювання ЄДР для публікації вищезазначених даних. Розширення переліку інформації, що оприлюднюється у формі відкритих даних, щодо бенефіціарних власників є одним із кроків по імплементацї європейських стандартів в цьому напрямі. Зараз Мін‘юст активно працює над тим, аби підготувати технічну базу для реалізації цієї цілі.

Докладніше про це тут: 

Звітність FATCA: 1 вересня — граничний строк її подання для фінансових агентів

На виконання угоди між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки для поліпшення виконання податкових правил й застосування положень Закону США «Про податкові вимоги до іноземних рахунків» (FATCA) проходить подання звітності FATCA. Граничний строк подання – 1 вересня о 00.00 за київським часом.

Усі питання, що виникають при подачі звітності, платники податків  можуть задати засобами електронного зв’язку на електронні адреси ДПС: FATCA@tax.gov.ua або fatca.test@tax.gov.ua.

Докладніше про це тут: 

Доступ до матеріалу обмежений і доступний тільки передплатникам після авторизації
Підпишіться на журнал і Ви отримаєте доступ до всіх публікацій друкованого видання