Новини

Бухгалтерська довідка: п'ять фактів про незамінного помічника бухгалтера

30.09.2021 / 11:09
Бухгалтерська довідка: п'ять  фактів про незамінного помічника бухгалтера

Експерти White Consulting


Бухгалтерська довідка – незамінний помічник бухгалтера. Фактично, це документ який максимально прикриває у випадках, коли неможливо використати чи скласти інший первинний документ. І хоча бухгалтерською довідкою користуються практично всі, далеко не кожен бухгалтер знає особливості та специфіку її складання.

ФАКТ № 1. Компанія може затвердити власну форму бухгалтерської довідки

Існуюча типова форма довідки затверджена в Методрекомендаціях по застосуванню регістрів бухгалтерського обліку (наказ Мінфіну України від 29.12.2000 р. № 356). Відверто кажучи, ця форма доволі незручна, тому ми можемо затвердити власну форму, адаптувавши її «під себе». Головне, аби такий документ містив усі обов’язкові реквізити первинного документа (див. також лист Мінфіну 05.08.2014 р. № 31-11410-08/23-2303/2333).

ФАКТ № 2. Бухдовідка має містити детальну розшифровку змісту операції

Оскільки бухгалтерська довідка є первинним документом, такий її реквізит, як «зміст господарської операції» має бути чітко ідентифікований. Деталізація має бути такою, щоб було чітко зрозуміло, для чого складається бухдовідка, в чому суть операції та як ми «вийшли» на таку цифру.

Розшифровка може бути наведена безпосередньо в документі, або ж в окремому файлі і додана до бухдовідки.

ФАКТ № 3. До довідки можуть «прикріплюватись» додаткові документи

Зокрема, якщо ми говоримо про створення забезпечення чи розрахунок суми очікуваного відшкодування, переоцінки тощо. Бухгалтерську довідку у цій ситуації можуть доповнювати супутні документи, які розшифровують чи підтверджують окремі дані. Наприклад, висновок юридичного відділу про наявність сумнівного боргу, протокол постійно діючої комісії щодо наявності ознак зменшення корисності, звіт про оцінку тощо.

ФАКТ № 4. Довідка може мати статус «зведеного» первинного документу

Якщо на кінець періоду у нас є чимало операцій, які ми маємо відобразити в обліку на підставі бухдовідки, не обов’язково складати документи за принципом «1 операція = 1 довідка». Законодавством не заборонено згрупувати подібні операції та відобразити їх в одному документі. Яскравий приклад – нарахування фінансових витрат за договорами позики (операції дисконтування). Не обов’язково на окремий договір робити окрему довідку. Можна всі фінансові витрати показати в одному документі. Щоправда, не забуваймо про одну важливу умову: інформація із довідки має чітко ідентифікувати операцію. Тобто ми повинні чітко бачити по довідці, які витрати за яким договором ми відображаємо.

ФАКТ № 5. Бухгалтерська довідка – ПДВ-зобов’язуючий документ

В окремих випадках, бухгалтерська довідка може бути підставою для нарахування податкових зобов’язань по ПДВ. Наприклад, в операціях коригування ПДВ при списанні заборгованості, списання непідтвердженого податкового кредиту, інших випадках (зокрема, за п. 201.11 ПКУ). І як ви уже здогадались, до таких документів та описаній в них інформації – під час перевірки застосовується ретельний контроль. Тому доречно закріпити в обліковій політиці, коли ми складаємо такі довідки, та яку інформацію там повинні навести.