Новини

Підсумки тижня

22.10.2021 / 13:10

Огляд підготувала Вікторія АЛЕКСЄЄВА,
консультант з питань оподаткування


Е-лікарняні: нові правила формування з 1 жовтня

Порядок видачі (формування) листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності знову зазнав змін. Мета очевидна – усунути хоч частково ті проблеми, з якими зіштовхнулися роботодавці у липні-вересні 2021. Проте МОЗ коригує даний порядок без участі ПФУ й Фонду соціального страхування, а  тому не враховує існуючу ситуацію й можливості Реєстру застрахованих осіб, який первинно був створений для обліку страхового стажу для призначення пенсії. 

Майже одночасно у  Верховній Раді заговорили про  збільшення витрат на оплату перших днів тимчасової непрацездатності роботодавцем. Так, законопроектом пропонується:

1) скоротити кількість документів, що подаються особами до Фонду для призначення страхових виплат за страхуванням від нещасного випадку з 21 до 1;

2) забезпечити можливість доступу до сервісів Фонду через Єдиний державний вебпортал електронних послуг ,,Дія”;

3) запровадити електронну взаємодію Фонду з державними електронними ресурсами через національну систему електронної взаємодії «Трембіта» з метою одержання інформації, необхідної для призначення та контролю страхових виплат (проектом акта, наразі, додатково передбачається встановити обмін інформацією із 10 реєстрами та системами);

4) уточнити та привести у відповідність із Сімейний кодексом України коло осіб, які мають право на одноразові та щомісячні страхові виплати за страхуванням від нещасного випадку, що значно скоротить кількість судових позовів щодо встановлення права на отримання страхових виплат у разі смерті потерпілого;

5) посилити відповідальність держави за дотримання прав застрахованих осіб;

6) актуалізувати норми законодавства у зв’язку із запровадженням електронного реєстру листків непрацездатності;

7) забезпечити збалансований, з урахуванням світового досвіду, підхід до оплати перших днів тимчасової непрацездатності роботодавцем, збільшивши період оплати з 5 до 7 перших днів страхового випадку (з 2023 року).

Докладніше про це тут: 

Накопичувальне пенсійне забезпечення: яку модель пропонує Мінсоцполітики?

Мінсоцполітики пропонує не зобов’язувати людей сплачувати внески на загальнообов’язкове накопичувальне пенсійне забезпечення за власний рахунок, але заохочувати їх це робити через 100 % бонус від держави в рамках 1% від заробітної плати на старті роботи системи.

Такі пропозиції Мінсоцполітики напрацювало в результаті обговорення системи внесків з Мінфіном та місією Світового банку.

З урахуванням положень зареєстрованого проекту "Про загальнообов’язкове накопичувальне пенсійне забезпечення" (реєстр. № 2683-3), яким передбачається впровадження загальнообов’язкового накопичувального пенсійного забезпечення, пропонується наступна модель накопичувальних внесків:

Обов’язкові внески на індивідуальні рахунки людей в розмірі 1 % сплачує роботодавець (за рахунок зниження ЄСВ) на користь всіх осіб, щодо яких він є страхувальником у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Добровільні внески на власні індивідуальні рахунки в розмірі 1 % сплачують всі застраховані особи з власної заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) на умовах автозапису з правом відмови.

На індивідуальні рахунки людей, які не відмовились від добровільної сплати накопичувальних внесків з власної зарплати, держава перераховує додаткові стимулюючі внески в розмірі 1 %.

Таким чином, всі застраховані особи автоматично стають учасниками другого рівня пенсійної системи і отримують від 1 % до 3 % від своєї заробітної плати на власні пенсійні рахунки, відповідного до свого вибору.

Податковий тиск на роботодавців не зростає за рахунок зниження ЄСВ на розмір накопичувального внеску.

Людина має право в будь-який час відмовитися від сплати добровільного накопичувального внеску з власної зарплати. Додаткові стимулюючі внески від держави на індивідуальний рахунок такої людини в цьому випадку припиняються. Після відмови за нею залишається право поновити сплату добровільних внесків в будь-який час за власним бажанням з одночасним поновленням сплати стимулюючого внеску від держави.

Крім того, з урахуванням кращих світових практик підвищення охоплення працюючих системою пенсійних накопичень, пропонується кожні два роки проводити повторний автозапис учасників, які раніше відмовились від сплати внесків за власний рахунок. Право відмовитись за ними зберігається.  

Людина на кожен свій внесок за рахунок співфінансування від держави фактично одразу отримає 100-відсоткову дохідність додатково до дохідності від інвестування. 

Таким чином не відбуватиметься примусу громадян до сплати накопичувальних внесків за власний рахунок. Натомість будуть ефективні стимули до добровільної участі людей у сплаті внесків до системи та гнучкі умови розвитку системи в подальшому.

Право вибору сприятиме формуванню активної позиції людей щодо пенсійних накопичень, стимулюватиме свідомий вибір пенсійного провайдера, що позитивно вплине на розвиток конкуренції у сфері накопичувального пенсійного забезпечення, знизить ризики монополізації, позитивно вплине на розвиток недержавного пенсійного забезпечення, детінізацію зайнятості і зарплат, підвищення фінансової грамотності, підвищення довіри до фінансових установ та підвищення добробуту населення в цілому, а особливо у пенсійному віці.

Докладніше про це тут: 

Рано чи пізно ми зустрінемось і запитаємо: «Як ви при такому розмірі доходу маєте такі витрати?»

Докладніше про це тут: 

Доступ до матеріалу обмежений і доступний тільки передплатникам після авторизації
Підпишіться на журнал і Ви отримаєте доступ до всіх публікацій друкованого видання