Інтерв’ю

«Доцільно встановити плату за ліцензію на торгівлю алкогольними напоями на кожне місце торгівлі»

08.07.2016 / 17:36

Генеральний директор корпорації «АТБ» Борис Марков — про нові тенденції на ринку роздрібної торгівлі, втрати на сході та податкові новації.

фотоТОВ «АТБ-Маркет» — лідер українського ринку продовольчого ритейлу за кількістю магазинів, товарообігом та розміром сплачених до бюджету податків. За даними Державної фіскальної служби України, станом на 1 квітня цього року компанія перерахувала до бюджету 541,3 млн грн податків. Останні два роки стали для ритейлера непростими: компанія пристосувалася до нових вимог покупців, втратила частину свого бізнесу на сході країни тощо. Про нову стратегію розвитку журналу «Вісник. Рейтинг» розповів голова ради директорів, генеральний директор корпорації «АТБ» Борис Марков.

Які результати роботи мережі за І квартал цього року? Чи виросли продажі і якщо так, то наскільки?

Дані чекової статистики свідчать про те, що споживчі настрої поки що не оптимістичні. Українці, як і раніше, економлять, а продажі товарів у натуральній кількості в розрахунку на одного покупця не збільшуються більше року. В І кварталі поточного року спостерігається приріст товарообігу роздрібної мережі «АТБ» на рівні 18%. Причина приросту — подорожчання товарів, продиктоване інфляційними процесами в економіці.

Які плани в компанії з розвитку та продажів на цей рік? Які регіони країни зараз є найбільш цікавими для розвитку? Чому?

Торговельна мережа «АТБ» продовжує розвиватися. Ми маємо намір відкрити понад 100 нових магазинів, у тому числі в нових для мережі регіонах. У пріоритеті — розвиток у Західній Україні, а також активне зростання в південних областях.

За яким принципом відбираєте приміщення для відкриття нових магазинів?

Вибираючи приміщення, керуємося двома основними принципами: технологічність і високий прогнозований товарообіг.

Чому «АТБ» не купує магазини конкурентів? Чи надходять такі пропозиції?

Як правило, мережі хочуть продати різноформатні об'єкти одним пакетом. Ми готові купувати тільки ті об'єкти, які відповідають нашим вимогам.

«АТБ», найімовірніше, найбільше втратив на сході країни. За який період компанії вдасться компенсувати збитки?

За нашими підрахунками, мережа «АТБ» зазнала збитків на суму понад 7 млрд гривень. 152 магазини залишилися на непідвладній Україні території. Пограбований і частково зруйнований розподільчий центр підприємства в Донецькій області, будівництво й обладнання якого коштувало нам декілька мільярдів гривень. На складі залишилося товару більш ніж на мільярд.

За попередніми підрахунками, компанія зможе компенсувати збитки, отримані в Луганській і Донецькій областях від «націоналізації» магазинів, крадіжки майна та грошових коштів, викрадення вантажного транспорту, руйнування магазинів і розподільчого центру, не раніше ніж через п'ять років.

Чи планує «АТБ» розвивати свій бізнес за кордоном? Якщо так, то в яких країнах?

У середньостроковій перспективі торговельна мережа «АТБ» не планує розвиватися за межами України. Ми бачимо багато можливостей всередині країни.

Чи плануєте збільшувати частку товарів, які випускаються під власними торговими марками мережі (private label)? Якщо так, то в яких групах товарів планується розширення асортименту?

«АТБ» прагне збільшити частку власних торгових марок, як в асортименті, так і в товарообігу. Зараз частка власної торгової марки (ВТМ) становить 24,9% в ­асортиментному переліку і 24% в товарообігу мережі. Фахівці підприємства готують новинки ВТМ у таких категоріях товарів, як «живе пиво», «живий квас», соки прямого віджиму, молоко з короткими термінами зберігання.

Як змінився асортимент мережі магазинів за останні два роки (як сильно скоротився, від яких груп товарів відмовилися тощо)?

У цей період асортимент оптимізувався відповідно до змін споживчого попиту. Істотно скоротилася кількість товарів високого цінового сегмента, у той же час розширилася пропозиція в середньому та низькому цінових сегментах. Знизились обсяги закупівель імпортної продукції через валютні коливання.

Які зміни законодавства необхідні для покращення роботи підприємства роздрібної торгівлі?

Гостро необхідні реальні реформи як у податковій сфері, так і в правоохоронній системі. Щодо роздрібної торгівлі, галузь потребує великої кількості змін у податковому законодавстві й практиці його застосування.

Важливо ввести пряму заборону на донарахування підприємствам податків/порушення кримінальних справ з підстав, пов'язаних з роботою їхніх контрагентів. Держава не повинна перекладати на плечі платника податків функції контролюючого органу та обов'язки донора з компенсації бюджетних втрат. Це захистить підприємства від значних фінансових втрат, що виникають не з їхньої вини, а для дрібного та середнього бізнесу усуне одну з основних причин банкрутства. В цілому це матиме безумовний позитивний вплив на інвестиційний клімат в Україні.

Які податкові спрощення потрібні?

Доцільно встановити плату за ліцензію на торгівлю алкогольними напоями на кожне місце торгівлі, а не кожен контрольно-касовий апарат, як це має місце сьогодні. Оператори роздрібного ринку з метою зменшення фінансового навантаження отримують ліцензії на 1 — 2 касових апарати в магазині, відповідно, через інші каси алкоголь не продається, що створює значні незручності для покупців і підприємств торгівлі.

Метою ліцензування є встановлення організаційних, кваліфікаційних та інших спеціальних вимог, обов'язкових для виконання при здійсненні певного виду діяльності. Ліцензування запроваджується в разі недостатності інших засобів державного регулювання господарської діяльності. У багатьох європейських країнах взагалі відмовилися від ліцензій на роздрібну торгівлю алкоголем.

Необхідно переглянути систему та механізми застосування штрафних санкцій у сфері застосування контрольно-касових апаратів, установлених Законом України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», з метою усунення ситуацій, коли за дрібні порушення, наприклад, пов'язані з неуважністю касира, помилками, можливістю неоднозначного тлумачення порядку заповнення певних документів, до підприємства застосовуються знач­ні штрафні санкції. В одній з останніх податкових консультацій, розміщених у довіднику «Загальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс», зазначено, що по суті помилка при заповненні графи коду продукції у звітах про виробництво й обіг спирту, алкогольних напоїв передбачає застосування штрафу від 17 тис. гривень, при цьому порядок заповнення цієї графи є неоднозначним.

Не завадило б визначити єдиний орган з надання податкових консультацій. Зараз великі платники змушені звертатися до Офісу великих платників податків з обслуговування платників податків Державної фіскальної служби, потім — до Державної фіскальної служби України. Потрібно зменшити до двох тижнів строк для надання податкових консультацій. Ці заходи дозволять підприємствам оперативно отримувати інформацію, що потрібна для прийняття бізнес-рішень, а для держави це буде наочним свідченням здійснення «кроків назустріч бізнесу».

Як податкові нововведення позначилися на роботі «АТБ-Маркет»?

Збільшено граничні ставки податку на майно, у свою чергу місцеві органи самоврядування встановили в основному максимальні ставки на 2016 рік, що відповідно призвело до підвищення орендної плати на торговельні площі. Також у зв'язку зі збільшенням акцизу на алкогольні напої та тютюнові вироби знизився купівельний попит і, відповідно, зменшилися обсяги продажів за цією категорією ­товарів. З позитивних змін треба відзначити зменшення ставки єдиного соціального внеску до 22%.

Які у Вашої компанії є побажання щодо поліпшення комунікацій з Державною фіскальною службою України?

З боку контролюючих органів хотілося б бачити скорочення кількості запитів про надання інформації та документів, скорочення кількості та тривалості позапланових перевірок, видання своєчасних і якісних узагальнюючих податкових роз'яснень.

Наше підприємство отримує понад 2500 запитів від різних податкових органів. Відповіді на ці запити складають тисячі сторінок, томи документів, на підготовку яких підприємство витрачає близько 10 000 людино-годин на рік. У той же час здебільшого інформація фактично вже є у фіскальних органів.

Чи відчули зміни в роботі митниці? Є поліпшення, задоволені співпрацею?

Кардинальних змін у роботі митниць поточного року, на наш погляд, не було. Імплементація угоди з ЄС дозволила знизити мита на частину товарів, що імпортуються для мережі, а самі принципи взаємовідносин з імпортерами залишилися колишніми. Митне оформлення ускладнено потребою отримання великої кількості дозвільних документів від різних служб. Не змінилась абсолютно неприйнятна практика самостійного коригування митницями України вхідної вартості завезеної продукції. Документи, що подають для митного оформлення, включаючи сертифікати відповідності від митних органів Євросоюзу (EUR-1), сертифікати походження, експортні декларації, прайс-листи виробників, численні висновки ТПП України та інших органів, митниця часто ігнорує. Думаю, не помилюся, стверджуючи, що всі українські імпортери сподіваються на швидку практичну реалізацію митницями України задекларованих принципів прозорості та оперативності оформлення товарів.

Основні показники діяльності ТОВ «АТБ-Маркет»

Рік

Товарообіг на рік з ПДВ, млрд грн

Кількість магазинів на кінець року

Середньоденна кількість покупців, млн осіб

Сплата податків та зборів
до бюджетів різних рівнів
та спеціальних фондів,
млрд грн

2014

38,86

674

1,9

2,05

2015

46,7

747

2,5

3,0

2016 (план)

70

847

3

4,3

 

ДОСЬЄ

Корпорація «АТБ» — об'єднання великих українських підприємств, що здійснюють свою діяльність у таких сферах бізнесу, як управління активами, роздрібна торгівля, виробництво і продаж продуктів харчування, надання послуг у сфері спорту та відпочинку. Провідним напрямом діяльності корпорації «АТБ» є розвиток і управління найбільшою в Україні мережею продовольчих дискаунтерів «АТБ». ТОВ «АТБ-Маркет» засновано 1993 року та входить до складу корпорації «АТБ». З моменту свого заснування підприємство виросло в найбільшу роздрібну мережу національного масштабу, усі магазини якої працюють під одним брендом «АТБ» та в єдиному форматі. Згідно з дослідженням незалежної консалтингової групи GT Partners, мережа «АТБ» посідає перше місце в країні за кількістю магазинів і товарообігу. Станом на 16 травня 2016 року мережа «АТБ» налічує 755 магазинів у 221 місті 17 областей України. Щодня покупки в «АТБ» роблять понад 2,5 млн українців. У компанії «АТБ-Маркет» працюють понад 35 тис. осіб.
Борис Марков — голова ради директорів, генеральний директор корпорації «АТБ». Має дві вищі освіти — юридичну та економічну, кандидат економічних наук. Трудова діяльність, пов'язана з групою компаній «АТБ», почалася 1998 р. З січня 2005 року — генеральний директор корпорації «АТБ».

 

Спілкувався
Анатолій РАКИЦЬКИЙ

Замовте доставку онлайн, заповнивши форму, або за телефоном (044) 223-24-06