Акциз

Акцизний податок

16.01.2017 / 16:17

Операції, що не вважаються реалізацією пального

Внесено зміни до визначення терміна «реалізація пального» (для цілей оподаткування акцизним податком), відповідно до яких реалізацією пального не вважаються операції з передачі (відпуску, відвантаження) пального в споживчій тарі ємністю до 2 л (включно), крім операцій з реалізації такого пального його виробниками (абзац другий пп. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу).

Таким чином, суб’єкти господарювання, які здійснюють реалізацію пального в споживчій тарі ємністю до 2 л (включно) (крім виробників пального), не є платниками акцизного податку з реалізації пального і на них не поширюються норми Податкового кодексу щодо реєстрації як платників акцизного податку з реалізації пального, складання та реєстрації акцизних накладних, обов’язковості подання декларації акцизного податку.

До осіб, які реалізують пальне в ємностях до 2 л, не застосовуються штрафні санкції за здійснення суб’єктами господарювання операцій з реалізації пального без реєстрації таких суб’єктів платниками акцизного податку, передбачені п. 117.3 ст. 117 Податкового кодексу, та штрафні санкції за порушення порядку реєстрації акцизних накладних і розрахунків коригування до таких акцизних накладних у ЄРАН, передбачені ст. 1202 зазначеного Кодексу.

При цьому зазначені штрафні санкції не застосовуються з дати виникнення зобо­в’язання щодо реєстрації суб’єкта господарювання платником акцизного податку з реалізації пального або реєстрації акцизних накладних/розрахунків коригування.

Обов’язкове складання акцизних накладних

Змінами, внесеними до п. 231.1 ст. 231 Податкового кодексу, уточнено випадки, в яких акцизні накладні обов’язково складаються платниками податку на обсяги пального, зокрема:

  • використаного для власного споживання;
  • реалізованого та/або використаного для виробництва непідакцизної продукції на умовах, установлених ст. 229 зазначеного Кодексу, якою передбачено нульову ставку акцизного податку залежно від напрямів використання підакцизних товарів.

Також установлено обов’язок виробника пального в споживчій тарі ємністю до 2 л (включно) складати акцизну накладну на обсяги такого пального.

Для пального, яке відвантажується на умовах, установлених ст. 229 Податкового кодексу:

  • акцизні накладні можуть бути виписані в межах ліміту квот, установлених Кабінетом Міністрів України для отримувачів такого пального (п. 232.3 ст. 232 Кодексу);
  • у заявках на поповнення обсягу залишку пального сума акцизного податку не зазначається, тобто для такого пального сума акцизного податку не є обов’язковим реквізитом такої заявки (пп. «з» пп. 232.4.1 п. 232.4 ст. 232 Кодексу) і, відповідно, попереднього перерахування сума цього податку до бюджету не потребує.

Роздрібний акциз з пального скасовано

Акцизний податок з роздрібного продажу пального (0,042 євро за 1 л, який сплачувався до місцевих бюджетів за місце­знаходженням АЗС та/або АГЗС) перенесено до основної ставки акцизного податку, що сплачується виробниками та імпортерами.

Із визначення терміна «реалізація суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів» вилучено положення щодо реалізації пального як фізичного його відпуску з АЗС та/або АГЗС незалежно від форми розрахунків (абзац третій пп. 14.1.212 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу).

Водночас на суб’єктів господарювання роздрібної торгівлі, які здійснюють реалізацію пального та не є платниками акцизного податку з роздрібного продажу пального, як і раніше, поширюються норми Податкового кодексу щодо функціонування СЕАРП. Такі суб’єкти господарювання не заповнюють розділ ІІ додатка 6 до декларації акцизного податку «Розрахунок суми акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів».

Слід звернути увагу, що зазначені норми стосуються лише операцій з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі пальним, здійснених після 01.01.2017 р. За операції, здійснені в грудні 2016 р., суб’єкти господарювання зобов’язані:

  • подати до 20.01.2017 р. декларацію акцизного податку за грудень 2016 р. із заповнен­ням розділу ІІ додатка 6 до цієї декларації;
  • сплатити до бюджету акцизний податок з обсягів реалізованого пального за ставкою 0,042 євро за 1 л такого пального протягом 10 календарних днів, що настають за зазначеним граничним терміном подання декларації.

Нові ставки на підакцизні товари

З 01.01.2017 р. діють нові ставки акцизного податку на пальне, алкогольні напої, що не маркуються марками акцизного податку (до 8,5 % об’ємних одиниць), тютюн і тютюнові вироби, а з 01.03.2017 р. почнуть діяти нові ставки акцизного податку на алкогольні напої, що підлягають маркуванню марками акцизного податку.

Спирт етиловий та інші спиртові дистиляти, алкогольні напої, пиво. Ставки акцизного податку збільшено:

  • на 12 %:

на вина кріплені, вермути — з 7,16  до 8,02 грн за 1 л;

на вина ігристі та газовані — з 10,40 до 11,65 грн за 1 л;

на пиво — з 2,48  до 2,78 грн  за 1 л;

на сидр і перрі (без додання спирту) — з 0,95  до 1,06 грн за 1 л;

  • на 18 %:

на коньяки — з 89,94  до 105,80 грн за 1 л 100-відсоткового спирту;

  • на 20 %:

на лікеро-горілчану продукцію — з 105,80  до 126,96 грн за 1 л 100-відсоткового спирту;

на інші зброджені напої з доданням спирту — з 105,80  до 126,96 грн за 1 л 100-відсоткового спирту;

на спиртовмісні харчові продукти з вмістом спирту етилового більше 8,5 % об’ємних одиниць, зокрема на настоянки гіркі ароматичні — з 141,06 до 169,27 грн за 1 л 100-відсоткового спирту.

Окремо виділено плодово-ягідні вина без додання спирту, тобто зброджені напої, одержані виключно в результаті природного (натурального) бродіння фруктових, ягідних та фруктово-ягідних соків, з вмістом спирту не більше ніж 8,5 % об’ємних одиниць (без додання спирту), на які встановлено ставки як на сидр і перрі (без додання спирту) — 1,06 грн за 1 л.

Ставки акцизного податку на слабоалкогольні напої (до 8,5 % об’ємних одиниць) доведено до єдиних ставок із лікеро-горілчаними виробами, тобто зменшено з 211,59 до 126,96 грн за 1 л 100-відсоткового спирту.

Ставки акцизного податку на сухі вина не змінено (0,01 грн за 1 л).

Тютюнові вироби, тютюн і промислові замінники тютюну. Специфічні ставки акцизного податку збільшено на 40 %:

  • на тютюнові вироби — з 318,26  до 445,56 грн за 1 000 шт.;
  • на тютюнову сировину, тютюнові відходи, тютюн та замінники тютюну — з 399,84  до 559,78 грн за 1 кг (нетто).

Мінімальне акцизне податкове зобов’язання зі сплати акцизного податку із сигарет з фільтром та без фільтра і цигарок також збільшено на 40 % — з 425,75  до 596,05 грн за 1 000 шт.

Адвалорну ставку акцизного податку на сигарети з фільтром та без фільтра і цигарки залишено без змін — на рівні 12 %.

Для визначення бази оподаткування акцизним податком для тютюну, замінників тютюну, тютюнової сировини та тютюнових відходів Податковий кодекс доповнено новою нормою щодо ваги нетто, що вважається вагою товару (продукції) без урахування ваги будь-якої тари чи упаковки. У разі якщо складовими частинами (елементами) підакцизного товару (продукції) є сукупно підакцизні товари (продукції) та інші види продукції, для цілей оподаткування акцизним податком врахуванню підлягає лише вага тих складових частин (елементів), які належать до підакцизних товарів (продукції).

Пальне. З метою компенсації скасування акцизного податку з роздрібного продажу пального та доведення оподаткування дизельного пального до єдиної ставки акцизного податку ставки на пальне збільшилися:

  • на біодизель та його суміші — з 97 до 106 євро за 1 000 л;
  • на бензини (легкі та середні дистиляти) — зі 171,50 до 213,50 євро за 1 000 л;
  • на паливо моторне альтернативне — зі 120 до 162 євро за 1 000 л;
  • на дизельне пальне (важкі дистиляти (газойлі)) — з 95/125,50 до 139,50 євро за 1 000 л;
  • на паливо рідке (мазут) — з 97 до 139,50 євро за 1 000 л;
  • на скраплений газ (пропан або суміш пропану з бутаном) та інші гази — з 31  до 52 євро за 1 000 л.

Оскільки частина вуглеводнів ациклічних насичених (а саме бутан та ізобутан) використовується як сировина для виробництва скрапленого газу, який є підакцизним товаром, бутан та ізобутан у Митному кодексі виділено за окремими кодами УКТ ЗЕД, і у Податковому кодексі встановлено окремі ставки, а саме:

  • для вуглеводнів ациклічних насичених (крім бутану та ізобутану) ставки збільшено з 171,50 до 213,50 євро за 1 000 л;
  • для бутану та ізобутану ставки зменшено зі 171,50 до 52 євро за 1 000 л.

Нульова ставка

Розширено перелік нафтопродуктів, які використовуються як сировина для нафто­хімічної промисловості (для виробництва етилену) та можуть ввозитися на митну територію України без сплати акцизного податку (з оформленням податкового векселя на суму акцизного податку) за рахунок скрапленого газу, бутану та ізобутану, а також деяких видів важких дистилятів.

Обладнання акцизних складів

Застосування норми п. 230.1 ст. 230 Податкового кодексу щодо обладнання акцизних складів, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, навантаження-розвантаження, зберігання пального, витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками перенесено на 2018 р.

Місячний обсяг продажу акцизних марок

До 31.12.2029 р. включно запроваджено обмеження місячного обсягу (в четвертому кварталі кожного року) продажу марок акцизного податку підприємству — виробнику або імпортеру тютюнових виробів продавцем марок акцизного податку, який не може перевищувати 115 % середньомісячного обсягу реалізації на митній території України тютюнових виробів цим підприємством — виробником або імпортером за попередні три календарні місяці.

Зазначене поширюється лише на підприємства, які провадять діяльність із виробництва та/або імпорту тютюнових виробів понад 12 місяців та обсяг придбання марок акцизного податку якими протягом поточного місяця перевищує 1 млн шт.

Операції з тютюновою сировиною

Змінами доповнено перелік операцій з підакцизними товарами, які звільняються від оподаткування, операціями з:

  • ввезення на митну територію України неферментованої (непереробленої) тютюнової сировини тютюново-ферментаційними заводами, які здійснюють реалізацію ферментованої (переробленої) тютюнової сировини виробникам тютюнових виробів або її експорт;
  • реалізації ферментованої (переробленої) тютюнової сировини тютюново-ферментаційними заводами виробникам тютюнових виробів;
  • реалізації тютюнової сировини тютюново-ферментаційним заводам особами, які виробляють тютюнову сировину на митній території України.

Водночас змінами, внесеними до п. 221.5 ст. 221 Податкового кодексу, передбачено відповідальність за порушення зазначених норм у вигляді штрафу у розмірі 200 % вартості реалізованої тютюнової сировини, що справляється з осіб, які здійснили реалізацію тютюнової сировини суб’єктам господарювання, які не є виробниками тютюнових виробів та/або тютюново-ферментаційними заводами. При цьому реалізована таким чином сировина підлягає конфіскації та знищенню.

Строки сплати

З 01.01.2017 р. суми акцизного податку виробниками тютюнових виробів сплачуються до бюджету не при придбанні марок акцизного податку, як було раніше, а протягом п’яти робочих днів після отримання марок акцизного податку з доплатою (за потреби) на день подання податкової декларації.

При цьому якщо зазначений строк припадає на день наступного бюджетного року, сума акцизного податку сплачується виробниками тютюнових виробів до закінчення бюджетного року, в якому отримано марки.

Якщо виробники не сплатили суми акцизного податку протягом п’яти робочих днів після отримання марок акцизного податку, марки за наступними заявками-розрахунками цих виробників не видаються до дня, в якому здійснено в повному обсязі сплату акцизного податку та штрафних санкцій, розрахованих відповідно до п. 126.2 ст. 126 Податкового кодексу.

«Гарячі лінії»

Дата: 19 вересня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42