Статті

Зв'язок: дешевше не буде

31.03.2017 / 18:34

Що принесе нам 2017 р. у сфері мобільного зв’язку й технологій? Після вражаючого розмаїття операторів телефонного зв'язку в середині 2000-х років, коли їх кількість сягнула 12, у строю залишилося тільки шестеро. Велика трійка у складі «Київстар», Vodafone/МТС і Lifecell обслуговує левову частку абонентів.

Другу лігу «уособлює» оператор «Інтертелеком», який використовує мережу на базі технології CDMA. Він обслуговує менш ніж півтора мільйона абонентів, тобто на порядок менше, ніж кожен з операторів «великої трійки». Торгові марки «ТриМоб» і Peoplenet так і не змогли «вирости» до загальнонаціонального рівня й обмежуються обласними центрами.

Україна залишається країною з безпрецедентно низькими витратами на мобільний зв’язок. Навіть у «Київстарі» середньомісячний дохід від одного абонента (ARPU) становить лише 46 грн, тобто менше 2 дол. Це найнижчий показник у Європі й один із найнижчих у світі. Для порівняння, в сусідній Білорусі у лідера ринку такий показник сягає 4 євро, а в Молдові — 3 дол.

Рівень цін, який склався на українському ринку, не залишає надій на їх подальше зниження. У будь-якому разі оператори одержуватимуть від своїх абонентів більше грошей. Різкого підвищення можна не боятися, оскільки все опирається на платоспроможність населення, що швидко бідніє. Йдеться про вже звичний перегляд тарифів, жорсткість умов оплати і найрізноманітніші «оптимізації».

Неприємним наслідком боротьби операторів за підвищення своїх доходів є відродження шахрайських схем. Їх організаторами є так звані контент-провайдери, які діють із відома й негласного схвалення самих операторів. Інструментами непомітного виманювання грошей в абонентів є усілякі розсилки, платні послуги й інші «інформаційно-розважальні» послуги. На жаль, ні органи влади, ні самі оператори не вживають жодних, навіть найпростіших заходів, щоб покласти цьому край.

На тлі зростання витрат у цілому можна розраховувати на подальше зниження тарифів на міжнародні дзвінки. Уже нині є пакетні пропозиції на кілька десятків хвилин для дзвінків на номери в окремих країнах. Це дасть змогу жителям України залишатися на зв’язку зі своїми друзями й близькими за кордоном, зробить ближчими інші країни й континенти.

Цього року покриття 3G з’явиться у двох останніх обласних центрах: Житомирі та Черкасах. Оператори охоплять швидкісними мережами районні центри й авто­шляхи.

Поступове зростання витрат на мобільний зв’язок зменшує популярність телефонів Dual-SIM. За рідкісним винятком у операторів не залишилося пропозицій без обов’язкових щомісячних платежів. Дедалі більше українців відмовляються від звички оплачувати два — три підключення різних операторів, щоб заощадити свої кошти. Допомогти їм намагаються органи влади, вимагаючи від операторів зменшити вартість дзвінків на інші мережі. В ідеалі вартість мережевих і позамережевих викликів повинна стати однаковою, вважають у Національній комісії з регулювання зв’язку й інформатизації (НКРЗІ). На перший погляд, логічна позиція означає зникнення безкоштовної внутрішньої мережі, до якої вже звикли українці.

Без права на анонімність

Ще одна новація, яку наполегливо просуває НКРЗІ, також може ще більше ускладнити спілкування широким абонентським масам. Уже не перший рік чиновники говорять про відмову від надання послуг на умовах анонімності, без ідентифікації особистості абонента. На сьогодні абсолютна більшість користувачів мобільного зв’язку в Україні використовує передоплачені послуги — припейд (англ. pre-paid), не надаючи операторові свої персональні дані. На думку НКРЗІ, це створює передумови для зловживань, ускладнює роботу правоохоронців і в цілому не відповідає світовому досвіду.

На жаль, досвід сусідньої Росії, де передоплачені послуги не є анонімними, спонукає на роздуми. На сьогодні українські оператори не надають абонентам припейда дорогі послуги на кшталт роумінгу в кредит. Причина цього проста — через відсутність персоніфікації неможливо розраховувати на стягнення хоч якої-небудь заборгованості. Тільки-но у операторів з’явиться можливість ідентифікувати абонентів передоплаченої форми зв’язку, з ними почне відбуватися те саме, що й з користувачами контрактної форми підключення. Гігантські рахунки за роумінг і контент-послуги, повістки до суду й універсальне пояснення: «Ви були неуважні, у нас усе працює нормально».

Єдиним стримуючим фактором проти операторського свавілля могла би бути можливість змінити оператора без втрати звичного номера. Послуга зміни мобільного оператора без зміни номера (MNP) давно доступна в усіх без винятку країнах Європи, включаючи ті ж Молдову й Білорусь. На жаль, в Україні MNP перетворилася в черговий довготривалий процес. Запланований на весну цього року запуск послуги знову перенесено мінімум на півроку. Жодних гарантій, що це відбудеться хоча б у листопаді 2017 р., звісно, немає й бути не може.

На шляху до 4G

А що чути про розгортання мереж четвертого покоління, відомих як 4G або LTE? З одного боку, можна сподіватися на те, що в цьому питанні держава не схибить і проведе необхідні процедури вже цього року, як і було оголошено. З іншого боку, появу 4G навряд чи помітять більшість українців. Обладнання, що підтримує цей стандарт, не дотягує навіть до 10 %. Ще менше користувачів мобільного зв'язку готові сплачувати за незначне збільшення швидкості.

Замовте доставку онлайн, заповнивши форму, або за телефоном 044 501 06 30

«Гарячі лінії»

Дата: 21 грудня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42