Бухоблік

Публічні закупівлі: як взяти участь

18.04.2017 / 14:30

Взяти участь у публічних тендерах через електронну систему «ProZorro» на сьогодні може будь-який суб’єкт господарювання. Прозорі закупівлі товарів (робіт, послуг) за рахунок бюджетних коштів та запобігання проявам корупції у цій сфері регулюються законодавством і можуть здійснюватися за умови дотримання певних вимог.
Розглянемо, як правильно оформити документи для участі в публічних закупівлях.

Правові засади

Закупівля товарів (робіт, послуг) за рахунок бюджетних коштів здійснюється з дотриманням вимог Закону № 922.

Згідно з п. 1 ст. 2 цього Закону вимоги щодо публічних закупівель поширюються:

  • на замовників, якщо вартість товарів, послуг дорівнює або перевищує 200 тис. грн, а робіт — 1,5 млн грн;
  • на замовників, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, якщо вартість товарів, послуг дорівнює або перевищує 1 млн грн, а робіт — 5 млн грн.

Учасниками процедур закупівель можуть бути фізичні (у тому числі підприємці) та юридичні особи, які подали тендерну пропозицію або взяли участь у переговорах у разі застосування переговорної процедури закупівлі (частина 35 п. 1 ст. 1 Закону № 922). Тому від ретельного та правильного заповнення і подання тендерної документації цілком залежить, чи вибере замовник цю або іншу пропозицію.

Вимоги до учасників закупівель

Насамперед замовник вимагає від учасників подання документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям (п. 1 ст. 16 Закону № 922). Ці критерії згідно з п. 2 цієї статті встановлює замовник, він може встановлювати один або декілька з них, а саме наявність:

  • обладнання та матеріально-технічної бази;
  • працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
  • документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору.

Вищенаведені критерії та перелік документів, що повинні підтверджувати відповідність учасників, зазначаються в тендерній пропозиції та вимагаються замовником при проведенні переговорів у разі застосування переговорної процедури закупівлі (п. 3 ст. 16 Закону № 922).

Це означає, що замовник самостійно визначає форму та зміст цих документів. Такими документами можуть бути, зокрема, довідки, складені у довільної формі, а можуть бути і копії документації (або завірені витяги з неї), які діють на підприємстві (наприклад, витяги зі штатного розкладу, оборотно-сальдова відомість по рахунку обліку основних засобів, копії документів фахівців про наявність відповідних освіти та кваліфікації та ін.).

Процедура встановлення кваліфікаційних критеріїв та переліку документів не відбувається, якщо йдеться про закупівлю нафти, нафтопродуктів сирих, електричної енергії, послуг з її передачі та розподілу, централізованого постачання теплової енергії, централізованого постачання гарячої води, послуг з централізованого опалення, послуг поштового зв’язку, поштових марок і маркованих конвертів, телекомунікаційних послуг, у тому числі з трансляції радіо- та телесигналів, послуг з централізованого водопостачання та/або водовідведення, з перевезення залізничним транспортом загального користування. Документи, не передбачені законодавством для учасників, не подаються ними у складі тендерної пропозиції та не вимагаються при переговорах. Відсутність таких документів не може бути підставою для відхилення тендерної пропозиції (п. 4 ст. 16 Закону № 922).

Умови, за яких замовник приймає стосовно учасника рішення про відмову в участі у процедурі закупівлі та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію, визначено частиною першою ст. 17 вищезазначеного Закону. Крім того, у частині другій ст. 17 Закону № 922 наведено, що замовник має право відмовити учаснику в участі у процедурі закупівлі та відхилити тендерну пропозицію учасника у разі, якщо учасник має заборгованість зі сплати податків і зборів (обов’язкових платежів) (схема).

Умови, за яких замовник приймає стосовно учасника
рішення про відмову в участі у процедурі закупівлі та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію:

  • замовник має незаперечні докази того, що учасник пропонує, дає або погоджується дати прямо чи опосередковано будь-якій посадовій особі замовника, іншого державного органу винагороду в будь-якій формі (пропозиція щодо найму на роботу, цінна річ, послуга тощо) з метою вплинути на прийняття рішення щодо визначення переможця процедури закупівлі або застосування замовником певної процедури закупівлі
  • відомості про юридичну особу — учасника внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення
  • службову (посадову) особу, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення у сфері закупівель корупційного правопорушення
  • учасник протягом останніх трьох років вчиняв антиконкурентні узгоджені дії щодо спотворення результатів торгів (тендерів), тобто здійснював порушення, передбачені п. 4 частини другої ст. 6 та п. 1 ст. 50 Закону № 2210
  • фізична особа — учасник була засуджена за злочин, учинений з корисливих мотивів, та судимість не знято або не погашено
  • службова особа учасника, яка підписала тендерну пропозицію, була засуджена за злочин, вчинений з корисливих мотивів, судимість з неї не знято або не погашено
  • тендерна пропозиція подана учасником, який є пов’язаною особою з іншими учасниками та/або з членом (членами) тендерного комітету, уповноваженою особою (особами) замовника
  • учасник визнаний банкрутом та стосовно нього відкрито ліквідаційну процедуру;
  • у ЄДРПОУ відсутня інформація, передбачена п. 9 частини другої ст. 9 Закону про держреєстрацію (тобто відсутня інформація про кінцевого бенефіціарного власника (контролера) юридичної особи)
  • юридична особа — учасник не має антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми, якщо вартість закупівлі дорівнює чи перевищує 20 млн грн
  • замовник має право відмовити учаснику в участі у процедурі закупівлі та відхилити тендерну пропозицію учасника у разі, якщо учасник має заборгованість зі сплати податків і зборів (обов’язкових платежів)

Особливості надання документів переможцями

Слід звернути увагу на те, що усі документи надаються для участі у торгах у довільній формі. Лише переможець надає документи, які засвідчують відсутність підстав, передбачених пунктами 2, 3, 5, 6, 8 частини першої та частиною другою ст. 17 Закону № 922 у формі, визначеній замовником. Такі документи повин­ні бути надані замовнику в строк, що не перевищує п’яти днів з дати оприлюднення на веб-порталі уповноваженого органу з питань закупівель повідомлення про намір укласти договір (частина третя ст. 17 цього Закону).

Довідку про відсутність або наявність судимості фізичної особи — учасника або службової особи — учасника, яка підписала тендерну документацію, отримується за запитом учасника-переможця у МВС України (або територіальних органах).

Довідку про відсутність даних у Єдиному державному реєстрі осіб, які вчинили корупційні правопорушення, надає Мін’юст України (територіальні органи) також за запитом учасника-переможця.

Довідку про відсутність заборгованості з податків, зборів, платежів (далі — Довідка) видається платнику податків за його зверненням за основним місцем обліку (п. 2 Порядку № 567).

Розглянемо детальніше документальне підтвердження відсутності заборгованості з податків і зборів (обов’язкових платежів). Довідка видається безкоштовно на підставі заяви. В заяві обов’язковим є посилання на відповідний нормативно-правовий акт, що передбачає надання довідки. Також обов’язково необхідно зазначити найменування установи (підприємства, організації), до якої слід надати довідку (п. 3 Порядку № 567). Тобто у нашому випадку, це, по-перше, — посилання на Закон № 922 (доцільно зазначати повну назву). По-друге — необхідно зазначити повне найменування замовника, який обрав переможця, наприклад, «Управління капітального будівництва Чернігівської обласної державної адміністрації». Також доцільно зазначати ідентифікатора, згідно з яким можна визначити, для чого конкретно потрібна довідка. У нашому випадку — це ідентифікатор закупівлі у системі «ProZorro» із зазначенням повної назви предмета закупівлі, наприклад (дані для прикладу взято безпосередньо на сайті «Prozorro»): UA-2017-03-27-002440-b ДСТУ Б Д.1.1-1-2013, ДК 021:2015 (45453000-7, капітальний ремонт і реставрація) — капітальний ремонт автомобільної дороги загального користування місцевого значення С141212, Давидів — Товщів — Бібрка, на ділянках км 10+000 — км 11+900, км 14+000 — км 16+000, Пустомитівського району Львівської області. Таке ретельне заповнення заяви допоможе уникнути непорозумінь як при отриманні довідки, так і при її наданні замовнику. Тим більше що строк розгляду заяви та видачі довідки обмежено п'ятьма робочими днями з дня отримання заяви податковим органом (п. 4 Порядку № 567). Також слід мати на увазі, що строк дії довідки становить 10 календарних днів, це передбачено у самому бланку. Тож довідку необхідно отримати протягом цього строку, бо потім вона, якщо платник не звернувся, підшивається до його справи (п. 6 зазначеного Порядку). Довідка видається у паперовому або електронному вигляді (п. 7 цього Порядку).

Як свідчить практика, замовники найчастіше вимагають довідку у паперовому вигляді. Платник податків або його представник (за наявності доручення) отримує довідку безпосередньо у податковому органі, до якого було подано заяву про її отримання. Якщо платник має податковий борг, довідка не надається, такому платнику надсилається відповідний лист з мотивованою відмовою щодо її видачі (п. 8 Порядку № 567).

У разі зміни платником податків протягом року свого місцезнаходження та юридичної адреси передбачено зміну основного місця обліку такого платника. Водночас згідно з пп. 10.13 п. 10 Порядку № 1588 до закінчення року такий платник обліковується в контролюючому органі за попереднім місцезнаходженням (неосновне місце обліку) з ознакою того, що він є платником податків до закінчення року. Така сплата податків і зборів здійснюється за місцем попередньої реєстрації до закінчення поточного бюджетного періоду. Ось чому довідку до кінця поточного року за необхідності можна отримати у такому випадку за місцем поперед­ньої реєстрації, оскільки поки що тільки там можна побачити стан розрахунків із бюджетом.

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

Закон про держреєстрацію — Закон України від 15.05.2003 р. № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань». Закон № 922 — Закон України від 25.12.2015 р. № 922-VIII «Про публічні закупівлі». Закон № 2210 — Закон України від 11.01.2001 р. № 2210-III «Про захист економічної конкуренції». Порядок № 567 — Порядок видачі довідки про відсутність заборгованості з податків, зборів, платежів, що контролюються органами доходів і зборів, затверджений наказом Міндоходів України від 10.10.2013 р. № 1567. Порядок № 1588 — Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений наказом Мінфіну України від 09.12.2011 р. № 1588

«Гарячі лінії»

Дата: 14 грудня, Пʼятниця
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42