Інтерв’ю

Осінні прогнози: що чекає на ринок пального

29.09.2017 / 18:46

Наказ Мінінфраструктури України, згідно з яким ліцензію на право транспортування небезпечних вантажів мають оформляти не тільки транспортні компанії, а й відправники та одержувачі вантажу, викликав негативну реакцію у більшості компаній, що здійснюють реалізацію пального в Україні. Свою думку із цього приводу, а також з інших питань висловив Генеральний директор «СОКАР ЕНЕРДЖІ УКРАЇНА» Ельчін МАМЄДОВ.

фотоЯкі причини й аргументи впливають на цінову політику гравців ринку сьогодні? Яких цін на пальне очікувати восени?

SOCAR на сьогодні — єдина компанія в Україні, яка пропонує своїм клієнтам винятково імпортний продукт: усю лінійку продуктів стандарту Євро-5 концерну ORLEN  (Польща, Литва). Тому цінова політика об’єктивно залежить від історично сформованих факторів ринку нафтопродуктів: котирування на нафту і продукти на міжнародних ринках, рівня податкового навантаження (ставки акцизів), а також курсу гривні до американського долара та  євро. У разі стабільності зазначених факторів можна говорити про відносну прогнозованість осінніх поставок і відсутність передумов для різких змін на цінових стелах. Безперечно, винятком є LPG. На цьому ринку останнім часом спостерігалося різке зростання цін і внаслідок відчутного дефіциту ресурсу. Однак ми очікуємо на стабілізацію та зниження цін восени.

Як ви оцінюєте шкоду, що завдають ринку палива нелегальні АЗС і АГЗП? Які кроки слід зробити владі для боротьби з такими «нелегалами»?

Як будь-який сумлінний інвестор, SOCAR, вкладаючи сотні мільйонів доларів в економіку України, очікує на справедливі та єдині правила гри. Водночас за останні кілька років в Україні існували абсолютно деструктивні процеси на ринку скрапленого газу.

До недавнього часу безперешкодно функціонували сотні нелегальних газових модулів, внаслідок чого протягом усього часу спостерігалися високі ризики техногенної катастрофи, відсутність чесної конкуренції, сильний демпінг з боку нелегалів за рахунок ухилення від сплати податків і продажу палива низької якості, хаотична забудова та ін.

Саме тому SOCAR, як і інші чесні учасники ринку, спільно з Нафтогазовою асоціацією України (НАУ) знайшли порозуміння зі столичною владою і запровадили цивілізовані безпечні правила ринку в м. Києві. Ми сподіваємося, що за прикладом Києва незабаром це також запрацює в інших містах.

При цьому в жодному разі не може бути мови про спекуляції на ціні LPG. Навпаки, SOCAR робить все можливе, щоб забезпечити якісним продуктом за чесну ціну.

Чи згодні ви з думкою експертів, що наказ Мін­інфраструктури України, згідно з яким ліцензію на право транспортування небезпечних вантажів мають оформляти не тільки транспортні компанії, а й відправники та одержувачі вантажу, загрожує повною зупинкою цих поставок?

SOCAR і всі інші учасники ринку стурбовані цією ініціативою, адже запровадження ліцензування для всіх відправників/одержувачів нафтопродуктів як небезпечних вантажів спричинило б повний колапс трейдингу вже з 1 вересня. Саме тому ми виступили з критикою нововведення. У ході діалогу з Мінінфраструктури та Укртрансбезпеки, враховуючи принциповість позиції регулятора щодо запровадження ліцензування для всіх без винятку суб’єктів перевезення небезпечних вантажів, досягнуто певного компромісу — запроваджено перехідний період на два місяці. Це дасть змогу учасникам ринку своєчасно отримати ліцензії та зняти напругу.

Нещодавно компанія «SOCAR Петролеум», як і низка інших нафтотрейдерів, домоглася скасування рішення Антимонопольного комітету в так званій бензиновій справі. Схоже, що АМКУ до кінця не розібрався в ситуації та поспішив із санкціями. Як запобігти повторенню подібного в майбутньому?

Насамперед потрібно уточнити: процес оскарження рішення АМКУ досі триває, а учасники справи перебувають на різних стадіях судового розгляду. Однак уже сьогодні очевидно, що висновки Комітету про існування цінової змови між операторами преміального сегмента ринку необґрунтовані, помилкові і зрештою є неправомірними. Конкуренція на ринку дуже висока, і вона не зводиться лише до політики ціноутворення, яка через об’єктивні економічні чинники іноді має ознаки паралельної поведінки. Цей фактор і став визначальним при формуванні позиції Комітету, хоча на всіх цивілізованих ринках нафтопродуктів паралельне ціноутворення є поширеним і природним явищем. Щоб уникнути подібних суперечок у майбутньому, сьогодні між АМКУ та НАУ, яка об’єднує всіх фігурантів цієї справи, готується меморандум про взаєморозуміння, що дасть змогу встановити прозорі та чесні правила гри на роздрібному ринку.

В Україні чотири модернізовані власні нафтобази забезпечують якісне зберігання нафтопродуктів SOCAR. Чи вважає компанія за доцільне розвиватися в інших напрямах, наприклад, запустити роботу нафтопереробного комплексу, як у Туреччині?

Ми не виключаємо можливість поставок азербайджанського пального до нашої країни. Щодо  будівництва переробних потужностей в Україні, то таких проектів у найближчій перспективі немає. Але стратегічно ми розглядаємо переробку як дуже перспективний напрям.

Звичайно, як і всі закордонні інвестори, сподіваємося, що з часом інвестиційна політика та законодавча і податкова бази, які її формують, змінюватимуться на краще і наші інвестиції стануть ефективнішими і для економіки України, і для компаній-інвесторів.

Які податкові новації суттєво вплинули на роботу вашої компанії?

Компанія SOCAR здійснює свою діяльність винятково у правовому полі, тому нам доводиться уважно стежити за податковими новаціями, особливо коли вони запроваджуються несистемно або, як зазвичай, «під Новий рік» з прийняттям чергової редакції Податкового кодексу. Ми змушені швидко адаптувати бізнес-процеси під нові податкові вимоги.

Водночас у низці випадків ми ініціюємо та спільно з іншими учасниками ринку беремо активну участь у змінах щодо податкових вимог. Так, спільно з іншими гравцями ринку ми домоглися скасування скандально відомого роздрібного акцизу, існування якого спричинило розростання тіньового сектора та корупції.

Крім того, сьогодні на базі НАУ ведеться активна робота з докорінного реформування системи адміністрування акцизного податку. Підготовлено зміни до податкового законодавства, покликані забезпечити автоматизований облік та контроль за переміщенням усіх підакцизних нафтопродуктів в країні, що істотно знизить рівень тіньового ринку та контрабанди. Серед останніх наших ініціатив — скасування архаїчних вимог щодо ведення книг обліку розрахункових операцій, що, безумовно, знайде підтримку у всіх рітейлерів і, сподіваємося, в уряді також.

Розмову вела Ірина РИБНІЦЬКА

Замовте доставку онлайн, заповнивши форму, або за телефоном 044 501 06 30

«Гарячі лінії»

Дата: 26 жовтня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42