Інтерв’ю

Поза конкуренцією

10.07.2018 / 18:04

Лідер виробництва керамічної цегли в Україні — компанія «Керамейя» у 2018 р. відсвяткувала десять років на ринку, що свідчить про стабільність і успіх компанії. Однією із найбільших заслуг Генеральний директор Іван ТЕЛЮЩЕНКО вважає високу якість продукції, яка служить віками, і її конкурентоспроможність навіть на найвибагливіших світових ринках. В ексклюзивному інтерв’ю він також розповів, яким чином у складних умовах галузі компанії вдається тримати планку лідера, з якими труднощами доводиться стикатися і що потрібно для створення в Україні підприємства європейського рівня.

фотоТОВ «Керамейя» працює на ринку України з 2008 р. Які ключові етапи у розвитку можете виділити? Що найбільше вплинуло на ведення бізнесу?

У березні 2007 р. ми розпочали будівництво заводу, а вже у квітні 2008 р. отримали першу клінкерну цеглину. У 2011 р. на кредитних ресурсах освоїли випуск клінкерної бруківки, в 2013 р. ввели в експлуатацію ще одну універсальну технологічну лінію з випуску клінкерної цегли або поризованого блоку. Маємо 90-відсоткову готовність іще однієї технологічної лінії для виробництва великоформатного поризованого керамічного блоку. Але в умовах сьогодення говорити про розвиток, про введення нових потужностей, на жаль, не можемо… Створені за останні кілька років перешкоди в організації виробництв забирають останні оптимістичні очікування. Зокрема, нинішні умови приєднання до електромереж «за правилами» НКРЕ виштовхують з України не тільки іноземного інвестора, а й своїх, які могли б організувати малий та середній бізнес, створити робочі місця та наповнювати державний бюджет. Якби в той час, коли ми розпочинали, діяли сьогоднішні правила приєднання до електромереж, то Керамейя, як явище, ніколи б не відбулася, бо не змогла б сплатити 80 млн. грн. «на розвиток» енергосистеми. Бо, крім цієї плати, виробник закуповує все необхідне електричне обладнання, кабелі та, на радість постачальнику, своєчасно сплачує за спожиту електроенергію. Мабуть з цих коштів мав би бути і розвиток… Як це відбувається у всьому цивілізованому світі для будь-якого бізнесу, пов’язаного з виробництвом. А не «розвиток» окремих осіб, наближених до влади. Аналогічних перешкод організації бізнесу стало безліч. Тому маємо і плачевний стан інвестиційного клімату в Україні, і відтік найкращих кадрів за кордон.

Напевно, доведеться ще більше вкладатися, враховуючи необхідність підвищення ефективності і екологічності виробництва, адже найважливіше для виробництва — залишатися конкурентоздатним? 

Питання енергозбереження особливо важливі для виживання в конкурентному середовищі. Ми цим займаємося постійно, а останні кілька років — дуже інтенсивно. Ціни на енергоресурси зростають постійно. Якщо порівнювати відповідні періоди 2018 р. до 2017 р., то ціни на електроенергію зросли на 21 %, на газ — на 38 %!

Щодо екологічності, то виробництво цегли не належить до екологічно небезпечних, звісно, якщо виконувати елементарні вимоги нормативних документів. Хоча і тут не все так просто, а надто після того, як видачу дозволів із рук обласних екологічних інспекцій передали виключно Міністерству екології та природних ресурсів. Нам за своїм документом довелося 1,5 року їздити в столицю та боротися з корупцією. Так влаштована система, яка є елементом гібридної війни, без зовнішньої агресії,  про яку прийнято пафосно говорити по телевізору… Обидві ці війни руйнівні, тільки внутрішня вбиває ще й віру, особливо у молоді.

Наскільки сьогодні «Керамейя» відповідає вимогам сучасного промислового виробництва в частині технологій і охорони природи? Чим завод відрізняється від європейських аналогів?

Відповідає повністю. Мені пощастило свого часу два роки попрацювати в австрійській фірмі «Вінербергер», яка сьогодні є світовим лідером у галузі виробництва будівельної кераміки. Тому можу абсолютно впевнено заявити: якщо ми і не «дотягуємо» до них за рівнем автоматизації та роботизації, то в питаннях технологічних інновацій та технологічної дисципліни ми успішно конкуруємо. Підтвердженням цьому може бути наш постійно зростаючий експорт до країн, де давно присутній згаданий виробник.

Останні два — три роки сфері надрокористування в українському законодавчому полі приділили доволі серйозну увагу. Чи вплинули вони якимось чином на вашу діяльність?

Із позитивного — відміна моніторингу в надрокористуванні. Але, на жаль, це лише одна із багатьох бюрократичних та корупційних складових контрольно-дозвільної системи у цій галузі. Проблем куди більше. Як я вже казав, це і незрозуміла та громіздка система оплати за отримання дозволу; і необхідність отримання дозволу через аукціон для всіх без винятку суб’єктів господарювання, будь ти експортер сировини чи виробник продукції із видобутих копалин; і наявність зайвих дозвільних документів, до яких належить дозвіл на зняття родючого шару ґрунту. Крім цього, вважаю недоцільним віднесення до корисних копалин загальнодержавного значення таких поширених, як глина, алеврити, що фактично ставить їх на один щабель у складності отримання дозвільних документів із такими копалинами, як газ та нафта.

Як би ви охарактеризували 2017 рік та перше півріччя 2018 р. для компанії з точки зору економіки? Які показники за податковими відрахуваннями?

2017 р. був досить вдалим для нашої компанії. Ми реалізували 80,8 млн ум. од. продукції — і це найбільша кількість за 10 років нашої діяльності. Протягом минулого року ми сплатили 49 млн грн податків та зборів до бюджетів усіх рівнів. Що стосується початку 2018 р., то результати поки що не такі феєричні, адже відчувається спад будівельного ринку.

Сьогоднішній ринок може запропонувати чимало новітніх інноваційних будівельних матеріалів, а в чому переваги вашої продукції порівняно з модними зараз в Україні?

Перевірена сотнями років клінкерна кераміка поступово увійшла у побут наших громадян. Але і в нашому бізнесі існують модні тенденції, що дають можливість збільшувати прибуток та підтримувати імідж компанії на високому рівні. Ми впевнено йдемо за світовими тенденціями у цьому напрямі. Так, ми освоїли випуск сірого кольору, цеглу подовженого формату, що є підтвердженням нашого технічного та технологічного потенціалу. Продуктова лінійка компанії налічує понад 40 різних за кольором, фактурою та формою виробів. Але основною перевагою є саме властивості клінкеру — зберігати свою форму і колір незмінними довгі роки, незважаючи на примхи природи.

Що потрібно, щоб створити підприємство європейського рівня в Україні?

Умови і ще раз умови, за які повністю відповідальна держава. Зрештою в Україні з часом з’явиться достатньо підприємств європейського рівня, тільки мало буде власників цих підприємств серед українців. Тому що ми не надаємо необхідних умов для
реалізації своїх можливостей молодим і талановитим. А великі стратегічні виробники зайдуть швидко, щойно з’явиться можливість. Малі ж підприємства швидко не можуть розвиватися — вони повинні пройти свій шлях до середніх і лише потім достойно себе презентувати в потенційних альянсах з найкращими європейськими виробниками.

«Керамейя» — українська компанія, що спеціалізується на виробництві клінкерної керамічної цегли, бруківки та блоку. Компанія заснована у 2006 р., а випуск першої продукції відбувся через рік після початку будівництва. За роки діяльності «Керамейя» розширила асортимент продукції, яка випускається під чотирма торговими марками (КлінКерам, БрукКерам, ТеплоКерам, РетроКерам), і ринок збуту. До Білорусі, Молдови, Росії, Казахстану, Польщі, Литви, Румунії, Чехії і Німеччини компанія експортувала від 20 до 40 % своєї продукції в різні періоди. Потенційна виробнича потужність становить 100 млн ум. од. в рік, у 2017 р. досягнуто показника близько 81 млн ум. од.

Розмову вела
Ольга БУЯН

Замовте доставку онлайн, заповнивши форму, або за телефоном (044) 223-24-06

«Гарячі лінії»

Дата: 14 грудня, Пʼятниця
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42