Юридична практика

Право ФОП на податковий кредит

23.07.2018 / 16:35

Суть справи

ГУ ДФС проведено позапланову документальну перевірку ФОП Коваль С. С. з питань достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування ПДВ на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов’язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету.

У періоді, за який було проведено перевірку, відповідно до свідоцтва про реєстрацію платника ПДВ від 20.08.2010 р. № 544786, виданого ДПІ, ФОП Коваль С. С. з 20.08.2010 р. зареєстровано платником ПДВ.

В акті перевірки зазначено, що фактично ФОП Коваль С. С. здійснює діяльність за КВЕД 49.41 «Вантажний автомобільний транспорт».

Відповідно до інформації, наданої платником під час перевірки, та повідомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (форма № 20-ОПП), поданих до ДПІ, ФОП Коваль С. С. у господарській діяльності використовує такі основні засоби: тягач MAN  TGX 185.440, причіп KRONE SDP; тягач MAN  TGX 185.440, причіп KRONE SDP; тягач MAN  TGX 18.440, причіп KOGEL SN  24; тягач MAN  TGX 18.440, причіп FLIEGL SDS-350.

Згідно з поданою ФОП Коваль С. С. до ДПІ податковою декларацією з ПДВ за вересень 2017 р. з відповідними додатками від’ємне значення різниці між сумою податкового зобов’язання та сумою податкового кредиту, відображене у рядку 19 податкової декларації за період, що перевіряється, становить 266 968,00 грн; сума бюджетного відшкодування ПДВ на розрахунковий рахунок, відображена у рядку 20.2.1, за вересень 2017 р. становить 265 131,00 грн.

В акті перевірки зазначено, що відповідно до договору купівлі-продажу автотранспортного засобу від 10.08.2017 р. юридична особа Mammut Trading GmbH, Weisterstandt (Німеччина) продає, а ФОП Коваль С. С. купує сідельний тягач марки MAN  TGX (ціна і загальна сума договору становить 28 000,00 євро) та відповідно до договору купівлі-продажу напівпричепа від 11.08.2017 р. юридична особа BNF
Bus-und Nutzfahrzeuqhandel GmbH, Oberthulba/Reith (Німеччина) продає, а ФОП Коваль С. С. купує напівпричіп бортовий тентовий марки KRONE (ціна і загальна сума договору становить 7 000,00 євро).

У ході проведення перевірки встановлено, що у вересні 2017 р. ФОП Коваль С. С. ввезено (імпортовано) автотранспортні засоби на підставі договору купівлі-продажу автотранспортного засобу від 10.08.2017 р. та договору купівлі-продажу напівпричепу від 11.08.2017 р. згідно з такими імпортними вантажно-митними деклараціями: ВМД від 01.09.2017 р. — сідельний тягач MAN  на суму ПДВ 179 928,74 грн; ВМД від 01.09.2017 р. — напівпричіп бортовий тентовий KRONE на суму ПДВ 45 301,21 грн.

ФОП Коваль С. С. у періоді, що перевіряється, включено до податкового кредиту суму ПДВ від здійснення імпортних операцій у розмірі 225 230,00 грн (рядок 11.1 декларації) на підставі ВМД від 01.09.2017 р. — сідельний тягач марки MAN  TGX на суму ПДВ 179 928,74 грн (договір купівлі-продажу авто­транспортного засобу від 10.08.2017 р.), ВМД від 01.09.2017 р. — напівпричіп бортовий тентовий марки KRONE на суму ПДВ 45 301,21 грн (договір купівлі-продажу напівпричепа від 11.08.2017 р.).

Крім того, перевіркою встановлено, що 02.09.2017 р. вищезазначені транспортні засоби зареєстровано в підсистемі НАІС у Єдиному державному реєстрі МВС, для підтвердження чого до перевірки надано свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів громадянином Коваль С. С.

В акті перевірки зазначено, що фізична особа — підприємець при придбанні вантажного автомобіля має право включити до складу податкового кредиту суму ПДВ з вартості вантажного автомобіля за наявності належним чином складеної та зареєстрованої в ЄРПН податкової накладної. При цьому фізична особа — підприємець зобов’язана нарахувати податкові зобов’язання з ПДВ виходячи з бази оподаткування ПДВ, визначеної відповідно до п. 188.1 ст. 188 Податкового кодексу, та скласти податкову накладну на дату набуття права приватної власності на вантажний автомобіль фізичною особою (громадянином) і зареєструвати її в ЄРПН у терміни, встановлені Податковим кодексом для такої реєстрації.

Перевіркою констатовано, що ФОП Коваль С. С. включено до податкового кредиту ПДВ у сумі 225 229,95 грн при придбанні вантажного автомобіля, але не нараховано податкові зобов’язання при передачі транспортних засобів громадянину Коваль С. С., внаслідок чого в порушення вимог пп. «а» п. 185.1 ст. 185 Податкового кодексу ФОП Коваль С. С. занижено податкові зобов’язання з ПДВ у розмірі 225 229,95 грн та на порушення вимог п. 200.1, пп. «б» п. 200.4 ст. 200 цього Кодексу завищено суму, що підлягає бюджетному відшкодуванню на рахунок платника у банку в розмірі ПДВ 223 393,00 грн за вересень 2017 р. Крім того, на порушення вимог п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу ФОП Коваль С. С. не зареєстровано податкову накладну в ЄРПН на суму ПДВ 225 229,95 грн.

За висновком перевірки ГУ ДФС сформовано та вручено ФОП Коваль С. С. податкове повідомлення-рішення, яким зменшено суму бюджетного відшкодування з ПДВ у сумі 223 393,00 грн та застосовано штрафні санкції у розмірі 55 848,25 грн, а також за відсутність реєстрації податкової накладної застосовано штраф у розмірі 112 614,98 грн.

Позиція платника

У поданій скарзі платник податків не погоджується з прийнятими податковими повідом­леннями-рішеннями і просить їх скасувати. ФОП Коваль С. С. стверджує, що придбані ним транспортні засоби використовуються саме у господарській діяльності, оскільки основним видом його діяльності є здійснення перевезень вантажним автомобільним транспортом.

Витяг з рішення

Відповідно до п. 85.2 ст. 85 Податкового кодексу платник податків зобов’язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов’язані з предметом перевірки. Такий обов’язок виникає у платника податків після початку перевірки.

Згідно з п. 44.1 ст. 44 цього Кодексу для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних із визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено ­законодавством. Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Відповідно до п. 63.3. ст. 63 Кодексу платник податків зобов’язаний стати на облік у відповідних контролюючих органах за основним та неосновним місцем обліку, повідомляти про всі об’єкти оподаткування і об’єкти, пов’язані з оподаткуванням, контро­люючі органи за основним місцем обліку згідно з порядком обліку платників податків.

Об’єктами оподаткування і об’єктами, пов’язаними з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, є майно та дії, у зв’язку з якими у платника податків виникають обов’язки щодо сплати податків та зборів. Такі об’єкти за кожним видом ­податку та збору визнаються згідно з відповідним розділом Податкового кодексу.

Відповідно до положень Податкового кодексу процедури обліку об’єктів оподаткування визначено розділом VIII Порядку № 1588

Згідно з п. 8.4 цього розділу повідомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою № 20-ОПП (додаток 10 до цього Порядку) подається протягом 10 робочих днів після їх реєстрації, створення чи відкриття до контролюючого органу за основним місцем обліку платника податків.

Платники податків, які уклали з відповідним контролюючим органом договір про визнання електронних документів, можуть подати повідомлення за формою № 20-ОПП засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством.

Довідково
Загальний порядок формування податкового кредиту з ПДВ як для юридичних осіб, так і для фізичних осіб, зареєстрованих платниками ПДВ, встановлено ст. 198 Податкового кодексу.

Початком перебігу 10-денного строку є дата набуття права платником щодо об’єкта оподаткування відповідно до правовстановлюючих документів чи документів, що підтверджують право користування, розпорядження об’єктом оподаткування.

Загальний порядок формування податкового кредиту з ПДВ як для юридичних осіб, так і для фізичних осіб, зареєстрованих платниками ПДВ, встановлено ст. 198 Податкового кодексу.

Пунктом 198.3 цієї статті передбачено, що податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контракт­ної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою п. 193.1 ст. 193 Податкового кодексу, протягом такого звітного періоду у зв’язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи); ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України. Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Відповідно до п. 198.2 ст. 198 Кодексу датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунку платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг. Для операцій із ввезення на митну територію України товарів датою віднесення сум податку до податкового кредиту є дата сплати податку за податковими зобов’язаннями згідно з п. 187.8 ст. 187 цього Кодексу, а для операцій з постачання послуг нерезидентом на митній території України — дата складення платником податкової накладної за такими операціями за умови реєстрації такої податкової накладної в ЄРПН.

Відповідно до п. 199.1 ст. 199 Податкового кодексу у разі якщо придбані та/або виготовлені товари/послуги, необоротні активи частково використовуються в оподатковуваних операціях, а частково — ні, платник податку зобов’язаний нарахувати податкові зобов’язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до п. 189.1 ст. 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати зведену податкову накладну в ЄРПН на загальну суму частки сплаченого (нарахованого) податку під час їх придбання або виготовлення, яка відповідає частці використання таких товарів/послуг, необоротних активів в неоподатковуваних операціях.

Довідково
Для операцій із ввезення на митну територію України товарів датою віднесення сум податку до податкового кредиту є дата сплати податку за податковими зобов’язаннями.

Отже, визначальним фактором для формування податкового кредиту фізичними особами — суб’єктами господарювання, зареєстрованими платниками ПДВ, при придбанні транспортних засобів, інших основних засобів та товарів є, як і для платників ПДВ — юридичних осіб, подальше використання таких товарів (основних засобів) в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності такої особи — платника податку.

Під час розгляду скарги, враховуючи надані первинні документи, з’ясовано, що придбання ФОП Коваль С. С. вантажного автомобільного транспорту призначено для використання у межах провадження господарської діяльності. Крім того, при придбанні транспорту за вищезазначеними договорами купівлі-продажу стороною-покупцем виступала саме ФОП Коваль С. С., а не фізична особа (громадянин) Коваль С. С. Придбання вантажного автомобіля здійснено безготівковими коштами з розрахункового рахунку ФОП Коваль С. С. Крім того, при митному оформленні ПДВ ФОП Коваль С. С. було сплачено до бюджету. Враховуючи зазначене, ФОП Коваль С. С. має право на включення до складу податкового кредиту суми ПДВ вартості придбаного транспортного засобу за умови використання його у межах господарської діяльності та як наслідок — на зменшення податкових зобов’язань з ПДВ за звітний (податковий) період на суму ПДВ, сплаченого при придбанні транспортного засобу. При цьому висновок акта перевірки щодо здійснення операції з постачання товару від ФОП Коваль С. С. на користь фізичної особи Коваль С. С. та обов’язок складання податкової накладної при такій операції є необґрунтованим та передчасним.

Під час процедури адміністративного оскарження відповідно до п. 56.4 ст. 56 Податкового кодексу обов’язок доведення того, що будь-яке нарахування, здійснене контролюючим органом у випадках, визначених цим Кодексом, або будь-яке інше рішення контролюючого органу є правомірним, покладається на контролюючий орган.

Відповідно до п. 55.1 ст. 55 Податкового кодексу податкове повідомлення-рішення про визначення суми грошового зобо­в’язання платника податків або будь-яке інше рішення контролюючого органу може бути скасоване контролюючим органом вищого рівня під час проведення процедури його адміністративного оскарження та в інших випадках у разі встановлення невідповідності таких рішень актам законодавства.

Враховуючи вищезазначене, керуючись главою 4 розділу II Податкового кодексу, ДФС України скасовано податкові повідом­лення-рішення, якими зменшено суму бюджетного відшкодування з ПДВ у сумі 223 393,00 грн та застосовано штрафні санкції у розмірі 55 848,25 грн, за відсутність реєстрації податкової накладної застосовано штраф у розмірі 112 614,98 грн, а скаргу ФОП Коваль С. С. — задоволено.

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

Податковий кодекс — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI. Порядок № 1588 — Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений наказом Мінфіну України від 09.12.2011 р. № 1588 

«Гарячі лінії»

Дата: 29 листопада, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42