Статті

Сергій Ковальчук: «Близько 20 млн грн додатково отримали місцеві бюджети Хмельниччини завдяки легалізації зайнятості»

16.10.2018 / 18:30
Від редакції
Тема змін у податковій політиці системно обговорюється на робочих зустрічах з бізнесом, у ході різноманітних «круглих столів», економічних форумів і конференцій, на нарадах у владних кабінетах. Постійним учасником таких тематичних дискусій є начальник Головного управління ДФС у Хмельницькій області Сергій Ковальчук. Сьогодні у діалозі з нами він розповів про динаміку податкових надходжень у регіоні, резерви наповнення бюджету та ефект від активної співпраці з обласною радою й територіальними громадами.

Сергій Ковальчук,
начальник Головного управління ДФС у Хмельницькій області

З початку 2018 р. до бюджетів усіх рівнів адміністровано майже 7 млрд грн податкових платежів

Сергію Васильовичу, яка наразі динаміка податкових надходжень в області?

– Якщо коротко, то цього року Хмельниччина мобілізує на 1 млрд грн більше податків і посідає провідне місце в Україні за темпами зростання податку на доходи фізичних осіб. Усього з початку 2018 р. до бюджетів усіх рівнів адміністровано майже 7 млрд грн податкових платежів. При цьому до державного бюджету забезпечено майже 3 млрд грн надходжень. Темпи зростання збору платежів порівняно з минулорічним періодом становили 125 %, що у грошовому виразі становить понад 500 млн грн.

Важливо, що у структурі держбюджету половина надходжень припадає на  ПДВ і податок на прибуток. Так, з початку року сума сплаченого ПДВ досягла позначки понад 1 млрд грн, що на 200 млн грн більше, ніж за відповідний період 2017 р. Отримано 260 млн грн податку на прибуток, що на 100 млн грн більше, ніж торік.

Доходи місцевих бюджетів Хмельниччини становили 4 млрд грн. Додатково до запланованого територіальні громади отримали 300 млн грн. Темпи зростання надход­жень порівняно з минулорічним періодом становили 124 %, що у грошовому еквіваленті становить 750 млн грн.

Найбільше місцеві скарбниці отримали від оподаткування доходів фізичних осіб — 2,7 млрд грн. Порівняно з минулорічними надходженнями зростання становило 30 %, або майже 600 млн грн.

Розкажіть, будь ласка, про головні шляхи збільшення надходжень до місцевих бюджетів і фактори, які безпосередньо впливають на цей процес.

– Насамперед хотів би зупинитися на легалізації трудових відносин. Робота у цьому напрямі сприяє підвищенню рівня мінімальної зарплати і, як результат, —  збільшенню надходжень ПДФО. По суті, цей податок є основним бюджетоформуючим податком місцевих бюджетів, частка якого у загальній сумі податкових надходжень становить понад 60 %. Зважаючи на це, визначальним фактором формування місцевого бюджету є реалізація комплексу спільних заходів.

За результатами переданих фіскальною службою матеріалів до Управління Держпраці у Хмельницькій області винесено постанови стосовно роботодавців, які використовували незадекларовану працю, про накладення штрафів на загальну суму понад 3 млн грн. До речі, спів­праця ГУ ДФС у Хмельницькій області з фахівцями Держ­праці є однією з кращих в Україні.

Високий фінансовий результат, досягнутий у динаміці зростання надходжень від оплати праці, свідчить про дієвість реалізації комплексу спільних заходів з легалізації трудової зайнятості населення. Завдяки таким діям на Хмельниччині легалізовано працю понад 2 тис. най­маних осіб. Майже стільки ж зареєстровано приватними особами — підприємцями. Як наслідок, додатково мобілізовано до бюджету майже 20 млн грн податку на доходи фізичних осіб, військового збору та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

Крім того, важливо, щоб керівники підприємств, районів і громад були зацікавлені у здійсненні на їх території прозорої і законної підприємницької діяльності, адже це додаткові бюджетні надходження для розвитку інфраструктури та забезпечення соціальних потреб.

Із цією метою їх залучено до участі у комісіях з питань погашення заборгованості із заробітної плати (грошового забезпечення), пенсій та забезпечення зростання надходжень до бюджетів усіх рівнів та у робочих групах щодо виявлення тіньової зайнятості населення.

На виконання доручення Прем’єр-міністра України Володимира Гройсмана  щодо детінізації ринку праці в регіоні активно працює робоча група з проведення спільної інформаційно-роз’яснювальної кампанії про недопустимість відсутності оформлення трудових відносин із найманими працівниками, а також з реалізації спільних заходів контролю, спрямованих на детінізацію зайнятості та доходів.

Очевидно, враховуючи той факт, що Хмельницька область є однією з перших в Україні за кількістю створених ОТГ, ви помітно активізували спів­працю з територіальними громадами.

– На цей час фахівці фіскальної служби у ході робочих зустрічей з активом ОТГ запропонували механізм посилення самодостатності цих структур. Зокрема, реалізація заходів з детінізації позитивно позначається на надход­женнях акцизного податку з роздрібної торгівлі підакцизними товарами. Підкреслю, що цього платежу місцеві бюджети Хмельниччини отримали понад 96 млн грн. До кінця поточного року від роздрібного продажу алкогольних напоїв і тютюнових виробів до місцевих бюджетів очікуються надходження у сумі майже 30 млн грн. Щодо цього важливими є безпосередні контакти з очільниками громад щодо наведення порядку, зокрема, в оподаткуванні готівки від продажу та отримання ліцензій, які дають право на продаж алкоголю і тютюну у сільській місцевості.

Також одним із резервів є виважений підхід до надання пільг, застосування адекватних ставок, особливо на нерухоме майно, що використовується у високорентабельних видах діяльності (торгівля, готельно-ресторанний бізнес тощо). Наведу такий приклад. Лише до бюджетів ОТГ області упродовж січня — грудня 2017 р. загальні надходження становили 57,5 млн грн, що перевищує показник 2016 р. у півтора раза. З початку 2018 р. маємо уже 62 млн грн. Збільшення отриманого податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, пов’язане зі зростанням розміру мінімальної заробітної плати, яка є основою для нарахування суми податку. Іншим чинником зростання стало підвищення ефективності адміністрування цього податку, оскільки органи місцевого самоврядування зацікавлені в наповнен­ні бюджетів і ретельніше підійшли до визначення бази оподаткування та охопили більше об’єктів.

Щодо пошуку резервів наповнення бюджету  які маєте результати у ході проведення операції «Урожай»?

– Дійсно, маємо хороші приклади спільного налагод­ження процесу адміністрування та сплати майнових податків, організації заходів у рамках операції «Урожай-2018». Зокрема, за її результатами до оподаткування залучено 3 596 га орної землі, додаткові надходження до місцевих бюджетів становили 3,6 млн грн, погашено податковий борг майже стосовно 100 платників податків.

Загалом до місцевих бюджетів Хмельниччини мобілізовано 142 млн грн єдиного податку від платників четвертої групи, що на 18 млн грн більше порівняно з відповідним періодом минулого року. Темпи зростання надходжень становили 114,5 %.

Цьому сприяла робота з розширення бази оподаткування, виявлення неоподаткованих площ сільськогосподарських угідь шляхом проведення звірок з органами Держгеокадастру, місцевими органами влади.

У ході проведення операції «Урожай-2018», зокрема  в частині інвентаризації земель сільськогосподарського призначення, відпрацювання площ земельних ділянок, які обліковуються за сільгосппідприємствами, та оподаткованих площ установлено, що окремими суб’єктами господарювання до бази оподаткування не включено частину площ земельних ділянок, що використовуються в господарській діяльності.

Забезпечено додаткові надходження ПДФО від виплат за орендовані земельні частки (паї) у сумі 381 млн грн, що на 100 млн грн більше порівняно з відповідним показником минулого року.

Працівниками підрозділів податків та зборів з фізичних осіб проведено низку заходів, за результатами яких керівниками 50 сільгосппідприємств прийнято на роботу 120 працівників, 56 СГД підвищили виплату орендної плати, суб’єктами господарювання переукладено договори оренди більш як з 2 тис.  громадян. Крім того, понад 100 хмельниччан зареєструвалися фізичними особами — підприємцями, зайнятими в АПК, окрім того, створено 56 фермерських господарств.

Аналіз попередніх результатів операції свідчить  про те, що нам вдалося досягти зрушень у відпрацюванні тих сільгосппідприємств, де допускаються ризики мінімізації кількості працюючих та фонду оплати праці, суб’єктів господарювання, які нараховують орендну плату в розмірі менше ніж 5 % вартості орендованих паїв, ліквідовано інші «темні плями» в оподаткуванні землі.

З метою забезпечення погашення податкового боргу стосовно боржників — виробників сільськогосподарської продукції проведено десятки зустрічей із представниками територіальних громад, на яких розглянуто питання фінансового стану сільськогосподарських виробників, перспективи сплати поточних податкових платежів та шляхи погашення наявної заборгованості: загалом наводимо порядок у цій важливій сфері агроекономічної діяльності. Показово, що до справи активно долучилися керівники територіальних громад, оскільки ця робота приносить додаткові кошти до бюджету.

Якщо зупинитися окремо на співпраці ДФС з обласною радою, то завдяки їй прийнято регіональну програму сприяння діяльності бізнесу…

— Прийняття депутатами Хмельницької обласної ради Програми по забезпеченню надходжень до бюджетів усіх рівнів, створення сприятливих умов платникам податків та належного їх обслуговування на 2017 — 2021 роки пояснюється необхідністю реалізації стратегії розвитку співпраці з бізнесом, посилення комунікації з усіма його категоріями для забезпечення комфортних умов ведення підприємницької діяльності і, як наслідок, системної сплати податків до бюджетів усіх рівнів.

Ця Програма стала важливим кроком до відкритості та прозорості, чудовим прикладом дієвості нашої спільної роботи і реального прагнення змін в економіці. До речі, це перша така ініціатива на Хмельниччині, і показово, що запроваджена вона на засадах конструктивної співпраці Хмельницької обласної ради і Головного управління ДФС.

Реалізація Програми як комплексу сучасних сервісно-комунікаційних заходів підвищить якість надання адміністративних послуг, створить можливості для комфортного користування всіма наявними в ДФС електронними сервісами, забезпечить інформування платників про зміни в податковому законодавстві, що у свою чергу підвищить податкову культуру.

Робоча зустріч з бізнесом на Волочиському
машинобудівному заводі ПАТ «Мотор Січ»

Якою мірою ви використовуєте активність громадської ради при ДФС та інших інституцій громадянського суспільства?

Наша співпраця з громадськістю є своєрідним індикатором удосконалення і розвитку. Наприклад, до впровадження такої новації, як система «Електрон­ний чек», що реалізується у рамках пілотного проекту Державної фіскальної служби і має привести до якісно нових перетворень у ланці підприємець — споживач, має безпосереднє відношення Громадська рада при Головному управлінні ДФС у Хмельницькій області, члени якої є авторами пропозицій із цього питання і входять до робочої групи при Міністерстві фінансів з питання удосконалення застосування РРО.

До речі, одним із постійних лідерів громадської ради при ГУ ДФС в області є голова регіональних структур роботодавців та промисловців і підприємців Іван Дунець. Контакти фіскальної служби з ними давно вже вийшли за рамки формальних відносин і мають системний роз’яснювально-практичний характер у ході постійних зустрічей, що проводяться у форматі знайомства з досвідом роботи кращих виробничих підприємств регіону та обговоренням конкретних проблем.

Пріоритетом є спільна праця щодо наповнення бюджету за рахунок реалізації резервів, створення нових робочих місць, впровадження інновацій та модернізації виробництва.

Слід зазначити, що чимало креативних ідей та пропозицій щодо співпраці з громадськістю і бізнесом ми реалізовуємо спільно з Хмельницькою обласною державною адміністрацією. Такий підхід дає можливість збільшити масштаб обговорення та вирішення проблемних питань.