Інтерв’ю

Світлана САВЧУК: «Спроможні громади — ознака сильних держав»

17.12.2018 / 10:03
Світлана САВЧУК:  «Спроможні громади —  ознака сильних держав»

На Волині процес створення об’єднаних територіальних громад переконує: кожен регіон України незалежно від економічного потенціалу повинен використати свої особливості та переваги для формування спроможних ОТГ. Про унікальність волинського досвіду та практику забезпечення коштами місцевого самоврядування і держави — наша розмова з начальником ГУ ДФС у Волинській області Світланою САВЧУК.

 

Світлано Павлівно, одна із ключових реформ, що запроваджується в Україні, — децентралізація влади. Поряд із забезпеченням ритмічного надходження коштів до держбюджету органи ДФС також відповідальні за ситуацію зі сплатою місцевих податків. Чи змінилася модель вашої взаємодії з платниками у зв’язку зі зміною міжбюджетних від­носин?

— Якісний податковий супровід та обслуговування ми намагаємося забезпечити всім платникам незалежно від масштабу їх бізнесу чи фінансового внеску до бюджету. Розуміючи, що саме сервіс та діалог значною мірою впливають на ситуацію зі сплатою податків, ми постійно спілкуємося з представниками підприємництва, лідерами громад та інформуємо громадян через ЗМІ і мережу Інтернет про найактуальніші моменти застосування положень законодавства.

Водночас ми напрацювали дієвий алгоритм взаємодії з платниками та органами влади для того, щоб наша аналітично-прогнозна робота щодо надходжень до бюджетів була максимально якісною.

Розуміючи, що від наповнення держбюджету залежить фінансова безпека країни, ми намагаємося не менше уваги приділити питанням мобілізації коштів до бюджетів громад. У цивілізованому світі саме фінансово спроможні громади — ознака сильних держав. Тож незалежно від моделі міжбюджетних відносин головне завдання фіскалів — подбати про податки до бюджетів усіх рівнів.

Чи є труднощі у традиційно аграрному регіоні із запровадженням нових технологічних рішень адміністрування податків, зокрема електронних сервісів?

— Сервісна складова — невід’єм­на частина якісного податкового супроводу. Сучасні технологічні процеси полегшують не лише адміністрування податків, а й виконання податкових зобов’язань. Не випадково ДФС постійно працює над удосконаленням електронних сервісів, пропонуючи нові технологічні рішення громадянам та бізнесу. Власне така позиція відповідає тенденції загальної цифровізації економіки, в умовах якої ми всі працюватимемо за кілька років. А це означає, що незалежно від сфери діяльності платники податків повинні адаптувати свою діяльність до нових економічних умов.

У зв’язку з цим поділ регіонів на аграрні та промислові теж стає досить умовним. Наприклад, на Волині за підсумками 10 місяців 2018 р. внесок промисловості до бюджетів усіх рівнів — майже 22 % від загальної суми, а сільського господарства — 7,5 %. Ще 3,7 % податків до бюджетів спрямовують платники лісової галузі. 11,3 % у загальних надходженнях до бюджетів — це внесок торговельної галузі. Транспорт та будівництво — по 4,2 та 3,5 % у загальних надход­женнях відпо­відно.

Жодним чином не применшу­ючи роль наших сільськогосподарських виробників як сумлінних платників податків, структура надходжень на Волині свідчить про можливості для кожного регіону створювати умови для розвитку підприємств різних галузей, відповідно залучати додаткові надходження до держбюджету та бюджетів громад.

Волинь географічно розташована у досить вигідній позиції на кордоні з ЄС та частково Республікою Білорусь. Чи відчувається вплив європейської податкової культури та досвіду?

— Безперечно, і не тому, що західні області найближчі територіально до Європи. Я вважаю, що менталітет українців передбачає спільну громадянську відповідальність за стан справ у родині, громаді, країні. Наприклад, перебуваючи у сусідній Польщі, кожен задумується над тим, чому громади та країна більш економічно спроможні та успішні, а громадянам не спадає на думку не сплачувати податки. Таке порівняння — гарна мотивація до нових рішень та ефективної роботи.

Враховуючи перспективи аграрного сектору економіки, про які не один рік поспіль говорять експерти та представники бізнесу, об’єднані територіальні громади на Волині можуть планувати нові економічні проекти.

Загалом сам процес створення та діяльності нових територіальних громад у нашій області переконує — бюджетний успіх, а за ним і фінансова стабільність та спроможність ОТГ, залежать від якості взаємодії місцевого самоврядування з контролю­ючими органами та відповідальності кожного мешканця, насамперед щодо сплати податків.

У 2018 р. із самостійним бюджетом в області функціонують 40 ОТГ, для 25 з яких 2018 бюджетний рік є першим. Обсяг доходів загального фонду бюджетів об’єднаних територіальних громад перевищив 0,5 млрд грн за підсумками трьох кварталів поточного року. Доходи ОТГ становлять понад 18 % від загальних надходжень місцевих бюджетів. Загалом динаміка надход­жень до місцевих бюджетів в області — плюс 25 % до минулорічних показників. А це означає, що навіть у складних соціально-економічних умовах місцеве самоврядування має кошти для вирішення актуальних питань.

Тенденції забезпечення надходжень до держбюджету на Волині настільки ж позитивні?

— Наразі в області — зростання сплати податків до держбюджету: сплачено 2,5 млрд грн, а це плюс 23,4 % до показників аналогічного періоду минулого року. Зокрема, за підсумками 10 місяців 2018 р. волинські платники податків перерахували до держбюджету 1 млрд 30 млн грн ПДВ, 736,4 млн грн ПДФО, 382,5 млн грн податку на прибуток, 212,3 млн грн військового збору, 60 млн грн рентної плати.

Зверну увагу, що в основі успішного виконання завдань з напов­нен­ня держбюджету — активний діалог з представниками соціально відповідального бізнесу. Представники легального сектору економіки завжди були проти недобросовісної бізнес-конкуренції, яка виникає за умови, коли хтось інший цілеспрямовано уникає сплати податків.

Завдяки посиленню аналітичної складової в нашій роботі ми можемо своєчасно реагувати на спроби мінімізації, зупиняти сумнівні оборудки та запобігати використанню схем ухилення. А сучасні інформаційні технології, наприклад Система моніторингу оцінки ризиків, — це свого роду запобіжники для зловживань. У підсумку — адекватні темпам економічного розвит­ку суми податкових надходжень та більш сприятливе середовище для діяльності соціально орієнтованого бізнесу.

Тобто теза про те, що наша податкова культура бажає бути кращою, втрачає актуальність?

— На жаль, ні. Але практика так званої оптимізації податкових платежів (а то й відвертого ігнорування сплати податків) вже не є визначальним елементом корпоративної культури бізнесу. Податкова свідомість громадян, які побачили перший успіх об’єднаних територіальних громад, теж значно вища, аніж кілька років тому. Важливо, що активно стверджується думка: у незалежній державі про сплату податків до бюджетів усіх рівнів повинні піклуватися всі громадяни.

«Гарячі лінії»

Дата: 24 жовтня, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42