Аналітика

Податкові підсумки 2018 р.

01.04.2019 / 09:49

ДФС про результати діяльності у 2018 році

В. о. Голови ДФС Олександр Власов презентував громадськості Звіт про роботу Державної фіскальної служби у 2018 р.

Так, у 2018 р. фіскальна служба забезпечила надходження до Зведеного бюджету України понад 1 трлн грн. Це найбільша сума за всю історію незалежної України. Минулорічні надходження майже на 170 млрд грн  перевищили показники 2017 р.

«Я вдячний кожному платнику за сплачені вчасно та в повному обсязі податки. На сьогодні в Україні 95 % суб’єктів господарювання виконують свої зобов’язання добровільно. Якщо для порівняння, то 170 млрд грн — це майже 60 % виплачених у 2018 р. пенсій», — наголосив Олександр Власов.

Збір платежів до загального фонду держбюджету у 2018 р. становив понад 860 млрд грн, що на 14,4 % більше, ніж у 2017 р. 40 % від загального фонду держбюджету, або 340 млрд грн, становлять митні надходження. Це на 35 млрд грн більше, ніж у 2017 р.

Третину загального фонду становить ПДВ із ввезених в Україну товарів — майже 300 млрд грн. На другому місці — збір ПДВ з вироблених товарів — 210 млрд грн.

Позитивна динаміка і щодо відшкодування ПДВ.

«Ми констатуємо, що процес прозорий, відкритий і зміни підходів дали свій значущий ефект. Протягом 2018 р. платникам було відшкодовано 131,7 млрд грн ПДВ. Середньомісячна сума відшкодування ПДВ становила 11 млрд грн», — наголосив керівник ДФС.

Олександр Власов також зауважив, що у січні 2019 р. ДФС відшкодовано рекордну суму ПДВ — 19,7 млрд грн.

Високих результатів досягнуто і щодо протидії податковим та митним правопорушенням. Так, наприклад, друга половина 2018 р. пройшла під гаслом «Україна без контра­банди». Проведення якісних митних оглядів та залучення експертів сприяло стрімкому падінню обсягу експорту паливної деревини, під виглядом якої вивозиться ліс-кругляк. Зафіксовано зниження майже на 70 %. Середньодобовий показник зменшився в понад три рази. Тобто, таким чином, щодня зберігалося більше ніж сім гектарів лісу.

Особливу увагу у 2018 р. в ДФС приділяли електронізації. Фахівці служби працювали над спрощенням процесів адміністрування, мінімізацією фізичного контакту платників з податківцями та митниками, оптимізацією робочого часу кожного платника, простотою та зручністю звітування та отримання послуг.

Кількість користувачів Електрон­ного кабінету зростає і це — найпопулярніший в Україні сервіс. В кабінеті сьогодні реалізовано 100 % сервісів для фізичних осіб (громадян), платників ПДВ та акцизного податку з реалізації пального, 95 % сервісів — для платників єдиного внеску.

«Ми продовжимо всі наші напрацювання у нинішньому році. Незважаючи на процес реорганізації фіскальної служби, електронізація залишиться одним з основних аспектів діяльності новостворених податкової та митної служб», — підкреслив Олександр Власов.

Мінфін прозвітував про виконання бюджету на 2018 рік

Державний бюджет 2018 р. було виконано за доходами у сумі 928,1 млрд грн, за видатками — 985,9 млрд грн, чистими кредитами — 1,5 млрд грн. Дефіцит становив 59,3 млрд грн.

Про це повідомила Міністр фінансів України Оксана Маркарова, презентуючи звіт міністерства про виконання закону «Про державний бюджет України» експертам, громадським активістам та медіа.

«У 2018 р. економіка України зростала незважаючи на складні зовнішні умови для економіки. Це відбувалось, зокрема, завдяки виваженій політиці фінансування основних пріоритетів уряду. Йдеться про національну безпеку і оборону, освіту, медицину, обслуговування боргу, підвищення розмірів соціальних стандартів, здійснення видатків на надання пільг та субсидій населенню», — сказала Оксана Маркарова.

При цьому податково-бюджетна політика у 2018 р. сприяла макрофінансовій та ціновій стабільності, а збільшення інвестиційної складової бюджету підтримувало розвиток економіки, у тому числі й на довгострокову перспек­тиву.

Основні факти виконання бюджету 2018 р.:

утримання дефіциту державного бюджету в межах встановленого законом граничного показника (факт — 1,7 % ВВП при плані — 2,4 % ВВП);

виділення коштів на оборону та безпеку обсягом 5,4 % ВВП, що відповідає вимогам Стратегії національної безпеки України та Концепції розвитку сектору безпеки і оборони України;

забезпечення подальшого зростання мінімального розміру заробітної плати, розмірів прожиткового мінімуму та інших видів соціальних виплат;

фінансування у запланованих обсягах видатків на надання пільг та субсидій населенню на оплату житлово-комунальних послуг;

продовження пенсійної реформи та підвищення рівня пенсійного забезпечення громадян;

зростання капітальних видатків держбюджету порівняно з минулими роками (69,8 млрд грн у 2018 р., що у 1,7 раза більше, ніж у 2017 р., та у 2,6 раза, ніж у 2016 р.).

У 2018 році платники задекларували 97,55 млрд грн податку на прибуток

За результатами 2018 р. платники подали майже 304 тис. декларацій з податку на прибуток. До сплати задекларовано 97,55 млрд грн. Це на 17 %, або на 14,2 млрд грн, більше, ніж у 2017 р. Тоді цей показник становив 83,3 млрд грн.

Зокрема, за IV квартал минулого року було нараховано 30,0 млрд грн податку на прибуток (без НАК «Нафто­газ України»). Це на 18 %, або на 4,6 млрд грн перевищило суму нарахувань IV кварталу 2017 р.

Найбільші суми нарахувань за останній квартал 2018 р. задекларовано платниками Офісу великих платників та м. Києва. Так, платниками, які обслуговуються в Офісі великих платників, задекларовано до сплати 63,7 % від загальної суми податку на прибуток, що становить майже 20,8 млрд грн, у ГУ у м. Києві — 15,2 %, або майже 5 млрд грн.

Загальна сума отриманих суб’єктами господарювання доходів за 2018 р. становила майже 9,5 трлн грн. Це на 1,3 трлн грн більше, ніж у 2017 р. При цьому по Україні спостерігається адекватний темп зростання податку при зростанні доходів. Так, при темпі зростання доходів 116,2 % темпи зростання податку становлять 117 %.

Збільшення нарахувань з прибутку продемонстрували понад 62,5 тис. компаній на суму майже 8 млрд грн. Понад 1 млрд грн доходів показали 1,091 підприємство. Їх загальний дохід в 2018 р. становив більше 5,6 трлн грн, до сплати задекларовано 71 млрд грн прибутку.

Лідерами стали виробники тютюнових виробів. Порівняно з 2017 р. обсяги нарахувань зросли в 16 разів, або на 509,7 млн грн. Крім того, збільшення спостерігається у сфері добування кам’яного вугілля, сирої нафти та у суб’єктів господарювання, діяльність яких пов’язана з грошовим посередництвом. Задекларовано ними 2,63 млрд грн (плюс 863,4 млн грн порівняно з 2017 р.), 2,57 млрд грн (плюс 1,5 млрд грн) та 3,15 млрд грн (плюс 1,88 млрд грн) відповідно.

До того ж зафіксовано низку галузей, які вийшли із збитковості. Наприклад, підприємства з виробництва тари з пластмас 2017 р. мали збитки обсягом 1,25 млрд грн, в 2018 р. показали прибуток — 234,7 млн грн!

У 2018 році платниками подано звітів про здійснені контрольовані операції на суму майже 1,6 трлн грн

За підсумками 2017 р. платниками податків подано 2,1 тис. звітів про здійснені контрольовані операції (КО) на суму 1 564 млрд грн. Звітність щодо КО за 2018 р. буде подано до 1 жовтня 2019 р.

Найбільша кількість платників податків, які здійснюють контрольовані операції, зареєстровані в Офісі ВПП — 37,4 %, ГУ ДФС м. Києва — 23 % платників та Київській області — 4,6 %.

Найбільшими за обсягами є контрольовані операції з товарами — 64 % та послугами — 21 %.

У 2017 р. основними країнами, з резидентами яких здійснювались найбільші за обсягами контрольовані операції (крім банківських операцій), були Швейцарія — 36 % та Кіпр — 8 %.  

За підсумками п’яти звітних періодів (2013 — 2017 рр. за результатами аналітичної роботи та контрольно-перевірочних заходів контролюючими органами було встановлено більше 883 фактів порушення платниками податків вимог податкового законодавства щодо своєчасності та повноти декларування КО і подання документації з трансфертного ціноутворення. В результаті застосовано 256 млн грн штрафних санкцій.

Відповідно до розроблених та запроваджених процедур податкового контролю, за результатами аналізу поданих платниками звітів про КО було розпочато 75 перевірок з питань дотримання платниками податків принципу «витягнутої руки» (суть принципу — в оцінці фінансового результату КО як між непов’язаними особами, тобто на ринкових умовах), з яких 53 вже завершено.

За результатами цих перевірок донараховано податку на прибуток підприємств в сумі 632 млн грн, зменшено від’ємне значення об’єкта оподаткування податком на прибуток на 5,3 млрд грн, донараховано ПДВ — 13,7 млн грн, нараховано пені — 69 млн грн.

Типовими порушеннями принципу «витягнутої руки» є заниження бази оподаткування податком на прибуток підприємств у зв’язку із реалізацією/придбанням товарів, робіт та послуг нерезиденту — пов’язаній особі або нерезидентам, зареєстрованим в низькоподаткових юрисдикціях, за ціною, що є нижчою ніж ринкова. Наслідком цього є заниження бази оподаткування податком на прибуток.

Також результатами послідовної роботи з контролю за ТЦ є збільшення платниками податків своїх податкових зобов’язань шляхом самостійного коригування трансфертних цін, не чекаючи початку перевірок, у тому числі за наслідками отримання від ДФС запиту на подання документації з ТЦ.

Так, 874 підприємства добровільно збільшили свій оподатковуваний дохід або зменшили збитки щодо операцій 2013 — 2017 рр. більш як на 8,2 млрд грн.

Тенденція 2017 — 2018 рр. свідчить про формування податкової дисципліни щодо своєчасності та повноти подання звітності з ТЦ.

Понад 1,3 млрд грн — результат посилених заходів з детінізації заробітних плат у 2018 році

ДФС продовжує посилювати контроль за тіньовою зайнятістю. Завдяки контрольним заходам з детінізації, які були запроваджені у вересні минулого року, сума надходжень до бюджету зросла на понад 1,3 млрд грн. Так, перераховано понад 590 млн грн податку на доходи фізичних осіб, 49 млн грн — військового збору, 727 млн грн — єдиного внеску та 27 млн грн — єдиного податку. Про це повідомив в. о. Голови ДФС Олександр Власов.

«Проведені заходи дали змогу не тільки збільшити відрахування до бюджету, а й забезпечити захист прав найманих осіб щодо оплати їх праці, виявити та усунути факти прихованої зайнятості, залучити до державної реєстрації громадян як суб’єктів господарювання. Це — один з кроків захисту інтересів найманих працівників, тому що саме вони в першу чергу повинні бути зацікавлені в легальних відносинах з роботодавцем. Адже «тіньова зарплата» має негативні наслідки, зокрема відсутність соціальних гарантій, передбачених для працівника», — заявив Олександр Власов.

З його слів, з вересня по грудень минулого року роботодавцями легалізовано працю 1,9 млн найманих осіб.

За результатами проведених органами ДФС спільно з управліннями Держпраці перевірок щодо дотримання трудового законодавства роботодавцями, які мають найбільший ризик використання неоформленої праці, офіційно працевлаштовано 2,9 тис. найманих працівників.

«Інформація, яку ми отримали за результатами проведеної роботи, засвідчила необхідність подальшого проведення таких заходів одночасно з налагодженням ефективної взаємодії з органами влади для використання встановлених фактів при нарахуванні різних видів соціальної допомоги», — розповів очільник ДФС.

З його слів, виявлена під час проведення контро­льних заходів інформація про використання неоформлених найманих працівників, виплати доходів таким працівникам може використовуватися при призначенні (відмові), перегляді житлових субсидій громадянам, призначенні (виплаті) допомоги по безробіттю, інших виплат.

Протягом 2018 року до бюджету надійшло 228 млрд грн ЄСВ

Протягом 2018 р. ДФС забезпечено надходження єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування на рівні 228 млрд грн.

Цей показник перевищує суму сплати єдиного внеску за 2017 рік на 26,1 %, або на 47,2 млрд грн.

У грудні 2018 р. забезпечено надходження 24 млрд грн ЄСВ, що на 20,8 %, або на 4,1 млрд грн, перевищує показник грудня 2017 р.

ДФС й надалі контролюватиме дотримання податкового законодавства при виплаті заробітної плати та інших доходів громадянам з метою виконання покладених завдань із забезпечення реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску для забезпечення своєчасного здійснення пенсійних виплат і соціальних допомог.

У 2018 році ДФС видано понад 1 млн посилених сертифікатів відкритих ключів

Протягом 2018 р. послугами Акредитованого центру сертифікації ключів при ДФС скористались 361,3 тис. клієнтів. Їм безкоштовно видано понад 1 млн посилених сертифікатів відкритих ключів.

Найчастіше послугами центру, як і раніше, користуються фізичні особи — 247,1 тис. Вони отримали 508,8 тис. електронних ключів.

Також протягом січня — грудня 2018 р. 114,2 тис. юридичних осіб отримали 535,6 тис. посилених сертифікатів.

Слід нагадати, що у листопаді 2018 р. ДФС запроваджено новий сервіс Повторного формування сертифікатів за електронним запитом, скористатися яким можуть клієнти Акредитованого центру сертифікації ключів Інформаційно-довідкового департаменту ДФС.

Кожен клієнт акредитованого центру має змогу самостійно, у режимі 24/7, а головне — дистанційно, протягом 2 — 3 хв отримати новий сертифікат, який матиме строк чинності до 2 років. Таким чином, клієнтам центру не потрібно витрачати свій час та особисто відвідувати центр для отримання сертифіката.

Матеріал підготовлено Вікторією Алексєєвою,
консультантом з питань оподаткування

«Гарячі лінії»

Дата: 28 листопада, Четвер
Час проведення: з 14:00 до 16:00
Контактний номер: (044) 501-06-42