Аналітика

Сергій ВЕРЛАНОВ: «Головна ціль реформування ДФС — забезпечення прав і прозорості для платників податків»

27.05.2019 / 10:02
Сергій ВЕРЛАНОВ: «Головна ціль реформування ДФС — забезпечення прав і прозорості для платників податків»

Кабмін розділив Державну фіскальну службу на дві окремі структури — податкову та митну служби.
За результатами конкурсу на посаду голови Державної податкової служби України перемогу отримав Сергій Верланов, заступник міністра фінансів.
Про перші кроки та рішення на новій посаді та які переваги отримають платники податків від реформування служби Сергій ВЕРЛАНОВ розповів в ексклюзивному інтерв’ю «Віснику».

Сергію Олексійовичу, чому виникла необхідність реформувати Державну фіскальну службу, іншими словами, що найбільше не влаштовувало у її діяльності? Якою Ви бачите нову податкову службу? Що у ній зміниться, крім назви?

— Державна фіскальна служба була недостатньо ефективно реформована. Зокрема тому, що було об’єднано дві функції: адміністрування податків та адміністрування зовнішньоекономічної діяльності митниці. На моє глибоке переконання, власне, відсутність фокусу і розкоординованість заважала реформувати окремо взяті дуже важливі сфери.

Що буде тепер після поділу ДФС на Державну податкову і Державну митну служби? По-перше, нові керівники зможуть сфокусуватись на реформі свого відомства. Стосовно Державної податкової служби, то головними цілями її реформування буде забезпечення прав і прозорості правил гри для платників податків. Це справедливі і відкриті правила для всіх, перетворення податкової на сервісну службу, її демілітаризація, тобто позбавлення правоохоронної функції, яку нині виконує податкова міліція.

По-друге, це людський капітал. Я вважаю, що необхідно розвивати працівників Державної податкової служби, створювати умови для виконання ними завдань ефективно. Потрібно оновлювати кадри. Ми відкриємо конкурси на вакантні посади. Я запрошую всіх наших читачів приєднатись до реформи, оскільки все, що ми можемо зробити, ми можемо зробити своїми руками.

І по-третє, це переосмислення місця Державної податкової служби серед інших органів, які працюють із дохідною частиною державного бюджету. Це, власне, робота з напов­нення дохідної частини, зменшення частки тіньової економіки. Донесення до громадян України, до платників податків меседжу про те, що платити податки — це почесно, легко, правильно, і показувати разом з іншими органами державної влади,  на що саме витрачаються кошти платників податків.

Коли нове відомство зможе розпочати роботу?

— Ми вже зареєстрували нову юридичну особу. Наступний крок — переведення щонайменше 30 % кадрового складу в нову службу. Потім Кабмін ухвалює розпорядження — і тоді функціонал буде передано від ДФС до ДПС. Очікуємо, що Державна податкова служба розпочне роботу орієнтовно кінець червня — початок липня.

Створення нової служби передбачає суттєву оптимізацію штату. Хто має шанси потрапити до нової команди податківців? Яким чином здійснюватиметься відбір?

— Очевидно, що організаційна структура має бути оптимізована. Слід скоротити непотрібні функції та підвищити операційну ефективність. При цьому, я вважаю, що будь-яка економія від оптимізації має йти на підвищення зарплати тим, хто працює ефективно, а також на створення можливостей для залучення нових фахівців.

Потрібно забезпечити прямий зв’язок між складністю, обсягом роботи та розміром винагороди. Тут доведеться попрацювати із Верховною Радою, з Урядом. Але рівень оплати праці можна підвищувати також і за рахунок скорочення штатних одиниць.

Яким буде Ваш підхід до кадрового питання? Як вирішуватиметься питання набору нових працівників?

— Я переконаний, що людський капітал сьогодні є вирішальним для успіху того чи іншого проекту. Податківці «нового формату» — це передусім молоді мотивовані люди: випускники, молодші спеціалісти. Їм у більшості ще не треба забезпечувати родини, тому питання зарплати не настільки критичне, а пізніше воно буде вирішене. Такі кандидати будуть найбільш бажаними.

До речі, у компаніях «великої четвірки» є правило, відповідно до якого щороку відбувається набір молодших спеціалістів (інтернів, молодших консультантів) із чіткими, рівними для всіх перспективами кар’єрного зростання, які залежать від зрозумілих критеріїв оцінки. За таких умов втамовується «кадровий голод» та зберігається належний високий рівень персонального та колективного професіоналізму. Нам варто запозичити такий досвід.

Єдина прийнятна ознака для формування команди — професійна. Це стосується як нових людей, так і працівників ДФС, які перейдуть до оновленої команди. Протягом перших місяців роботи ми попрацюємо над корпоративною культурою державного службовця, проаналізуємо цілі та цінності, визначимо ключові показники ефективності та оголосимо конкурси.

Друга складова — особистий приклад «зверху донизу». Я буду давати приклад керівництву, з яким працюватиму щодня, вони — своїм підлеглим, і процес зміни розпочнеться. Я переконаний, що це можливо. В команді залишаться ті, хто зможе витримувати темп і демонструватиме високі професійні якості. І уже наступного року даватимемо раду з викликами набагато краще.

Якими будуть Ваші перші рішення на посаді?

— Якщо відштовхуватися від перших 100 днів на посаді, то це буде, власне, утворення Державної податкової служби. Якщо уявити, що ДПС уже утворена і почала працювати, то серед пріоритетних завдань на перших 100 днів виділю такі три.

По-перше, це оголошення конкурсу на вакантні посади. Із Комісією з питань вищого корпусу державної служби попрацюємо з категорією «А», а всередині ДПС будемо працювати з категоріями «Б», «В». По-друге, це робота з публікації критеріїв ризиків по СЕА ПДВ. По-третє, широке обговорення антикорупційної програми ДПС.

Підсумовуючи, за ці 100 днів потрібно вибудувати оновлене розуміння важливості Податкової бути чесною, відкритою і прозорою установою.

Паралельно проводитимемо зустрічі із бізнес-асоціаціями, держорганами, профільним комітетом Верховної Ради, щоб презентувати своє бачення, більш конкретизоване. Будемо слухати інших учасників процесу. 

Бізнес — це один з найважливіших стейкхолдерів, для якого створена Податкова служба. Ми продовжимо будувати партнерські відносини на засадах відкритості. Щотижня намагатимуся виїжджати в регіони, щоб спілкувати з місцевим бізнесом та представниками влади. Треба чути і слухати людей, прислухатися до їхніх проблем.  Оскільки сплата податків є конституційним обов’яз­ком, тому і необхідно дослухатися до кожного тими каналами зв’язку і діями, які будуть зрозумілими.

Ви виступаєте за перетворення служби на 100 % сервісну організацію, орієнтовану на клієнта. Яким чином це відбудеться і які переваги отримують платники податків?

— Моє завдання — зробити процес і результат сплати податків приємною і почесною місією для кожного у цій державі.

Майбутнє — за діджиталізацією та ІТ-рішеннями, тому ДПС продовжить розпочату роботу над розвит­ком сервісних функцій, модернізацією ІТ-сервісів та платформ. На модернізацію очікує й існуючий Електрон­ний кабінет платника. Наша мета — мінімізувати кількість контактів між працівниками Податкової та платником податків. В ідеалі, все має відбуватися у смартфоні, онлайн.

Для того щоб мінімізувати особисті контакти підприємця з податківцем, з 2015 року впроваджується система електронного оподаткування. Нові сервіси постійно додаються. З таких речей, якими я користуюся як фізична особа, беру довідку про свої доходи, довідку про відсутність заборгованості, подаю річну декларацію. Інколи необхідно доводити легітимність таких довідок представникам приватного сервісу. Другий недолік — інтерфейс податкового кабінету, який поки не є «дружнім» до користувача, але над цим працюють.

Крім того, будемо удосконалювати ризик-орієнтований підхід до податкових перевірок, формуватимемо зрозумілі правила гри для платників податків, які повинні розуміти, за які дії можуть потрапити до переліку компаній, які будуть перевірені. Платники податків повинні розуміти: за що, як, коли та чому потрібно сплачувати податки.

Одним із перших кроків на посаді керівника ДПС Ви зазначили демілітаризацію служби. Які шляхи відділення силової функції Податкової служби Ви розглядаєте? Яким чином ця структура існуватиме сьогодні?

— Із самого початку роботи у Міністерстві фінансів я послідовно виступаю за необхідність демілітаризації податкової служби. Вочевидь, це неможливо без відповідних змін до законодавства, потрібні спільні зусилля Верховної Ради, Адміністрації Президента, Уряду.

Добре відомо, що існує кілька концепцій про створення органу, який займатиметься фінансовими злочинами (СФР, НБФБ), куди  має увійти податкова міліція. Поки що мені важко сказати, яка саме модель буде врешті-решт затверджена. Втім, якою би не була назва цього органу, важливо, щоби правонаступниця податкової міліції була маленькою компактною службою, яка працюватиме з фінансовими злочинами, з фіктивним підприємництвом, з незаконним обігом палива, спирту, тютюну.

До того часу працівники податкової міліції залишаться у штаті ДПС. Але підкреслюю, що тиск з боку податкової міліції на бізнес — це не те, що має асоціюватися з діяльністю нової служби під моїм керівництвом.

Ми ж продовжимо йти шляхом вдосконалення податкового законодавства, яке зменшить можливості для зловживань та порушень. Йдеться і про поступову фіскалізацію відносин, і про боротьбу з так званими скрутками, і про закриття лазівок через спрощену систему оподаткування.

Що буде ключовим показником ефективності діяльності служби?

— Якщо відштовхуватися від першочергових завдань, то це утворення самої служби, тобто формування нової організаційної структури за функціональним принципом, трансформація окремих юридичних осіб у структурні підрозділи ДПС із чіткою управлінською вертикаллю, проведення прозорих конкурсів на вакантні посади.

У площині податкового адміністрування — це робота з публікації критеріїв ризиків за Системою електронного адміністрування ПДВ, посилення міжнародної спів­праці у напрямі контролю за трансфертним ціноутворенням.

У частині сервісів для платників — збільшення кількості та підвищення якості електронних сервісів.

Також досягненням вважатиму широке обговорення антикорупційної програми ДПС. Ми маємо вибудувати сприйняття нової Податкової суспільством як чесного, відкритого і прозорого державного органу.

Розмову вела Ірина Рибніцька