Статті

Підсумки тижня

29.10.2021 / 12:10

Огляд підготувала Вікторія АЛЕКСЄЄВА,
консультант з питань оподаткування


Деофшоризація: як Україна обмежує використання офшорів вітчизняними компаніями?

Настала ера деофшоризації. З’явилися й нові правила оподаткування, завданням яких було зробити використання офшорних структур невигідним або максимально болючим для їх власників. Так за останні роки в багатьох країнах приймалися або удосконалювалися правила трансфертного ціноутворення, аби торговий прибуток не осідав у «порожніх» низькоподаткових компаніях. Деякі країни ввели правила КІК, за якими зароблений офшорним бізнесом прибуток може оподатковуватися так, як ніби власник цих прибутків отримав. При виплатах доходів у податкові гавані «нормальними» країнами утримуються податки за підвищеними ставками — і все це лише частина тих інструментів, якими користуються фіскали усього світу як зброєю в своєму хрестовому поході на офшори.

Багато з описаних вище заходів вже прийняла і наша країна. І наслідки ми спостерігаємо зараз — дуже багато українців ліквідують свої офшори, паралельно використовуючи надану державою пільгу — так звану «безподаткову ліквідацію». Дуже часто бізнес з податкових гаваней «переселяють» (мігрують) у більш цивілізовані країни з кращою репутацією. Активні операції офшорних компаній припиняють, зберігаючи їх лише в як «гаманці», що зберігають зароблені раніше гроші. І вже, звичайно, заможні українці тепер намагаються не сильно афішувати наявність у них низькоподаткових структур, оскільки з подачі ряду політиків і журналістів слово «офшор» в Україні стало лайливим.

А чого ж очікувати далі?

Докладніше про це тут:

ТТН: чи свідчить їх відсутність про «безтоварність» господарської операції?

Тема «реальності» господарських операцій залишається як завжди актуальною для усіх суб’єктів господарювання, і вказану тематику з різних аспектів неодноразово висвітлювали наші фахівці.

У спорах з податковими органами останні особливу увагу зосереджують на дослідженні наданих платниками договорів та первинних документів, що підтверджують фактичне проведення господарських операцій саме на стадії проведення перевірки платників.

За відсутності будь-яких первинних документів або невідповідності їх обов’язковим реквізитам податкові органи в актах перевірки роблять висновки про оформлення господарських операцій лише на папері і відсутність фактичного здійснення таких операцій, оскільки на думку податкового органу, платники не мали намірів щодо настання реальних результатів господарських операцій і відповідно ці операції мають ознаки фіктивності.

Наприклад, у разі ненадання платником під час проведення перевірки товарно-транспортних накладних (далі - ТТН) податковим органом може бути поставлено під сумнів здійснення господарської операції з поставки, оскільки на думку перевіряючих відсутнє документальне підтвердження факту переміщення товару від постачальника до його покупця.

Висновок податкового органу про фактичну відсутність господарської операції з поставки матиме наслідком складення ППР з донарахуванням платнику грошових зобов’язань з податку на прибуток або ПДФО та ПДВ, а також нарахування відповідних штрафних санкцій. 

Зрозуміло, що платники не погоджуючись із такими висновками податкових органів, зазначеним в актах перевірки і звертаються до суду із вимогами про оскарження ППР.

Докладніше про це тут:

Контрольовані ТЦУ-операції: затверджено оновлений порядок попереднього узгодження цін

Рішенням Кабінету Міністрів затверджено нову редакцію Порядку попереднього узгодження ціноутворення у контрольованих операціях, за результатами якого укладаються договори, що мають односторонній, двосторонній та багатосторонній характер, для цілей трансфертного ціноутворення. 

Прийнятою постановою передбачено:

  • єдина форма заяви про попереднє узгодження ціноутворення;
  • подання заяви з додатками великим платником податків до ДПС засобами електронного зв’язку під час як підготовчого розгляду, так і під час процедури узгодження ціноутворення в контрольованих операціях, а також у разі продовження періоду дії договору про попереднє узгодження ціноутворення.  

Запропоновані зміни спрямовані прискорити та спростити адміністрування процесів на всіх етапах процедури попереднього узгодження ціноутворення у контрольованих операціях в тому числі шляхом їх цифрового розвитку, зокрема під час листування між ДПС і великим платником податків.

Докладніше про це тут:

Доступ до матеріалу обмежений і доступний тільки передплатникам після авторизації
Підпишіться на журнал і Ви отримаєте доступ до всіх публікацій друкованого видання