Статті

«Кольорові» платники податків: ідея, концепція, реальність?

28.12.2021 / 13:45

Антон ПОЛЯНИЧКО,
адвокат, радник АО «ЛНМ»


Останніми днями в мережі охоче розмірковують  щодо податкової реформи, про яку згадав у своєму інтерв'ю Голова провладної фракції Д. Арахамія. Найбільше критики від інтернет-спільноти адресовано цій тезі: "Ідея проста і лежить на поверхні. Умовно, це така індульгенція – якщо ти сплачуєш податки, то ти маєш "грінпас", і до тебе взагалі ніхто не має права підходити та перевіряти твій бізнес. Не сплачуєш податки – у тебе, відповідно, багато проблем, твій бізнес перевіряють. У результаті людина розуміє, що вона в "зеленій" зоні – зі сприятливим кліматом, у "жовтій" – із потенційним ризиком або в "червоній" – тоді пощади не буде, і держава застосує до неї всілякі "каральні заходи". Не пощастить тому, хто прийде з перевіркою до власника грінпаспорта, незалежно від того, який орган перевірник представляє, йому загрожуватиме покарання аж до звільнення."

Багато хто бачить у цій концепції мало не дискримінацію платників податків за ознакою "кольору перепустки" і вже ставляться з недовірою до озвученої ідеї.

Але цього разу дозволимо собі не квапитися з висновками і почекати на більш детальну інформацію. Не виключаємо, що в основі пропонованого владою підходу покладено концепцію сукупного податкового навантаження як критерію для спеціального порядку узгодження податкових зобов'язань платника податків та здійснення контрольно-перевірочних заходів.

Цей критерій наразі використовується контролюючими органами для визначення періодичності проведення планових податкових перевірок. Та й загалом, негласно саме сукупна сума всіх податків, які сплачує певний платник впродовж певного періоду, є своєрідним індикатором "сумлінності" відповідного платника.

Цілком імовірно, що влада зрештою збагнула: єдиний спосіб забезпечити стабільність надходжень до бюджету, з одного боку, та при цьому дати бізнесу нормально працювати, з іншого - це закріпити юридично той неформальний суспільний договір між державою та платниками податків, який фактично склався впродовж усіх років української незалежності.

Про перспективність юридичної прив'язки права на проведення податкових перевірок до сукупного податкового навантаження, яке сплачує певний платник податків, ми неодноразово наголошували в своїх дослідженнях.

Вперше цю ідею нами було озвучено в травні 2019 року в матеріалі "Роздуми про амністію капіталів: хто винен і що робити?", опублікований на сайті Юрліга.

Згодом відповідні думки пролунали в критичній статті, присвяченій тодішньому проекту провладної податкової амністії - "10 причин, з яких пропонована владою податкова амністія є радше поганою ідеєю". Вона з'явилася на світ у вересні 2019 року.

Спеціальний матеріал, присвячений саме сукупному податковому навантаженню як критерію мораторію на проведення податкових перевірок ("Мораторій на податкові перевірки бізнесу: фейк чи дієвий механізм?"), було опубліковано в січні 2020 року на сайті Петр и Мазепа.

Знову до цієї теми, але вже з певними вдосконаленнями, ми повернулися в статті "Як провести податкову амністію: від декриміналізації до відновлення довіри", розміщену на сайті Юридичної практики в травні 2021 рок.

І нарешті, безпосередньо владному режимові було адресоване наше колективне з іншими фахівцями Відкрите звернення до Президента України з проханням ветувати прийняті тоді законопроекти щодо податкової амністії. Воно розміщено у "Віснику. Офіційно про податки" у червні 2021 року.

Свої критичні зауваження до ухвалених ВРУ законопроектів ми підкріпили пропозиціями щодо того, як насправді потрібно було би проводити податкову амністію. Серед цих пропозицій була і концепція сукупного податкового навантаження як основи для окремого спеціального порядку узгодження податкових зобов'язань, який міг би бути паралельною альтернативою правилам, що існують.

Всі наведені матеріали є великими за змістом, але розділи, присвячені саме сукупному податковому навантаженню, є порівняно компактними. Але якщо ви справді хочете розібратися, як це може працювати - радимо витратити ваш безцінний час і ознайомитися з наведеними матеріалами.

Можна починати з останніх матеріалів - у них концепція більше опрацьована…

Не будемо стверджувати, що пропонована владою концепція поділу платників податкові на "кольорові групи" ґрунтується на запозичених у нас ідеях. Для цього потрібне пряме порівняння, яке можна буде провести лише після публікації владних пропозицій. Зокрема, ми не пропонували "проміжної" категорії платників податків, які згадані як "жовті" в інтерв'ю Арахамії. Та й загалом: кольорова "градація" більше притаманна людям із шоу-бізнесу, ніж із вихідцям із науки фінансового права...

Цілком можливо, що можновладці самі допетрали до ідеї, яка, за їх словами, «лежить на поверхні».

Та в будь-якому разі, на нашу думку, використання ризик-орієнтованого підходу до проведення контрольно-перевірочних заходів вкупі з особливими правилами узгодження податкових зобов'язань - це може бути справді корисно і перспективно.

Все питання - в реалізації. Адже будь-яку ідею можна спаплюжити поганим втіленням, що ми вже бачили на прикладі з податковою амністією від чинної влади.

Втім - вже стає цікаво...