Інтерв’ю

Президент ПАТ «Укртрансгаз» Ігор Прокопів: «Наша мета — стати повноцінним європейським оператором ГТС»

12.09.2016 / 12:35

Ще зовсім недавно, у 2014 р., ПАТ «Укртрансгаз» мало системну заборгованість із зарплати, складний кредитний портфель. Дохідна частина компанії була критична, а газотранспортна система України була орієнтована тільки на отримання газу з Російської Федерації. Сьогодні ж це — успішне, прибуткове підприємство. Секретами успіху «Вісник. Рейтинг» попросив поділитись президента ПАТ «Укртрансгаз» Ігоря Прокопіва. 

На сьогодні основний дохід у нас від транспортування газу. Друге — це підземне зберігання газу. Третє — інші доходи. Транспортна робота — це транзит російського газу до Європи і транзит газу для внутрішнього споживання. У 2015 р. ми протранспортували 67,5 млрд м3, у поточному році плануємо прокачати 70 — 72 млрд м3.

Постійно тримаємо під контролем стан газогонів, проводимо планові ремонти, регулярне обслуговування. У 2016 р. плануємо витратити на це близько 6 млрд грн. Наразі у нас від 80 до 90 об’єктів перебувають у режимі капітального ремонту. Трубу треба постійно підтримувати у належному стані — ми повинні залишатися надійним партнером для європейських країн щодо постачання газу.

Другий рік поспіль ми маємо затверджений фінансовий план, збалансований середньозважений тариф на транспортування природного газу магістральними трубопроводами ПАТ «Укртрансгаз» (217 грн/1000 м3). Це — достатній тариф для того, щоб нормально існувати компанії. При цьому маємо зростання в рази сплати податків, оптимізований кредитний портфель.

На сьогодні валютних кредитів у нас немає, існує кредитна лінія в 1,375 млрд грн, з якої 64 % знаходяться в державному банку «Укргазбанк» і використовуються як кредитний запас у літній період, коли надходження коштів менші, для забезпечення виробничої програми та підготовки до опалювального сезону. Зовсім інакшою була ситуація, коли я очолив підприємство у липні 2014 р.: системна заборгованість із зарплати, складний кредитний портфель, значна частина була у валюті, всі проблемні банки: «Надра», «Дельта», ВБР Януковича, «Промінвест» російський і так далі. Ми потихеньку вийшли із цих банків без втрат.

Що ми маємо на сьогодні: організація, яка стабільно працює і має 2 млрд дол. доходу, сплачує 6,5 млрд грн податків, двадцяти тисячам людей дає високу зарплату, є замовником послуг і товарів у багатьох українських підприємств, тобто є драйвером економіки.

Як готуєтесь до опалювального сезону? Чи вистачить блакитного палива для його безболісного проходження?

Так склалося традиційно, що готувати газотранспортну систему до зими ми починаємо відразу після закінчення попереднього сезону — у квітні. Що є підготовкою? Це не тільки закачування природного газу, а й ремонт/реконструкція об’єктів газотранспортної інфраструктури — газорозподільних та компресорних станцій, перекладка самих газогонів тощо. Якщо говорити мовою цифр, то в травні — липні поточного року вже витрачено 305 млн грн на заходи з підготовки до опалювального сезону.

Окрім цього, згідно з планом йдуть роботи із закачування природного газу (вже більше 11,5 млрд м3), працюємо за графіком, маємо наміри розпочати сезон із запасами у 15 млрд м3. Щодоби ми закачуємо 60 — 65 млн м3, отже, ще 4 млрд м3 зможемо додати за два місяці до газових сховищ.

Експерти зазначають, що газу з українських родовищ цілком може вистачити, щоб почуватися незалежними від зовнішніх постачальників. Яка ситуація наразі з видобутком газу в Україні, та чи настане час, коли Україна відмовиться від його імпорту?

Справді, вітчизняний видобуток нарощує свої об’єми: в липні було видобуто 1,7 млрд м3, це на 6 % більше за минулорічні показники. Щодо поточного року, то ситуація аналогічна — зростання. За сім місяців в Україні видобуто 11,8 млрд м3, це на 3 % більше,  ніж за аналогічний період минулого року. Тому плани з нарощування національного видобутку до 2020 р. абсолютно реалістичні. Головне — не гаяти часу, працювати кожен день і впевнено йти назустріч наміченому.

Якось в інтерв’ю одним із успіхів компанії ви назвали економію природного газу на власних потребах. Як це вам вдається та скільки плануєте зекономити у поточному році?

Економію природного газу на власних потребах вважаю однією з найбільших перемог компанії. У цілому цього вдалося досягти за рахунок зміни філософії виробництва: філософії переходу від розуміння кубів до розуміння гривень. Коли раніше питав працівника Укртрансгазу, що таке сто тисяч кубів газу, відповідь була: «та це на витрати туди-сюди…» Після того як людей змусили зрозуміти, що це треба множити на 7 і це 700 тис. грн, філософія дала свої результати. Це тотальний облік, це ліміти і контроль за використанням газу для власних потреб, це заміна обладнання. Започаткували програму заміни котлів і котелень, обліковуємо газ за сучасними лічильниками. Загалом очікуємо 800 млн кубів економії газу, помножте на 7 і отримаєте понад 5 млрд грн економії коштів для країни, яка закуповує газ у валюті. Це дуже показова щоденна робота Укртранс­газу. Я вважаю, що ми можемо пишатися таким показником.

ПАТ «Укртрансгаз» з 1 квітня перейшло на систему ProZorro. Які результати маєте за цей час?

Насамперед хочу зазначити, що Укртрансгаз — європейська компанія, яка прозора та ефективна. На сьогодні вже успішно проведено понад 300 торгів на загальну суму 13,1 млрд грн, ще дві сотні процедур — у процесі. Поточний відсоток економії становить близько 11 %.

Хотів би кілька слів сказати про сам процес впровадження ProZorro в діяльність Укртрансгазу. Він не був простим і не був реалізований за один день. Адже що таке Укртрансгаз? Це 14 філій, більше 100 промислових майданчиків у кожному регіоні України, відтак функціонує 15 тендерних комітетів, у кожного з яких своя специфіка роботи. Тобто цей процес не був стандартним, як в інших компаніях, адже під час впровадження ProZorro було розроблено та адаптовано нові технічні рішення, які ми збираємось запатентувати. Наприклад, це система аналізу контрагента — постачальника робіт/товарів/послуг.

Окрім цього на нашому веб-сайті доступна не тільки щоденна інформація про роботу ГТС та національний видобуток. Також відкриті для громадян оперативні дані про роботу підприємства на платформі ProZorro. Тому заходьте та аналізуйте.

ПАТ «Укртрансгаз» — прибуткове підприємство за підсумками 2015 р. Як збільшення дохідної частини позначилось на рівні заробітної плати працівників та на сплаті податків?

Ми розуміємо, що наше підприємство є бюджетоутворюючим для багатьох регіонів. Високим показником, звичайно, є середньомісячна зарплата наших працівників. Часто нас звинувачують, що вона — одна з найбільших в Україні. В 2014 р. вона становила 7638 грн, на кінець 2016 р. ми очікуємо 12 099 грн. Це чимала зарплата як для України, але я вважаю, що хтось повинен бути драйвером. ПАТ — це система, яка поєднана з іншими системами, з операторами інших країн. Наші працівники добре знають, скільки заробляють їхні колеги у Словаччині та Польщі. І тому ця зарплата насправді не є великою. Я вважаю, що для компанії, яка приносить державі близько 2 млрд дол. валютної виручки і сплачує 6,5 млрд грн податків, це невелика зарплата.

Що таке сервісні служби? Сто п’ятдесят висококласних зварників, які є в Україні, працюють у нашій філії «Укргазпромбуд». Якщо ми, не дай Боже, не зможемо платити достойні зарплати, вони поїдуть варити російські труби, до тих же поляків, і ми залишимось ні з чим.

Колись у свій час Генрі Форд казав: «Робітникам треба платити, бо будемо мати революцію, як у Росії». І він став драйвером американської економіки. Тому я вважаю, що Укртрансгаз також є таким драйвером і високо­кваліфікований співробітник має заробляти такі гроші.

Відомо, що ПАТ «Укртрансгаз» активно допомагає учасникам АТО. Що плануєте у цьому зв’язку найближчим часом?

АТО — болюча для нас тема. 978 наших працівників разом з обладнанням, мережами були відрізані подіями на сході. Ми всім запропонували перейти до нас. Хто не захотів, не мав до нас жодних претензій. Ми з усіма розрахувалися, жодного судового позову. Є й інша сторінка — кулеметник-розвідник Роман Лагно, який загинув. Цього року ми встановили йому пам’ятник. У нас понад 200 осіб пройшли через зону АТО, 10 з них були поранені. З чим зіткнулися? Наразі у державі не працює комплексна реабілітаційна програма для таких людей. Ми розробили свою. У відомчому оздоровчому комплексі «Прикарпатська Ватра», де є відповідна лікувальна база, будемо безкоштовно відновлювати сили наших учасників АТО. Відпочити матимуть змогу і члени їхніх сімей.

Навіть коли все добре, варто думати про реформи, про можливість зробити ще краще. У вашій сфері старт реформі дала постанова Кабінету Міністрів України від 1 липня про реформування Нафтогазу. Розкажіть про її складові та про те, як відбуваються перші кроки.

У постанові Кабінету Міністрів України про реформування Нафтогазу я би виділив два напрями.

Перший — це відокремлення Укртрансгазу від Нафто­газу. Адже де-юре згідно з Податковим кодексом ми є незалежним оператором, а де-факто залишаємось  структурним підрозділом Нафто­газу. Це конфлікт інтересів, трейдер не може керувати оператором. Ми це прекрасно розуміємо, тому перебуваємо у робочому процесі. Поступово цей процес налагоджується, шліфується, і великої проблеми ми в колективі не бачимо.

Більша проблема і другий напрям — це відділення магістральних газопроводів України від Укртрансгазу, створення нової структури в короткі терміни. Цей напрям викликав бурхливе обговорення і в колективі, і в профспілках.

Ми вважаємо, що сьогодні відділення підземок та сервісних служб не на часі. В чому проблема? По-перше, незрозуміло, на що має існувати колектив Укртрансгазу після поділу, який буде тариф? По-друге, незро­зуміло, чому потрібно відділити підземні газосховища. Ми проаналізували ситуацію, взявши за основу подібну структуру в Європі — GRDgaz. У них газосховища разом з транспортом, ніхто їх не розділяє.

Пропозиції колективу такі: пере­форматування трансгазу протягом двох років на базі діючого Укртрансгазу, зменшення філій управління магістральних газопроводів з п’яти до чотирьох. На базі філії «Львів­трансгаз» пропонуємо створити філію підземних газосховищ України. З чотирьох сервісних служб зробити мінімум дві, і відділити філію «Агрогаз», відділити цивілізовано — це також наші працівники, це робочі місця в Україні. До всього треба підійти зважено, мудро, з урахуванням думок колективу.

Основне завдання — не зробити гірше, зробити краще і зберегти те, що маємо!

ДОСЬЄ

ПАТ «Укртрансгаз» — публічне акціонерне товариство, засновником якого є НАК «Нафтогаз України».
До складу ПАТ «Укртрансгаз» входить 14 структурних підрозділів на правах філій, виробничі об’єкти яких знаходяться в усіх областях України.
Президент ПАТ «Укртрансгаз» Ігор Прокопів. Народився у 1967 р., здобув освіту інженера в Івано-Франківському інституті нафти і газу, економіста — у Тернопільській академії народного господарства та товарознавства.
Має великий досвід у нафтогазовій галузі — у різні роки очолював
«Івано-Франківськ-теплокомуненерго», «Івано-Франківськ-Пропан», «Укрнафтогазкомплект», «При­карпат­енергосервіс».
Протягом тривалого часу працював на керівних посадах на промислових підприємствах, у комерційних структурах та підприємствах ЖКХ Івано-Франківської області.

З 2006 р. — депутат Івано-Франківської міської ради.
З 2011 р. обіймав посаду голови правління ВАТ «Івано-Франківськгаз».
До призначення Президентом ПАТ «Укртрансгаз» Ігор Прокопів обіймав посаду першого заступника голови правління НАК «Нафтогаз України», де здійснював керівництво напрямами реалізації газу, корпоративних та майнових відносин, інформаційно-технічного забезпечення.

Замовте доставку онлайн, заповнивши форму, або за телефоном (044) 223-24-06